Babyuitzet

Hoi meiden,

Welke maat babykleertjes adviseren jullie mij te kopen? Kan ik niet beter de kleinste maat (50/56) overslaan? Ze zijn er toch zo uitgegroeid volgens mij.

Onze baby wordt in de winter geboren. Wat voor een dekentje (materiaal) moet ik kopen?

En waarvoor zijn 'navelbandjes' precies?Het is onze eerste en ik lees dingen op babyuitzetlijstjes die ik aan zou moeten schaffen waarvan ik denk: Wat is dat nou? Of waar is dat nou voor nodig?

Ik wil t.z.t. proberen borstvoeding te geven. Is het denken jullie belangrijk om een pak flesvoeding in huis te hebben, just in case. En welke dan?!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes, Anna
 
uitgegroeid? nou niet als je een baby krijgt als wij hebben die nog altijd verzuipt in maat 50/56!
dus...afwachten maar! Dekentje: gewoon wol dus. Zuiver materiaal in ieder geval! Navelbandjes zijn om het naveltje te beschermen als het kleine stukje streng er nog (een dag of 8) aanvast zit. Flesvoeding is altijd handig om in huis te hebben. Eventueel om bij te voeden of voor als de borstvoeding niet op gang komt! Wij gebruiken Friso. Wel wat duurder dan andere merken maar erg prettig om verstopping en krampjes tegen te gaan!
Sterkte!
 
Hoi Anna,

Het is ook mijn eerste dus 100% zeker ben ik ook niet van alles. Maar, ik heb laatst wel gehoord van iemand die toch een redelijk flinke baby had gekregen die toch echt kleertjes in 50/56 nodig had. Die hadden zij niet dus die moesten halsoverkop gehaald worden. Dat lijkt me minder. Ik zou wel niet teveel van die maat nemen want ik hoor ook dat baby's enorm snel groeien.

Navelbandjes zijn volgens mij die dingen die je op het navelstompje legt, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Ik heb ze wel gekocht en zie straks wel wat de kraamhulp daarmee doet (ik moet nog zoveeeeeeel leren!)

Het lijkt mij niet verstandig om een pak poedermelk in huis te hebben. Mij lijkt dat je dan sneller geneigd bent om je poging tot borstvoeden te staken als het niet direct naar wens verloopt. Je krijgt toch zowieso kraamhulp die jou gaan helpen met borstvoeden en mocht dat niet lukken dan weten zij ook wel welke poedermelk je het beste kan halen. Dat is dan snel gehaald.

groetjes, Jane
 
ik denk hetzelfde over die kleertjes. Zelfs een kindje van 8 pond past volgens mij nog in maat 56. Navelbandjes kun je later ook gebruiken om (in bevroren toestand in een zakje) op de pijnlijke plek te leggen als je baby een prikje heeft gehad. Of wanneer het nodig is om het naveltje aan te laten stippen (gebeurt soms als er wildgroei ontstaat nadat het stompje is afgevallen). Dus haal die gerust enkele in huis (niet teveel 2 is genoeg). bij bijv. de Hema kun je een duodekentje kopen. Dit is een wollen en een katoenen (of 2 katoenen?) dekentje die je met klittenband op elkaar kunt plakken. altijd warm genoeg dus. Ik heb wel een pak flesvoeding in huis gehaald, ook al wilde ik borstvoeding gaan geven. stel dat het niet lukt en je bevalt in het weekend, dan heeft je kind geen voeding! Ik had hem uiteindelijk niet nodig en heb hem doorverkocht aan een collega die wel flesvoeding gaf. Wat ik van die hele lijst niet nodig heb gehad zijn bijv. overslaghemdjes. ik vond dat zo onhandig! Rompertjes zijn veel makkelijker. Die overslaghemdjes gingen steeds open of los. Zelfs met leukoplast was het nog een gedoe! en ook niet alle zwitsalproducten aanschaffen! Baby-olie, billencreme, billendoekjes, haarlotion en badolie is volgens mij genoeg. Veel plezier ermee en laat je niet gekmaken!
 
