Baby wilt in de avond niet slapen

<p>Hi iedereen,</p><p><span style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: #000000; color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody;">Onze baby is 3 maanden oud en slaapt overdag prima. Ze doet 3 slaapjes en doet deze netjes in der eigen bedje en valt makkelijk zelf in slaap.</span><br style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: #000000; color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody;" /><span style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: #000000; color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody;">Rond 18:15 krijgt ze de een na laatste fles, verhaaltje en muziekmobiel aan, en daarna leggen we haar op bed tussen 19:00 en 19:30. Ze valt dan zelf in slaap voor ongeveer 30-60 minuten (Soms hard huilen vooraf) . Na dat kleine slaapje wordt ze helemaal overstuur wakker en krijgen we haar niet stil tot de laatste fles van 22:00 uur. We zien dat ze super moe is maar krijgen haar niet stil. Soms leggen we haar dan beneden in de box en is ze wel stil, maar we zouden graag willen dat ze lekker in haar eigen bedje gaat slapen. </span><br style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: #000000; color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody;" /><span style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: #000000; color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody;">Tot 22:00 uur huilt ze dus. Dan krijgt ze haar laatste fles en dan slaapt ze weer om 23:30, omdat we haar even moeten laten boeren/hoog houden en dan duurt het dus weer voordat ze in slaap valt. Ze valt dan in slaap in der eigen bedje, en wanneer dit niet lukt dan leggen we haar bij ons in bed en is ze stil. Heeft er iemand tips dat ze in de avond wat meer tevreden is of dat ze lekker gaat slapen? Het is zo zielig omdat we zien dat ze helemaal kapot is, maar waarschijnlijk moet ze de dag of iets verwerken..?</span></p><p> </p>

Gewoon lekker bij je houden?? Ze is nog erg klein hoor en t is al super knap dat de slaapjes overdag wél in haar bedje lukken.
Ik heb 2 kinderen, nu 3 jaar en 15 maanden. Beiden gingen pas echt ' naar bed' in de avond rond de 4/5 maanden. Daarvoor was het ook bijna elke avond slapen op schoot, of gewoon wakker en onrustig zijn. Heel normaal voor een kleine baby.
Ik denk dat je iets teveel verwacht, je kleintje heeft je gewoon nog heel erg nodig en je kan nog niet verwachten dat ze de hele avond keurig in bed Slaapt en stil blijft. Dat dit overdag al lukt is al super knap, echt waar!!
Het komt vanzelf een keer, echt waar. Maar verwacht dan nóg niet dat het de hele avond stil blijft. Mn dochter van 15 maanden staat ook vaak nog ineens rechtop huilend in bed of ik moet er nog heen voor drinken of de speen, soms wel 4x per avond. Andere avonden weigert ze ook echt te gaan slapen en beland ze rond 21.00 in ons bed, waar ze dan wel in slaap valt. Gebroken nachten en avonden horen er echt gewoon bij de eerste 1-1.5 jaar. Soms slapen ze een weekje door, dan is t weer een week drama avonden/nachten. 
Hou je ukkie lekker bij je in de avond! Daar moet je ook van genieten  :)

Oh.. het is net of ik mijn eigen verhaal lees van een paar maanden geleden. Wij hebben hier ook zo mee geworsteld! Onbegrijpelijk vond ik het, elk slaapje overdag ging prima en zonder problemen. Maar de avonden.. Een ramp! Echt vervelend, vooral voor je dochtertje natuurlijk omdat je ziet dat ze moe is en maar niet gaat slapen.
Geen idee hoe ze met de slaaptijden overdag zit, maar mijn dochter sliep overdag eigenlijk te veel, waardoor ze in de avond geen slaap meer ‘over’ had. Klinkt gek, want moe is moe zou je denken.. Wie weet is dat iets om naar te kijken?

Dankje voor jullie reacties!
Ik begrijp ook dat ze niet al een hele avond kan slapen hoor, alleen ze is mega overstuur en niet stil te krijgen. We zien dat ze ook helemaal moe is..
In de ochtend doet ze een slaapje van 2 uur, middag 2,5/3 uur en eind middag nog een half uurtje/uurtje. Het is gewoon lastig, want de ene zegt dat ze in de avond al kunnen slapen en eventjes laten huilen. De andere zegt weer veel bij je houden etc. Maar dan zijn we bang dat ze weer oververmoeid wordt. Wat is jullie ritme nu? 

