Beste F,
Ik kan me voorstellen dat je graag een oplossing wilt hebben voor het slaapritme van je dochtertje. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie ook erg vermoeiend moet zijn. Zelf heb ik ook veel ervaring met kinderen die niet door/niet goed slapen. Mijn zoontje sliep pas door met 1,5 jaar en mijn dochter met 1.2 jaar. Beiden worden elke dag tussen 05:30-06:00 wakker. (Ze zijn nu 3,5 en 1,5). Ik weet hoe je je voelt.
Ik zelf heb nooit echt dé oplossing gevonden en heb altijd het rimte van de kinderen gevolgd. Dit heeft me ontzettend veel energie gekost waar ik nogsteeds van moet bijkomen. Als ik terug in de tijd kon, had ik eerder een slaapcoach om hulp gevraagd. Ik hoor in mijn omgeving heel veel positieve verhalen met snel resultaat. Dus dat is echt iets wat ik persoonlijk aan zou raden. Verder heb ik op Oudersvannu.nl gekeken en kom ik tot het volgende:
Het klinkt alsof jullie dochter moeite heeft om 's nachts weer in een diepere slaapfase te komen. Een goede nachtrust voor je dochter kan worden bevorderd door dagelijks dezelfde bedtijdroutine te volgen, zoals eerst in bad, dan een rustig verhaaltje of zachte muziek om vervolgens in bedje gelegd te worden o.i.d. Zorg dat elke avond het ritueel in dezelfde volgorde gaat, zo leert je dochtertje gedurende tijd wat ze kan verwachten en zal dit rust geven, wat weer een positief effect zal hebben op haar slaap.
Daarnaast wordt er geadviseerd om een slaapomgeving goed donker te maken met een comfortabele temperatuur(idealiter ligt deze temperatuur tussen 16 en 20 graden), en overweeg het gebruik van een white noise machine om storende geluiden te maskeren. Wil je meer weten over white noise en het effect daarvan? lees dit artikel verder:
Heeft je baby moeite om in slaap te komen? Sommige ouders zweren bij white noise. Wat is witte ruis? Hoe kun je het gebruiken? En is het wel goed voor je baby?
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeeld door psycholoog en relatietherapeut
Inge de Heer
Het is daarnaast belangrijk om haar te helpen zichzelf te kalmeren wanneer ze 's nachts wakker wordt; een favoriet knuffeltje kan hierbij troost bieden. Let op slaapassociaties en moedig haar aan om in haar eigen bedje in slaap te vallen en weer zelf terug in slaap te komen. Wil je meer weten over slaapassociaties? lees hier verder:
Inbakeren, een bedtijdritueel, een persoonlijk slaapplan: wil je baby niet slapen? Dit zijn de belangrijkste slaapmethodes om je baby beter te laten slapen.
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeeld door GZ-psycholoog en slaapexpert
Arina de Vries
Daarnaast heb ik nog even gekeken naar de mogelijke redenen van het huilen/ niet zelf in slaap willen vallen:
Sprong vijf kan bij 7 maanden nog merkbaar zijn. De meeste baby's zitten hier met 26 weken middenin, en deze sprong kan één tot wel zes weken duren. Je kunt nu ook beginnen te merken dat je baby
verlatingsangst krijgt: ze vindt het spannend als jij bij haar vandaan gaat. Dit zou mogelijk ook effect kunnen hebben op het niet zelf in slaap willen/kunnen vallen van je dochtertje. Lees hier meer over verlatingsangst:
Huilt je baby plotseling als je weggaat of als hij vreemde gezichten ziet? Dan kan je baby last hebben van eenkennigheid of verlatingsangst. Dit kun je doen
www.oudersvannu.nl
Rondom de 7 maanden komt het vaker voor dat baby's ineens slechter gaan slapen dan voorheen, omdat ze dan in de
tweede slaapregressie kunnen zitten. Je baby gaat in deze periode van drie naar twee dutjes per dag. Een slaapregressie kan een paar weken duren. De kunst is om er flexibel mee om te gaan, want er valt weinig aan op te lossen en ook deze fase gaat vanzelf weer voorbij. Ben je toch op zoek naar wat houvast? Kijk dan eens of dit
slaapschema voor een baby van 7 maanden je kan helpen:
Veel slapen is gezond je baby, maar zijn ritme verandert om de zoveel tijd. Dit slaapschema voor een baby is een goede richtlijn voor het eerste jaar.
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeel door kinderslaapcoach
Carolien Kop
Wil je meer weten over de 2e slaapregressie? Lees hier verder:
Is je baby 8 maanden oud en slaapt hij ineens slechter? Dat zou heel goed een slaapregressie kunnen zijn. Wat gebeurt er bij slaapregressie rond 8 maanden?
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeeld door kinderslaapcoach
Geertje van Heeswijk
Ik hoop dat ik jullie een beetje verder heb geholpen, heel veel succes en sterkte!
Groetjes Jetske