Baby wil niet meer in luier poepen

Mijn dochter van 5 weken oud wil als ze wakker is niet meer in haar luier poepen, ze huilt en huilt tot ik haar luier af doe en dan poept ze pas. Nu weet ik hoe stom dit klinkt, want baby's horen nog helemaal geen controle te hebben over de kringspier, maar het is echt waar. Ze poept alleen in haar slaap in haar luier, een beetje tenminste, dan word ze wakker en zet ze het op een huilen.

Nu lijkt dit misschien ideaal, want geen billetjes meer die helemaal onder de poep zitten. Maar ik sta er elke keer weet-ik-veel-hoe-lang bij te wachten tot ze klaar is. Daarbij kost het me ook nog eens veel luiers, want zodra mevrouw poep tegen haar billen voelt stopt ze ermee. Dit rek ik nog wel door er een billendoekje overheen te leggen of de luier om te draaien, maar dit houdt natuurlijk al gauw op en dan moet er dus een schone luier onder.

Nu is dus eigenlijk mijn vraag aan alle mama's hier; hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen? Bestaan er baby-potjes oid? Of is er iets anders wat ik zou kunnen doen ipv een schone luier eronder? Wc-papier wil niet, door haar gewurm op het kussen scheuren de vellen van elkaar af en verschuift alles en dan ligt het op de hydrofiel.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Ik ken iemand die haar baby van enkele dagen of weken oud boven een potje hield en voor poep en plas twee geluidjes had (psss en poepoe ofzo). Baby poepte en plaste dan. Heeft op de eerste dagen na, nooit een luier gebruikt. Ik denk wel dat je ongeveer het ritme van je baby's behoeften moet kennen.

Je zou eens baby zindelijkheidscommunicatie kunnen googlen. Er zijn niet speciale potjes voor, baby's kunnen immers niet zitten, maar je kan je baby in de hurkhoudig houden. Ik zou aangezien het blijkbaar plotseling is wel ook even met de huisarts bellen.

Bedankt voor alle reacties. 
Lovis, ik denk dat hrt komt doordat het een keer perongeluk gegaan is. Haar luier was af en toen moest ze poepen. Sinds die tijd is het raak. Zindelijkheidscommunicatie Ga ik zeker eens Googlen, wie weet biedt het uitkomst. Hurkhouding ga ik proberen, zal beter werken dan liggend inderdaad. 
Ik heb niet het idee dat ze moeite heeft met poepen of ergens anders last van heeft. Ik heb meer het idee dat ze het een onprettig gevoel vind om poep tegen haar billen te hebben (snap ik wel haha)

Terug
Bovenaan