BABYZWEMMEN KAN ASTMA VEROORZAKEN

Hoi,

Vandaag in het nieuws dat babyzwemmen kan leiden tot astma.  Dit blijkt uit onderzoek. Misschien toch maar beter om later met kinderen te gaan zwemmen als de longetjes zich meer ontwikkeld hebben.

Groet
Lies
 
tjee zeg ik had altijd al het idee dat het onmogelijk echt goed kan zijn in die chloorbaden met een baby. Maar zou het ook gelden voor zwembaden zonder chloor, die zijn nl voor astmatische mensen wel goed te doen.


groetjes Renée
 
Waar heb je dat gelezen? Het lijkt me erg stug. Volgens mij wordt er bedoeld, dat als je kindje astma heeft, de chloorlucht een aanval kan uitlokken.

Volgens mij (ik ben arts, maar geen kinderarts, maar kijk er toch wat zakelijker tegenaan door mijn vak, wellicht) kan babyzwemmen als activiteit op zich nooit astma veroorzaken; astma krijg je namelijk als aanleg met je genen mee.

Als je kind ineens astma "krijgt" nadat het heeft babygezwommen, dan had het waarschijnlijk allang die aanleg.  De aanleg voor astma/allergieen e.d.  wordt (vaak) overerfd. Dus ik kan me voorstellen, dat je wel kunt zeggen, dat kids uit families waarin veel astma en allergieen voorkomen, moeten opletten met babyzwemmen (of dit even moeten uitstellen).
 
Ik heb het ook gelezen, en zet er ook mijn vraagtekens bij
Ik heb 2 dochters, met de oudste   (3 jaar) ben ik heel vaak gaan zwemmen en zij heeft nergens last van. Met de jongste (15 maanden) ben ik nu 2 of 3 keer   in het zwembad geweest, en zij heeft juist astma en regelmatig bronchitis.
Bij ons is het niet erfelijk, want het komt niet in onze familie voor, maar kan ook  het zwembad in ieder geval niet de schuld geven.

Melanie
 
Ik heb het gelezen en vertrouw het onderzoek niet.
Ten eerste is het onderzocht in België. Daar gelden andere regels over de hoeveelheid chloor in zwembadwater. Dat verschilt per land.
Ten tweede is het onderzoek uitgevoerd onder 341 kinderen. Daarvan zaten er 41 op babyzwemmen en dat zijn er erg weinig. Ik kom in mijn werk veel onderzoeken tegen en weet uit ervaring dat dit dus een onbetrouwbaar aantal is. Je mag met deze aantallen die conclusies niet trekken.
Ten derde hadden sommige kinderen schade aan de longen. Wie zegt dat dit niet is veroorzaakt door de woonomgeving? Dus waar komen ze vandaan, wordt er thuis gerookt, wonen ze in de buurt van zware industrie of drukke wegen.
Ten vierde gaat het om een kansberekening. Twee maal zo veel kans. Maar als je normaal bijvoorbeeld kans van 1 op 1000 hebt, zou dat nu 1 op 500 zijn. Dus wat is kans en hoe groot is die kans normaal.
Ten vijfde is astma grotendeels erfelijk. Is die erfelijke factor bij deze kinderen dan niet aanwezig geweest.
Vaak is er voor dit soort onderzoeken te weinig draagkracht. Denk maar aan het onderzoek van borstvoeding en astma. Later bleek dat astma helemaal niet voorkomen kan worden door het geven van bv. Daar is men jaren vanuit gegaan. Dit soort onderzoeken worden vaak binnen de kortste keren terug geroepen maar daar lees je nou nooit eens iets over.
Wij blijven dan ook lekker zwemmen!

groet,
Jinny
 
hoi,
tja zo wordt je doodgegooid met allerlei onderzoeken. Tuurlijk, er zal best bij sommige kinderen astma gesignaleerd zijn, maar als ik me niet vergis moeten dit al in de aanleg zitten en komt het niet van buitenaf zoals een verkoudheid ofzo.
Ik kan me voorstellen dat bij kinderen die die aanleg al hebben, het eerder de kop op steekt of erger wordt.
Ik zal me hier niet door laten weerhouden om te gaan zwemmen met mijn kindje. Ze is gek op water, dus ik hoop dat ze zwemmen straks ook leuk zal vinden. Ik wacht er nog ff mee omdat ze pas 2 mnd is.
Weetje, dit soort onderzoeken zorgt voor een hoop onrust. Maar als ze een onderzoek gaan doen naar kinderen die in een speeltuin spelen, vinden ze ook vast iets...

groetjes natasja
http://isalagemaat.rozemuisjes.nl/
 
Hoihoi,

Ik had mijn dochtertje van 7 maanden opgegeven voor het zwemmen en ze zou in april aan de beurt zijn. Nu belde het zwembad ineens vandaag dat er al plaats is. Ja logisch met al die moeders die afhaken!

Weet iemand misschien wanneer de longetjes beter bestand zijn tegen die chloorlucht? Zodat de eventuele schade beperkt blijft. Ik twijfel nog wat ik moet doen.

groetjes, Tessel
 
Hoi Hoi

Ik heb het ook gelezen en ik ga met mijn dochtertje ook iedere week naar babyzwemmen toe.Ik heb het nagevraagd en bij zwembaden met weinig chloor kan het geen kwaad.Ik zwem in een bad bij een verzorgingstehuis voor oude mensen en daar  is dat bad speciaal voor,voor oudere mensen met astma.Dus bij zo'n bad hoef je je zeker geen zogren te maken...succes ermee

Groetjes Kim
 
Terug
Bovenaan