babyuitzet


Hallo allemaal!

Even een vraag, vandaag was ik bezig met mijn lijst om te kijken wat ik al wel heb en wat ik nog moet aanschaffen, en ik zit nog steeds te piekeren over het bedje,
ik gebruik de eerste maanden een wieg en ga dan over op het ledikant.
op de uitzetlijst die ik gekregen heb staan de volgende dingen betreffende het bedje:

2 dekens of duodekens voor een wiegje
3 lakens en dekbedovertrek voor wiegje
2 molton hoeslakens en hoeslakens voor een wiegje
3 molton onderlegger of molton bedzeiltje voor een wiegje

wat is nu echt nodig?
heb ik dit echt allemaal nodig?
en wat is het beste om op een wieg te leggen en kan het dan ook op een ledikant, of moet je daar weer andere dingen voor halen?
ik kom er echt even niet meer uit, vooral omdat ik ook veel verschillende dingen hoor.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

liefs sarah 34w5d zwanger van 1e kindje
 
Hoi!

Ga vooral op je eigen verstand af hierbij. Bij ons eerste kindje hebben wij ook van alles gekocht van lijstjes. UIteindelijk moesten we na een week zelf alles doen..want zo'n kraamverzorgster is er toch maar een week.
Het is wel  makkelijk om zoveel spul te hebben (voor als de baby bijv. alles onder spuugt).
Doe dus vooral wat jij handig vindt! En heb je te weinig, dan kan er altijd wat bij gekocht worden, toch?!
Wat wij het meest moesten verschonen waren toch de hoeslakentjes..
Maar als je bij het hoofdje een hydrofiel luier legt, kan je alweer iets langer door.

Succes!
Maartje
 
Hoi,
Inderdaad ga gewoon op je eigen gevoel af of dek alvast een keer het wiegje op. Als extra dekentje kun je ook handdoeken/badlaken/flanelen luier gebruiken, lakentjes voor het ledikantje kun je ook in de wieg gebruiken en hydrofiel luiers kun je overal voor gebruiken.
In verband met spugen (en als ze wat ouder zijn eventueel overgeven in bed) is het wel fijn om meerdere boven-en onderlakens te hebben voor ledikant. Het enigste wat ik nooit heb gebruikt waren navelbandjes!!? (wat moet je er mee). Nou succes in ieder geval, je komt er wel uit.
Groetjes Ivy
 
Hoi,

Ja....die lijstjes....veeeeels te lang mijns inziens.
Maar je beddengoed vraag.
Je kunt in principe het spul van een ledikantje ook in het wiegje gebruiken, dan sla je het gewoon om het matrasje heen. Een dekentje voor in het ledikantje kun je dubbelslaan dan heb je direct een dubbele deken voor in de wieg .

Overigens hadden wij voor het wiegje gewoon een lap katoen en een coupon molton gekocht bij de lappenland en voor 10 euro had ik 3 setjes lakentjes voor in de wieg. Daar koop je ze niet kant en klaar voor! De flanellen luiers heb ik nooit in huis gehaald en ook niet gemist. De hyfrofiel luiers zijn ideaal mijns inziens. Onder het hoofdje in bed, kinderwagen, box, als spuugdoek op je eigen schouder etc etc en dan natuurlijk nog als handdoek!

Groetjes,
Marije
 
Hoi Sarah,

Die lijsten worden volgens mij samengesteld door de babyzaken, want er staat  veel te veel op. Je hebt het echt niet allemaal nodig.  
Ik heb  het volgende aangeschaft voor de wieg en de kinderwagenbak (niet vergeten!) en dat was voldoende:
- 2 molton hoeslakens (geen voor de kinderwagen)
- 3 gewone hoeslakens
- 3 lakentjes
- 2 dekentjes

Ik had 12 hydrofiel luiers gekocht en die zijn echt super handig, want je kunt ze overal voor gebruiken. Verder 12 spuugdoekjes en 6 washandjes, 4 waskussenhoezen en vooral van die laatste zou ik er voldoende nemen. Ik heb heel wat ongelukjes  gehad met verschonen (dat piemeltje bij jongens is best lastig haha)  en vaak genoeg net de laatste verschoning gepakt.  
Bedzeiltje voor de wieg had ik ook gekocht, maar de kraamverzorgster zei dat ik dat ivm wiegedood beter niet kon gebruiken. Ding heb ik dus niet gebruikt, zonde van het geld dus niet aanschaffen! Dekbedden mag je voorlopig ivm wiegedood ook niet gebruiken dus ik zou geen dekbedovertrek kopen.