Er zitten al heel veel dingen in het kraampakket als je die krijgt.
Navelbandjes hoef je niet te kopen, gebruiken ze toch niet.
En overslaghemdjes mogen niet meer gebruikt worden.
 
hoi,
Je hebt al veel reacties, maar hier nog even de mijne:
1. Volgens de intakemevrouw v/d kraamzorg die bij mij is geweest heb je navelbandjes niet nodig.
2. Ik heb diverse maten rompertjes in huis, ook maat 50/56, denk dat dat de eerste tijd wel nodig is, maar haal inderdaad niet teveel in huis en er is zo iets bijgehaald! (en vaak krijg je ook genoeg)
3.wij hebben een katoenen dekentje gekocht, geen wol ivm ik daar zelf allergisch voor ben en wsch t kind dan ook... ik ben in sept uitgerekend dus ga ook de winter tegemoet, maar je zou ook 2 katoenen dekentjes kunnen kopen of een fleece dekentje, op zick kan je natuulijk met de evrwarming de kamer zo warm maken als je wil!
4. wij hebben bewust geen poedermelk in huis en ook geen flesjes, ik wil nl borstvoeding gaan geven en heb daarvoor n 3 avonden durende cursus gevolgd (echt n aanrader, zie www.borstvoedingnatuurlijk.nl ook voor andere info). Daar heb ik geleerd dat je ivm zuigverwarring de eerste 6 weken absoluut geen flesjes moet geven! Als bijvoeden nodig is kan dit beter dmv afgekolvde moedermelk in een spuitje of mbv een lepeltje. Dus wij schaffenw el vast een kolf aan!
Nou hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden. groetjes Fie (30 1/2 week0
 
Ik kreeg van een vriendin de tip om een pakje kant-en-klare flesvoeding te halen.
Kost bijna niks, heeft de grootte van zeg maar een pakje Fristie, en kan zonder aan te lengen direct gegeven worden.

Dan heb je in elk geval iets in huis, en niet meteen zo'n enorm blik poeder waar je misschien helemaal niets mee doet.

Overigens heb ik ook de borstvoedingscursus gevolgd via de thuiszorg, en ik kan je dat zeker aanbevelen: ik ben er erg veel wijzer van geworden!

N.
 
Mijn dochter is inmiddels al weer ruim een jaar maar uit mijn ervaring kan ik je het volgende vertellen.
Mijn dochter woog 6 pond en 115 gram en mijn kleertjes maat 50/56 waren echt veel te groot. Wij hebben zelfs nog 2 pakjes maat 44 (= eigenlijk voor premature baby's) gekocht omdat ze er anders echt niet leuk bij lag (in zo'n groot pak) en ondat het voor haar ook niet lekker lag, van die opgerolde mouwen en zo. Maar die maat 44 heeft ze ook maar goed 3 weken aangehad hoor, toen waren ze wel te klein.
Wat het dekentje betreft, je kunt het beste een katoenen of fleece kopen, wol wordt gauw te warm. En je hoeft er echt nog geen 2 te kopen. In het begin ligt je kindje toch onderin het ledikantje en dan kun je de deken ook dubbelgevouwen instoppen, hij is toch groot zat.
Navelbandjes zijn niet nodig, die worden niet meer gebruikt.
Flesvoeding zou ik ook niet halen. Ik wilde heel graag borstvoeding geven, maar dat lukte niet omdat mijn dochter absoluut niet wilde en alleen maar begon te krijsen. We hebben toen alsnog flesvoeding gekocht (en die dronk ze natuurlijk wel ineens op!). Het is zonde om zo'n pak van te voren te gaan halen, want ze zijn hardstikke duur. En mijn kraamverzorgster zei later nog dat als je het in het weekend ofzo nodig hebt (als de winkels diecht zijn) iedere kraamverzorgster kleine verpakkingen heeft die je kunt gebruiken in zo'n noodsituatie. Ik zou me daarom dus maar geen zorgen maken en nog niets kopen!
Succes en veel geluk straks!
 
Terug
Bovenaan