Baby Zwemmen

Hallo,

Wat is een geschikte leeftijd om te beginnen met baby-zwemmen? Het ene zwembad biedt lessen aan vanaf 6 weken, de andere vanaf 8 mnd en weer een andere vanaf 1 jr. Wie kan mij adviseren?

Groeten Dianne
 
hallo dianne,

ik heb bij 3 verschillende zwembaden geinformeerd en deze zeggen all drie omdat ze een ander zuiverings systeem hebben dan met chloor mag je vanaf 6 weken starten. onze meid is nu 11 weken en is al 4 keer geweest. de eerste keer vond ze het een beetje eng en hield me dus ook heel goed vast, daarna vond ze het geweldig en heeft al veel gelachen tijdens de lessen. wel zou ik even vragen hoelang de lessen duren want een half uur is voor zo'n kleintje lang genoeg.

succes ermee, en laat nog even weten wat je gaat en wat je ervaringen zijn.

groeten Nancy en Linn
 
Hoi Diana,

Mijn dochter is alweer anderhalf jaar en wij zijn begonnen met zwemmen toen ze net 3 maanden was, bij ons in het zwembad mag je ook beginnen als je kind 6 weken oud is.
Ze vind het ook geweldig want ze springt zo het zwembad in dus watervrees heeft ze niet meer gelukkig. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes
 
hallo diana

Ik heb ook met mijn zoon aan babyzwemmen gedaan en hij vind het erg leuk ik kreeg het advies van de dokter om er niet eerder mee verder te gaan als hij 2 jaar is. Dit advies is vanwege  de longen die nog niet volgroeid zijn en er kans bestaat dat er longproblemen op latere leeftijd kan komen.Ik wist het ook niet maar ben er nu wel mee gestopt.
Ik ben er achter gekomen omdat hij het rs virus heeft gekregen en er een kans is dat het door het zwemmen komt door de chloorlucht en daar blijken ze niet goed tegen te kunnen die kleintjes.
ik ben er mee begonnen toen hij 10 weken oud was en hij vond het wel wennen en mis het nu ook wel.
Bedenk heel goed of je er wel of niet naar toe gaat het gaat wel over de gezondheid van je kleintje.Ik heb er nu wel spijt van dat ik het heb gedaan want het ziet ernaar uit dat hij zwakke longen heeft(dit door de arts verteld) Wat je ook kunt doen is af en toe gaan.
Veel plezier alvast
groetjes van chantal
 
quote: nancy-23 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-02-2006 08:54:29'));

hallo dianne,

ik heb bij 3 verschillende zwembaden geinformeerd en deze zeggen all drie omdat ze een ander zuiverings systeem hebben dan met chloor mag je vanaf 6 weken starten. onze meid is nu 11 weken en is al 4 keer geweest. de eerste keer vond ze het een beetje eng en hield me dus ook heel goed vast, daarna vond ze het geweldig en heeft al veel gelachen tijdens de lessen. wel zou ik even vragen hoelang de lessen duren want een half uur is voor zo'n kleintje lang genoeg.

succes ermee, en laat nog even weten wat je gaat en wat je ervaringen zijn.

groeten Nancy en Linn



 
quote: DianneYouri reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-02-2006 08:49:31'));


quote: nancy-23 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-02-2006 08:54:29'));

hallo dianne,

ik heb bij 3 verschillende zwembaden geinformeerd en deze zeggen all drie omdat ze een ander zuiverings systeem hebben dan met chloor mag je vanaf 6 weken starten. onze meid is nu 11 weken en is al 4 keer geweest. de eerste keer vond ze het een beetje eng en hield me dus ook heel goed vast, daarna vond ze het geweldig en heeft al veel gelachen tijdens de lessen. wel zou ik even vragen hoelang de lessen duren want een half uur is voor zo'n kleintje lang genoeg.

succes ermee, en laat nog even weten wat je gaat en wat je ervaringen zijn.

