BABYZWEMMEN KAN ASTMA VEROORZAKEN

Hoi,

Vandaag in het nieuws dat babyzwemmen kan leiden tot astma.  Dit blijkt uit onderzoek. Misschien toch maar beter om later met kinderen te gaan zwemmen als de longetjes zich meer ontwikkeld hebben.

Groet
Lies
 
tjee zeg ik had altijd al het idee dat het onmogelijk echt goed kan zijn in die chloorbaden met een baby. Maar zou het ook gelden voor zwembaden zonder chloor, die zijn nl voor astmatische mensen wel goed te doen.


groetjes Renée
 
Waar heb je dat gelezen? Het lijkt me erg stug. Volgens mij wordt er bedoeld, dat als je kindje astma heeft, de chloorlucht een aanval kan uitlokken.

Volgens mij (ik ben arts, maar geen kinderarts, maar kijk er toch wat zakelijker tegenaan door mijn vak, wellicht) kan babyzwemmen als activiteit op zich nooit astma veroorzaken; astma krijg je namelijk als aanleg met je genen mee.

Als je kind ineens astma "krijgt" nadat het heeft babygezwommen, dan had het waarschijnlijk allang die aanleg.  De aanleg voor astma/allergieen e.d.  wordt (vaak) overerfd. Dus ik kan me voorstellen, dat je wel kunt zeggen, dat kids uit families waarin veel astma en allergieen voorkomen, moeten opletten met babyzwemmen (of dit even moeten uitstellen).
 
Ik heb het ook gelezen, en zet er ook mijn vraagtekens bij
Ik heb 2 dochters, met de oudste   (3 jaar) ben ik heel vaak gaan zwemmen en zij heeft nergens last van. Met de jongste (15 maanden) ben ik nu 2 of 3 keer   in het zwembad geweest, en zij heeft juist astma en regelmatig bronchitis.
Bij ons is het niet erfelijk, want het komt niet in onze familie voor, maar kan ook  het zwembad in ieder geval niet de schuld geven.

Melanie
 
Ik heb het gelezen en vertrouw het onderzoek niet.
Ten eerste is het onderzocht in België. Daar gelden andere regels over de hoeveelheid chloor in zwembadwater. Dat verschilt per land.