Voor het ledikant heb ik het volgende aangeschaft:
- 2 molton hoeslakens
- 2 gewone hoeslakens
Ik heb de eerste  paar weken dat het ledikantje stond  mijn lakens en dekens van de wieg nog in het ledikant gebruikt, want ze zijn dan nog zo klein. Ik was van plan nog lakens en dekens voor het ledikant te gaan kopen. Op het ochtend hoorde ik Stijn verschrikkelijk vreemd huilen en toen ik ging kijken had hij zich helemaal omgedraaid en was onder de dekens terecht gekomen en kon er niet meer onder uit. Hij was helemaal verhit en bezweet. Ik ben me rot geschrokken. Heb gelijk die lakens en dekens weggedaan en een slaapzak voor hem gekocht en dat gaat perfect. Voor de winter koop ik een dikkere slaapzak. Ik ben blij dat ik nog geen lakens en dekens voor het ledikant  had gekocht was dat ik best prijzig.
In mijn ledikantje gebruik ik tot nu toe nog geen bedzeiltje. Misschien als ze groter worden en zindelijk proberen te worden dat ik er dan wel een koop, maar voorlopig heb ik het niet nodig. Ze hebben toch een dikke luier aan!

Nog andere dingen die me zo te binnen schieten:
-  geen navelbandjes kopen, je moet er gewoon een gaasje omheen doen en bij mij  zaten die in het kraampakket
- ik had aan 1 kruik echt voldoende, twee kruikenzakken had ik wel gekocht maar voor die paar dagen heb je aan  1 zak ook wel genoeg hoor
- babyfoon heb ik van iemand gekregen en tot nu toe nog nooit gebruikt. Ik zou wachten met deze aanschaf tot je kindje er is en als je er dan behoefte aan hebt er 1 kopen. Datzelfde geldt voor alle borstvoedingsspullen. Eerst even afwachten hoe het gaat.
- waskom had ik niet gekocht maar naderhand alsnog aangeschaft. Stijn had exceem en mocht niet teveel in bad. Ik waste hem dagelijkse met een washandje op het aankleedkussen en de waskom is dan erg handig.
- gewone digitale thermometer voor paar euro kopen die zijn veel nauwkeuriger dan zo'n oording
- als je een badstandaard koopt, let een beetje op de hoogte ervan. Die van mij is aan de lage kant en als ik Stijn in bad doe, krijg ik snel pijn in mijn rug.
- koop Sudocreme en Bepanthen, dat is goed spul. Bepanthen kan je ook voor je tepels gebruiken als je borstvoeding geeft.
- niet teveel flesjes en spenen tegelijk kopen, eerst kijken of een flesje en de bijbehorende speen bevalt
- niet teveel fopspenen kopen, ik vond ze allemaal zo schattig dat ik er wel 4 gekocht heb. Na een paar weken wilde mijn zoon geen fopspeen meer en nu heb ik er nog 3 in de verpakking liggen.
- ik heb nooit voeding voor de hele dag gemaakt (wordt trouwens ook niet echt aangeraden) De maatkan had ik dus niet hoeven kopen.
- ik heb een magnetronsterilisator gehad. Is me prima bevallen

Zo Sarah nog een lijst erbij. Laat je niet gek maken hoor. Als je iets mist dan kan de kraamjuf of iemand anders het ook later nog voor je halen.

Gr. Lies
 
Reactie inzake kruiken: Van het brandwonden centrum heb ik het verzoek
gekregen slechts van die rubberen kruiken te gebruiken, of opwarmbare
gel kruiken. Ze zijn aan het lobbyen bij de prenatal enzo om de metalen
kruiken uit de handel te krijgen omdat ze iedere week wel een stapel
kinderen binnenkrijgen met contactbranden.



Zowiezo moet je de kruik ondersteboven in de zak doen (dop naar
beneden), maar sommige vernuftige koters trekken gewoon de naden uit de
kruikenzak met alle nare gevolgen van dien.

 
Even een reactie nog, een oorthermometer moet je echt niet kopen hoor. Zijn inderdaad vrij prijzig, niet precies, maar je mag 'm bij een kleintje ook helemaal niet gebruiken.

Wat betreft de waskussenhoezen, je kan ook handdoeken gebruiken hoor. Lekker makkelijk. Gewoon hup iedere dag in de was.

Wat betreft de babyphone, ben het er helemaal mee eens dat je die niet direct moet aanschaffen. Ik heb 'm bij beide kinderen nooit gebruikt. Er zijn mensen die dat ding altijd aanhebben, maar je kan ook de deur op een kier laten dan hoor je vaak ook genoeg. En je hoeft echt niet ieder kreuntje te horen.

Miep
 
Terug
Bovenaan