babykamer

Hoi meiden,
Ik heb een kastje van mijn opa geërfd en dat zou ik nu graag als commode gaan gebruiken voor de aanstaande kleine. Ik weet alleen niet zeker of dat wel kan. Wat zijn eigenlijk de minimum of ideale maten voor een commode en waar heb je meer aan: aan laden, of aan deurtjes en planken?

groeten
 
Ik weet niet of de ideale maten bestaan want de een is lang en de ander klein dus voor verschillende mensen zullen verschillende 'idealen' van toepassing zijn.

Heb wel tijdens zwangerschapsgym geleerd dat het het beste is als je gewoon recht ervoor kan staan zonder je te hoeven bukken (je staat er toch heel vaak op een dag aan en als je dan ongemakkelijk staat dan kun je klachten krijgen). Verder is het ook het beste als de commode 'diep' is, zodat er plek genoeg is om je kindje recht voor je te hebben (dus dat de voetzooltjes in de richting van jouw buik wijzen). Maarja heel veel commodes van tegenwoordig zijn daar niet op gemaakt, maar het schijnt wel beter voor mama te zijn.

groetjes, Jane
 
hoi

volgens mij, als je er goed bij kunt staan, kun je in principe elke kast gebruiken. er zijn wel maten die worden aangeraden (ik heb ze in een boekje van de verzekering staan, achmea, veilig groter groeien) maar heb zelf ook gewoon een oud kastje dat me geschikt lijkt.
ja toch? als je het zelf een veilig gevoel vindt zou je ervoor kunnen zorgen dat de kast bovenop een staande rand heeft zodat bijvoorbeeld het aankleedkussen er niet zo snel afglijdt als t kindje groter en beweeglijker wordt.
zelf vind ik laatjes trouwens handig (kunnnen dicht, ivm stof) en heb daarnaast een open vak in de kast waaruit ik snel een greep kan doen voor luiers e.d.

 
Ik heb ook een ouder kastje, in mijn geval met laden, en ik denk dat het in elk geval belangrijk is te kijken of je er makkelijk voor kunt staan en of er een aankleedkussen op past.
Om dat zeker te weten zou je een keer de maat daarvan op kunnen nemen bij de Hema of zo. Desnoods kun je het kastje misschien wat vergroten, door er bijvoorbeeld een nieuwe bovenplaat op te (laten) maken.

Ik vind zelf laden heel makkelijk, heb er ook erg veel (14 geloof ik) waardoor ik alles goed kan uitsorteren.

Verder is het handig om ook plek te hebben voor losse spulletjes die je voor het grijpen wilt hebben, zoals billendoekjes of zinkzalf. Maar als het kastje daarvoor aan de kleine kant is kun je er ook nog een plank aan de muur erboven maken.

Groeten,

N.
 
Hallo,

Ik kwam even buurten van het november-forum, en wilde even laten weten dat van het kraamburo ik maten heb opgekregen voor de commode. Ik dacht tegen een meter hoogte. Breedte weet ik niet zeker, maar ik zou het gewoon even bij je eigen kraamzorg navragen.
Succes!

Groetjes,
Marjolein
 
Er zijn wél minimum hoogten hoor. Dat hoor je anders vanzelf wel als ze van de kraamzorg komen kijken. Als je commode nml. te laag is komt er niet eens kraamzorg want die moeten van de Arbo op ideale werkhoogten hun werk doen! Wij moesten de commode ook verhogen. was ook een oude, van mijn oma geweest!
 
Terug
Bovenaan