Ons dametje sliep ook in de avonden niet tenzij ze bij ons was. Dus ging ze pas mee naar boven, als wij ook naar bed gingen. Ondertussen had ze wel meerdere hazenslaapjes bij ons op de bank/ arm gedaan. Na de laaste fles van 22.30 viel ze pas echt in diepe slaap en sliep ze rustig in haar wiegje op onze kamer. Uiteindelijk konden we dit stapje voor stapje vervroegen naar 21.00 toen ze 5 maanden was (wel nog de fles rond 22.30) en naarmate ze weer wat ouder werd vervroegde de bedtijd vanzelf. Nu is ze 9 maanden en ligt ze er tussen 19.00 en 19.30 in. Ze valt met max een half uurtje zonder te huilen lekker in slaap. 

Heel herkenbaar, wij wouden haar met 3 maanden ook in haar eigen bed laten slapen vanaf 19.00. Daar was ze het gewoon niet mee eens. Dus we hebben ons er aan toe gegeven en in de avond was ze lekker bij ons op de bank. Soms sliep ze dan nog een uurtje van 9 tot 10. En daarna kreeg ze de fles en ging ze naar haar eigen bedje. 
Met 4/5 maanden weer geprobeerd vanaf 19.00 in haar eigen bedje en toen vond ze het wel prima. 
Dus waarschijnlijk vind ze het gewoon nog te gezellig bij jullie. Lekker samen knuffelen

Heel herkenbaar, wij wouden haar met 3 maanden ook in haar eigen bed laten slapen vanaf 19.00. Daar was ze het gewoon niet mee eens. Dus we hebben ons er aan toe gegeven en in de avond was ze lekker bij ons op de bank. Soms sliep ze dan nog een uurtje van 9 tot 10. En daarna kreeg ze de fles en ging ze naar haar eigen bedje. 
Met 4/5 maanden weer geprobeerd vanaf 19.00 in haar eigen bedje en toen vond ze het wel prima. 
Dus waarschijnlijk vind ze het gewoon nog te gezellig bij jullie. Lekker samen knuffelen

Als je haar bij je houdt, of in de box legt, is ze dan wel stil? En slaapt ze dan? 
Het is wel normaal babygedrag hoor. Ze spoken vaam 'savonds. Geen idee wat dat is, maar erg herkenbaar. Je zult zien dat het de komende maanden steeds wat beter gaat. 
Je zegt dat je tegenstrijdige adviezen krijgt. Dat komt omdat kindjes allemaal verschillend zijn. Bij de ene werkte het om ze even te laten huilen, een ander had een kindje dat sowieso makkelijk fantastisch sliep, en weer anderen deden het beter bij slapen op mamma of in de draagzak, of in een babynestje op de bank of in de box... Of of... 
De truc is om al die tips gewoon ter informatie aan te nemen en vooral kijken naar je kindje en jouw intuitie over wat je denkt dat je kindje nodig heeft. Maar als je wat nieuws probeert, geef het minstens 2 weken de tijd. Want een slaapritme heeft tijd nodig om te verschuiven en kindjes moeten ook wennen aan verandering. 
Mijn ervaring: mijn dochter huilde tot 3 maanden alle avonden uren achter elkaar. Er was geen lekker knuffelen op de bank bij, met netflix aan. Daarom heb ik wel een lieve vorm van slaaptraining gedaan. Ze huilde toch, dus dan maar in de cosleeper. Ik lag er wel naast en trooste haar liggend tot ze sliep (tenzij het echt krijsen en stikken was hoor). Het duurde 2 a 3 weken voor ze rond 20uur sliep. En ik heb toen nog tot 4,5 maand in het donker op mijn laptop, lage helderheid, oordopjes, wat tv gekeken. Daarna kon ik weer naar beneden. Nu met 6 maanden leg ik haar vrij gemakkelijk 19.15/19.30 uur op bed en slaapt ze tot de avondvoeding. 

Terug
Bovenaan