Babyzwemmen, ja of nee?

Hoi allemaal,

Het lijkt mij zo leuk om straks als onze kleine er is ermee naar het zwembad te gaan. Niet structureel elke week, maar gewoon een enkele keer.
Nu vertelde mijn man dat hij ergens had gelezen dat je dat beter niet kunt doen met baby's tot 9 maand i.v.m. vergrote kans op astma e.d. door het chloor in het water. Weten jullie hoe dit zit? Kan het kwaad om af en toe een keer met je kindje te gaan zwemmen? (mijn man wist helaas niet meer waar hij het gelezen had).

Groetjes Lilian
(34w, 3d)

hoi!
het klopt dat je man dit laatst ergens heeft gelezen, het heeft geloof ik in een krant gestaan, dat er een kans is dat je met een jonge baby in een zwembad een hogere risico is dat je kindje dan astma op kan lopen, maar ik denk dat er overal en nergens een kans bestaat dat je iets op kunt lopen, als je kindje erg gevoelig blijkt te zijn voor iets, dan kom je dat tegen, ik zelf heb hooikoorts en ze kunnen niet zeggen hoe ik dit ooit opgelopen heb, ik reageer overgevoelig op bepaalde stoffen en dit is volgens mij bij astma patienten ook

zwemmen doe ik ook met mijn dochter, nu 7 maanden, en ze vind het hardstikke leuk, ze heeft totaal geen watervrees en zelfs onderwater gaan is geen probleem

dus bedenk wat je belangrijker vind, een kind met kans op astma of een kind met veel plezier in het water

mijn dochter heeft nu dus heel veel plezier in het water, in het zwembad en in het badje en ik denk ook dat kleintjes hun weerstand ook op moeten bouwen, kijk maar naar kinderen die naar een kinderdagverblijf gaan en kinderen die thuis blijven, de kids die naar het kdv gaan zijn in die eerste 4 jaar veel verkouden en zodra ze naar   school gaan niet meer, terwijl dan de kinderen die 4 jaar thuis geweest zijn juist weer meer verkouden en/of ziek worden

snap je wat ik bedoel, ik kan het slecht uitleggen
anders vraag je maar

gr. ingrid

hoi

ik heb het verhaal nog nooit gehoord mar ik heb juist gehoord dat het goed is om zo snel mogelijk te gaan babyzwemmen met je kind. want dan hebben ze het baarmoeder, water, gevoel nog.

bij ons in het zwembad raden ze je met 6 weken al te starten, dus begin januari gaat mijn mannetje op de vrijdag met zijn kindje lekker zwemmen. terwijl hij een hekel heeft aan water hihi

kijk gewoon even verder op interne of er iets meer over te lezen valt.

Groetjes

Hoi,

Ik zou zeggen, nee. Het lijkt mij namelijk niet echt goed om zo'n jonge baby al te laten 'zwemmen' in een bad vol met bacterieen. En ze gebruiken ook veel chloor, dit kan nooit goed zijn, lijkt mij hoor. En wat is belangrijker een kind zonder astma of zwemmen met plezier??? Nou zonder astma lijkt mij!!!
Gr. Mickey

Hai hai,

Ik ben het niet met Mick02 eens.Ik ben toen mijn zoontje 3 maanden was gaan babyzwemmmen.Elke week(alleen als hij of ik een keer ziek was niet)heb ik dat gedaan, ik heb met hem gezwommen tot hij 2,5 was want toen ging hij naar de peuterspeelzaal en dat was op dezelfde dag als babyzwemmen.
Het resultaat: een watervrij kind(hij is nu 3,5 jaar), die geen vrees heeft in het water.Hij zwemt al zelfs onder water, springt van de kant het water in, vindt een glijbaan in het water geweldig kortom het is echt een waterratje.Hij is gewoon vrij in het water, ik ben van plan om ook weer te gaan babyzwemmen met de kleine uk die onderweg is.
Ik vind het grote onzin over bacterieen etc.Daar bouwen kinderen juist weerstand mee op.En waarom denk je dat er chloor in het water zit???Niet voor niets hoor.Ik vind dat de mensen tegenwoordig veel te "schoon" zijn.(wil niemand er op aanvallen hoor)  Bang voor een beetje bacterieen.Het is gezond voor een kind om vies te worden en met bacterieen in aanraking te komen.Zo bouwen ze weerstand op.Ik vind het prachtig als mijn kind vies en onder het zand  uit een speeltuin komt.Dan weet ik dat hij zich goed vermaakt heeft.maar ik wijk een beetje van het onderwerp af....
Babyzwemmen gewoon doen, en die onderzoeken zijn die daadwerkelijk bewezen???Een kans op...dat is met alles.Ik heb ook een kans op  dat ik morgen een auto ongeluk krijg.Ik vind het allemaal zo overtrokken, tuurlijk wil je het beste voor je kind, maar ik vind dat we soms best ver in doordraven.
Meid, als je zin hebt om met je baby te gaan babyzwemmen gewoon doen, en als je er niet goed bijvoelt dan zeker niet doen.
Nou mijn verhaal is lang geworden, en ik denk dat ik hier nog wel reacties op zal krijgen, maar dit is puur mijn mening en ik wil hier niemand op aanvallen.

Groetjes Summy26
(33 weken en 6 dagen)

Ja het is bewezen dat het problemen op kan leveren bij kindjes.

Babylongetjes zijn nog niet helemaal volgroeid en de longblaasjes kunnen door het chloor aangetast worden. Feit is wel dat ene kindje er gevoeliger voor is dan het andere kindje.

De keuze wat heb je liever een kind met plezier in het water of een kind dat kans heeft om astma of aanverwante ziekte te krijgen.

nou dan weet ik het wel. Ik stel dat plezier nog even uit. Ook als je niet wekelijks met je kindje (vanaf 6 wkeen) naar een chloorbad gaat dan kan je kind als het iets groter is nog de grootste lol hebben. En een watervrij kind met 3,5, ach die heb je ook als je pas na het jaar met je kind gaat zwemmen, of zelfs nog later.

Mijn jongste dochter was 3 toen ik met haar af en toe naar het zwembad ging. Toen ze 5 was had ze haar c-diploma, en met 6 had ze haar eerste reddingsbrevet. daar hoefde ik niet de kans voor te lopen om haar als baby iets op te lopen in een chloorbad.

Een keertje zwemmen is niet erg, maar iedere week kan gewoon schadelijk zijn. Tja en dan heeft je kind heel veel plezier als het door de astma niet aan andere dingen mee kan doen.

Dus zeker als er in je familie astma of iets dergelijks voorkomt gok het er dan niet op.

Miep

Hoi,
Bij ons zit aan 2 kanten astma in de familie, bovendien heb ik een eczeemhuid (familie van astma). Ik zwem met mijn zoontje sinds hij 14 weken was en het gaat geweldig met hem. Hij is nooit ziek! Heeft geen enkel teken dat er ook maar iets astmatisch in zit. Ik ben nu zwanger van de tweede en ik hoop een oplossing te vinden om ook met dat kindje lekker te gaan zwemmen.
Overigens heeft het watervrij zijn ook een nadeel....Van de zomer op vakantie dook Max bijna het diepe zwembad in. Hij was toen 14 maanden en je snapt dat hij zich nog niet alleen kan redden in het water.
Je moet die beslissing om wel of niet te gaan zwemmen alleen nemen als je er zelf achter staat hoor!
Doei
Patricia 35+1

Terug
Bovenaan