Babyapotheek

Ik weet niet meer precies vanaf welke leeftijd alles mag, maar in het eerste half jaar ga je zeker gebruiken:
- Kinderparacetamol 120 mg zetpillen
- Luuf ( lekker bij verkoudheid om de luchtwegen open te houden)
- Bepanthen ( werkt bij rode billetjes echt veel beter dan zinkzalf. Is wel wat duurder, dus ik smeer preventief met zinkzalf en als de billetjes echt rood zijn stap ik over) ( werkt trouwens ook goed preventief tegen tepelkloven, mocht je BV geven. Kun je er na een voeding opsmeren, hoef je er niet af te halen bij de volgende voeding)
- Vitamine D en K als je BV geeft

Dat zijn de basics die ik heel veel gebruikt heb en bij nr 2 vast ook weer ga gebruiken. Andere dingen waren hier heel incidenteel ( of bleken nauwelijks effect) en die kan ik me zo niet echt herinneren. Maar dat laatste kan ook met mijn hersenverweking te maken hebben....

Tegenwoordig moeten baby's die flesvoeding krijgen ook vit D druppels hebben. Was 3 jaar geleden nog niet zo, nu wel. Dus wij geven nu 10 druppels vit D aan de kleine. Verder zou ik idd luuf in huis halen. Verkouden worden ze toch en dat helpt erg goed. En paracetamol. Die van 120 mg mogen ze pas vanaf 3 maanden hebben. Daarvoor zijn er speciale van 60 mg te koop bij apotheek of drogist. Dit zou ik alleen doen als ze echt heel erg ziek zijn en in overleg met je ha.

De rest komt wel als het nodig is zoals infacol bijv. Is tegen krampjes. Bij mn oudste niet gebruikt, nu voor elke voeding een pipetje.

Liefs ciomama

Luuf dat is dampo voor babies en lekker! gebruik nu ook de volwassen versie voor mezelf tegenwoordig

VSM cinababy tegen krampjes
en meer VSM producten afhankelijk of ik het nodig heb
Via hun site kun je gratis een heel handig boekje krijgen met al hun producten en waar het voor is. Dan kan je zo nakijken als er wat is met de kleine
Ik heb na 2jr een heel arsenaal VSM in huis, altijd handig.

infacol werkte hier niet zo, maar adt is bij elk kindje anders. ze bleek reflux te hebben dus tja dan is het ook wel logisch. cinababy is de VSM variant

iets tegen spruw pas gehaald toen ze het had.

tot 3mnd heb je 60mg zetpillen die je alleen bij de apotheek kunt halen, daarna mogen ze 120mg en die kun je bij de kruidvat ed halen. ivm prikjes kun je voor de zekerheid wat in huis halen, en als ze ouder zijn kun je de kleintjes ook nog gebruiken. Mara had last van tandjes en ik wou niet een grote zetpil direct inzetten, dan gebruikte ik nog de kleine. 1/2 paracetamolletje dus.

tip als je zetpillen niet fijn vindt of zoals onze oudste die echt overstrekte en weigerde: sinaspril! vloeibaar en lekker. mijn meid gaat er voor zitten en doet de mond open, zelfs slaapdronken. Ideaal bij tandjes en koorts

in 1 van de zwangerschapsdozen van mijn oudste zat toen een boekje met kinderziektes, altijd handig om na te kijken als je kindje voor het eerst rode stipjes krijgt. alles staat ultrakort erin maar dan weet je waar je het moet zoeken en of ze naar de opvang mag of niet.

een flesje baby neusspray is ook handig op voorraad

je zult zien dat je het altijd nodig hebt als het weekend is en je nergens wat kunt halen
er is dan wel een noodapotheek maar toch ook lekker als je wat in huis hebt

toen ik het nodig had, had ik niks, nu ik onderhand een voorraad heb is het niet nodig. dan liever een voorraad en niet nodig hebben :)

groetjes sabine

cinababy is idiaal! bij de 2e moest ik van de kraamzorg infacol kopen. hartstikke duur en ik vond het helemaal niks! en mn dochtertje ook niet dus heel snel weer cinababy gekocht en gegeven!

zetpillen heb ik hier standaard in huis. de 120 en de 240.
120 mogen ze de eerste paar maandjes nog niet hebben, maar hier en handige tip:
ze mogen wel 60 hebben! deze is alleen niet meer te koop hier ( ook niet bij de apotheek) dus deed ik een 120 door het midden snijden en dan het puntje in der billen, de andere helft weggooien.

luuf vind ik echt verschrikkelijk! het stink ontzettend vind ik! heel het kamertje stinkt er naar, de kleertjes, t kindje zelf enz. bbrrr!
ik had dat bij de oudste gekocht bij der eerste verkoudheid maar heb dat maar een paar dagen gebruikt en toen was ik die geur helemaal zat!
had nou ook niet het idee dat het werkte.

lang leve de zoutoplossing!
laat je niet gek maken door alle neussprays, maar maak het zelf! ( een kopje afgekoeld gekookt water en 1 theelepel zout)
zorg dus altijd dat je een pipetje in je koelkast heb!
voordelen van zelf maken: je hebt altijd wel zout in je kast, het is veeeeel goedkoper en je mag het zo lang gebruiken als nodig is ipv maar 3 keer per dag en max 5 dagen zoals bij de meeste neussprays.

volgens mij was dat het wel zo voor een baby.
inmiddels heb ik wel veel meer natuurlijk maar daar rol je vanzelf wel in als je kind ouder is.
( zo heb ik hier een gifwijzer, vallen en stoten gel van vsm enz maar dat heb je allemaal voor een baby niet nodig)

wat sweetwicca zegt over zo'n boekje...
zou ik geen geld voor uitgeven hoor. krijg je hem dan is dat mooi meegenomen, maar anders: lang leve internet! ( en de dokter want je kan btr 100 keer teveel naar een dokter gaan, dan 1 keer te laat)

liefs, do

Terug
Bovenaan