babyvoeding koken

A

Anoniem

Guest
Ik heb even een vraagje over het maken van groente en fruithapjes.

Ik heb begrepen dat je groente heel gaar moet koken. Nu houd ik zelf nooit zo van die tot snot gekookte groente, dus ik heb geen idee hoelang ik de groente moet laten koken zodat het goed is, bijv. worteljes, bloemkool, broccoli ed.

Nu heb ik ook gehoord dat het beter is om in het begin ook het fruit te koken. Hoelang moet ik dat dan laten koken?

Doei Simone

oja, om het fijn te maken is een staafmixer toch ook goed? Dan hoef ik toch geen babycook of iets aan te schaffen?

Hoi

Volgens mij hoef je het niet enorm lang te koken hoor, Als het zacht genoeg is zodat je het kunt pureren is het goed, dus als je er met een vork in kunt prikken. Ik maak hier de groente ook met de staafmixer, dat gaat prima, een babycook is misschien makkelijk maar niet noodzakelijk. En het fruit koken? als het goed rijp is en je het kunt pureren is het ook goed. Misschien hebben anderen nog tips.

Oja kijk eens op keukenkikker.nl daar staan veel recepten en hoe je ze moet maken.

Succes!

Evelien

Hoi,

bij mijn weten hoef je het ook niet extra lang te koken hoor.
Ik kook het net zolang totdat ik het met de vork een beetje kan prakken.
De kip kook ik wel minimaal 45min.
En met fruit hoeft het idd ook niet... als het maar wel zacht genoeg is.

Groetjes Debby.

Hoi moontje,

Het verschilt nogal hoelang je alles moet koken.
Enkele voorbeelden. Wortels moeten 12-15 minuten koken op een klein beetje water. Dan afgieten vocht opvangen, pureren (met staafmixer) en dan weer een beetje vocht (of melk) er door.
Bloemkool of Brocolie  kook je 10 - 12 minuten (verdere bereiding hetzelfde)

Fruit bv. peren als ze reip zijn kun je ze zo pureren ander even 3 minuten koken. Je kunt ook een appel raspen en heel even koken enz enz.

Succes!
Groetjes Lynn

Hoi, hierbij nog een tip,

Kook alles in een pan:

Aardappels (20 min)
Worteltjes (12 min)
Bloemkool (12 min)
Broccoli (9 a 10 min)

Eerst doe je dan hetgene erin wat het langst moet, in dit geval de aardappels, na 8 minten doe je de bloemkool en wortels erbij, na weer 2 a 3 minten de broccoli, dan alles nog 9 minuten laten koken (zachtjes). En dan giet je alles af (vocht bewaren) en je vist eruit wat je samen wilt pureren. Kan zowel met staafmixer als met een keukenmachine (Babycook is wel erg overdreven, koop gewoon een goede machine dan, heb je meer aan ook voor jezelf bijv. die van Magimix.)

In een klein koekenpannetje rul ik wat gehakt of bak ik een witvis, en dan kan ik zo een paar combi's maken!

Wat ook erg in de smaak valt hier is macaroni met tomaat en kabeljauw! en risotto en couscous. Met een keukenmachine maak je alles zo grof of fijn als je zelf goed vind. Hoe zachter je het wilt hoe meer vocht of opvolgmelk je erbij moet doen.

Succes
Overigens die bewaar"rondjes" van Beaba zijn wel weer een succes voor in de vriezer.

Gr
Sandra

quote: san15april reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-01-2008 21:58:56'));

Eerst doe je dan hetgene erin wat het langst moet, in dit geval de aardappels, na 8 minten doe je de bloemkool en wortels erbij, na weer 2 a 3 minten de broccoli, dan alles nog 9 minuten laten koken (zachtjes). En dan giet je alles af (vocht bewaren) en je vist eruit wat je samen wilt pureren.

Gr
Sandra

Hoi Sandra,

waarom bewaar je het vocht ervan??

Ja, dat moet ik natuurlijk ook wel vertellen, ik ben goed in halve verhalen sorry!!

Dat vocht kun je gebruiken om het prakje smeuiger te maken, het water is immers gekookt en heeft nog veel vitamines van de groentes in zich, dus beter dan dat je vers water pakt. Dit vocht (een beetje ervan) kun je ook met wat melkpoeder aanlengen om de smaak van melk erin te krijgen, en dan pas aan het prakje toe te voegen. Vandaar dat je het eerst niet weg moet gooien. Als het prakje goed is kun je het natuurlijk wel weg doen.

Groetjes
Sandra

Terug
Bovenaan