groeten Nancy en Linn

Hoi Nancy,
Ik heb even rondgebeld en een zwembad gevonden waarbij je vanaf 6 wk kunt beginnen. Ze hebben wel het liefst dat ze de eerste inenting gehad hebben. Dus in mijn geval betekent dit dat ik half mrt 2x een proefles kan doen en dan kan de kleine vanaf april in de les. Het is 'knuffelzwemmen'   waarbij ze bij iedere 'stap' die ze halen een knuffel krijgen. Ben heel benieuwd hoe ons manneke het ervaart.
Groetjes Dianne




 

Babyzwemmen alleen gevaarlijk in vieze baden


Baby's lopen in zwembaden alleen een grotere kans op astmatische aandoeningen als zij daarbij vertoeven in warme badjes waarin zich veel chloor bevind in slecht geventileerde ruimtes. Het hoger risico geldt overigens alleen voor de circa 30 procent van de jonge kinderen die aanleg heeft voor astmatische aandoeningen.

De Belgische arts en toxicoloog Alfred Bernard, die onderzoek deed naar de relatie tussen chloor in baden en astma bij kinderen, zei dat bij goed onderhouden baden geen risico's bestaan. Zwemmen voor kinderen met astma in goed onderhouden of baden zonder chloor zou juist aan te raden zijn volgens de arts.
Praktisch gezien is daarmee de kans dat kinderen inderdaad een longaandoening als gevolg van het inademen van chloordampen in Nederlandse zwembaden zeer gering. Alle Nederlandse baden, alleen privébaden uitgezonderd, zijn gebonden aan strenge normen voor het gebruik van chloor en de zuivering van het water. In België is de controle op zwembaden niet overal gelijk. Voor het Waalse, Vlaamse gedeelte van en het Brusselse gewest gelden andere regels. Feit is wel dat de Belgische baden meer chloor gebruiken dan die in de buurlanden. Dat blijkt uit antwoorden van de Belgische minister van sociale zaken en volksgezondheid op vragen van de CD&V senaatsfractie naar het gebruik van chloor. De minister antwoorde:"De normen voor het gehalte chloor in het water liggen hoger in België dan in de buurlanden, omdat onze federale overheid alle besmettingsrisico's wil uitschakelen". De minister geeft daarbij aan dat wel onderzoek wordt verricht naar ondere ontsmettingsmogelijkheden als bijvoorbeeld het gebruik van UV-licht.
Lude Feyen, directeur van het Belgische laboratorium Labo DErva, dat de waterkwaliteit van ruim 400 subtropische zwemparadijzen en gemeentelijke zwembaden in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk nderzoekt, vindt de genoemde risico's verwaarloosbaar.
"Er is een tijd geweest dat zowel in Nederland als België alleen minima golden vor chloortoevoeging. Geen maximum. Toen zijn er zeker zwembadbeheerders geweest die uit goede bedoelingen teveel chloor gebruikten. Zeker als een bad heel vol is met mensen en de temperatuur hoog is, kun je hoge concentraties trichloramine in de lucht krijgen. Dat ruikt heel sterk. Dat is die penetrante chlorrlucht."
Ook Gert Wijnholds van het NAtionaal Platform Zwembaden zei te vermoeden dat de risico's mede in de media te zwaar zijn aangezet. "Bovendien is er nog en feit om rekening mee te houden. Uit het onderzoek blijkt dat de onderzochte kinderen nu tussen de acht en twaalf zijn. De tijd dat ze aan te chloorrijke baden blootstonden ligt dus gemiddeld zo'n tien jaar achter hen. En toen werd er veel meer chloor gebruikt dan nu."

Dus: lekker gaan zwemmen!
 
hallo

met mijn zoon (nu 2,5) ben ik begonnen met zwemmen toen hij 8 weken was, mijn dochtertje (nu 5 maanden) iets later, met ca. 12/13 weken. Ik moet zeggen dat dit laatste mij beter beviel. Ze kan het wat langer volhouden en het water is niet altijd superwarm en dat is dan voor een kleintje van 8 weken nog wel erg heftig hoor !
ik zou dus adviseren een paar weekjes te wachten tot je ukkie ruim 3 maanden is.

Groetjes
Marieke, mama van Gijs (2,5) en Inge (5 mnd.)
 
Terug
Bovenaan