Babyzwemmen: praktische aanpak

Hi allemaal!

Ik wil graag met mijn zoontje Twan (9 maanden oud) gaan babyzwemmen. Bij mijn zwembad in de buurt is dat mogelijk. Maar ik snap niet, hoe je diverse dingen praktisch moet aanpakken en de dames van het zwembad gaven erg vage antwoorden. Tja, en ik ben niet de handigste...
Misschien hebben jullie al ervaring en tips voor mij.
Ik heb de volgende vragen:

* hoe doe je dat met omkleden? Ik kan Twan moeilijk op een bankje zetten, terwijl ik me omkleed en tegen hem zeggen: "Wacht maar tot mama klaar is", of zo. Of moet ik hem met Maxi Cosi en al meenemen de kleedhokjes in? Hoe doe je dat? Direct naast het zwembad staat een lange tafel met aankleedkussens, dus de babies worden in het zwembad omgekleed. Dat is duidelijk. Maar waar laat ik hem, als ik mezelf omkleed?
* welke zwemluiers zijn prettig en moet hij daar nog een echte zwembroek overheen, of is een "Little Swimmer" alleen voldoende? Twan is net 10,3 kg zwaar en 77 cm lang en valt qua gewicht een beetje tussen de categorie Small en Medium in. Wat is jullie ervaring? Vallen dat soort luiers groot of juist klein? Hij heeft nu nummer 4 Pampers, die zitten goed.
* heb je nog een zwembandje nodig, zo ja, wat voor zwembandje? Hier kreeg ik vreemd genoeg ook heel vage antwoorden op van de cassiere van het zwembad, wat me hoogst verbaasde, aangezien de eigenaresse van het zwembad een kind heeft van dezelfde leeftijd als Twan.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Alvast bedankt en groetjes van Ingrid.
 
Hoi hoi,

Hahahaha, heel herkenbaar....ik wist ook niet zo goed wat ik moest verwachten de eerste keer, maar daarna is alles duidelijk hoor.

Ik nam Max altijd mee in een maxi cosi, kleedde mijzelf om en daarna liepen we idd door naar het zwembad, waar ik hem kon omkleden op de aankleeskussens aan de zijkant van het zwembad.
Eenmaal in het water hoef je geen zwembadjes ofzo mee te nemen, mag uiteraard altijd als je het leuk vindt, maar tijdens de les geeft de badjufrouw zelf speelgoed, zoals een bal, eendjes, matje e.d.

Na een half uurtje babyzwemles zijn we klaar en doen we nog even na spatteren en gaan dan lekker onder de douche, om alles af te spoelen en dan leg ik altijd zijn badcape klaar, zodat hij daarna lekker warm ingewikkeld en afgedroogd  kan worden.
Eenmaal aangekleed ging hij weer terug in zijn maxi cosi en nam hem dan mee het kleedhokje in. In de grote, gezamelijke kleedkamer heb je alle ruimte, maar in zijn klein hokje wil het ook nog net wel passen, het is maar net waar je jezelf prettig bij voelt.

Qua zwembroekje, bij ons in het zwembad is het geheel vrijblijvend tijdens de les, of je hem/haar nu een zwemluier om doet, aangezien ze een goede circulatie hebben in het bad, maar ik heb zelf altijd wel een speciaal zwembroekje bij Max aan, toch voor de hygiene...

Verder volgt alles vanzelf, leer je de liedjes heel snel tijdens de les en alle speelse oefeningetjes.
Heel veel plezier en geniet ervan, geheid dat de kleine het een hele leuke ervaring zal vinden.
Max en ik zijn begonnen toen hij 5,5 maand is en is inmiddels 10 maanden oud en hij vindt het nog steeds een hele beleving! Ook voor mezelf is het leuk, zo te genieten met de kleine en ook weer een gezellig uitje...;-)

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt en anders hoor ik het wel van je.
Groetjes,
Mama van Max (05-03-2005)
 
Hoi,

Ik zat met dezelfde vragen maar kwam er achter dat het allemaal wel meevalt!
Zo doe ik het:
Ik doe voordat ik van huis vertrek mijn badpak al onder mijn kleren aan. Dat scheelt tijd. Ik doe mijn zoontje (5 maanden) laagjes kleding aan. Dus geen dikke truien. Bijvoorbeeld romper met lange mouw, makkelijk truitje/bloesje en een jas.
Ik neem hem mee een groot kleedhok in in maxicosi (je weet wel, een algemeen kleedhok voor dames). Daar trek ik eerst zijn jas uit en zijn schoenen en sokken. Eventueel ook het truitje. Dan trek ik mijn kleren uit, laat die daar achter, neem spullen mee voor Ruben en waardevolle dingen in de tas. Ik heb ook altijd een badjas mee. Ik mag hem gewoon in maxicosi meenemen het zwembad in.
In het bad Ruben omkleden. Ik neem altijd ook een onderlegger mee zodat hij niet  direct op die mat hoeft te liggen.
Na het zwemmen doe ik mijn badjas aan zodat ik het niet te koud krijg en eigenlijk al een beetje droog word. Ruben aankleden, behalve jas, schoenen, sokken en truitje.
Dan weer naar het algemene kleedhok. Ik ben dan bijna helemaal droog en dus ook zo klaar. Ruben de rest van de kleren aan, muts op en naar huis!!
Het is een wat lang verhaal maar ik denk dat je zoiets wilde weten?
Wat betreft de luiers: Ruben is eigenlijk nog te licht voor de kleinste maat maar ze passen prima. Ik denk dat je beter te groot dan te klein kan kopen. Als het te groot is kan je dat pak altijd nog bewaren en kleinere kopen want ooit zullen ze passen!
Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben.

groet,
Jinny
 
Bedankt voor jullie zeer bruikbare reacties! Nu heb ik veel meer een idee, hoe het allemaal in zijn werk gaat. Heel fijn. De tips over van-tevoren-jezelf-en-kind-handig-aankleden zijn ook erg goed! Hier heb ik echt wat aan!

Ik hoop de komende week voor het eerst te gaan zwemmen met Twan. Ik heb net een badpak gekocht (voor mij geen bikini meer met die blubberbuik) en een pak zwemluiers en zwembroekje voor Twan. Ik ben erg benieuwd.

Nogmaals bedankt voor jullie tips!
Ingrid.
 
Hoi,

Het is inderdaad mij ook meegevallen. Ik nam Dyon toen gewoon mee in de buggy of wandelwagen. kleedde mijzelf in het grote hok uit en hem alvast de jas en sokjes. De wandel wagen mag gewoon mee naar de aankleedtafels en de rest wijst zich vanzelf. Als je klaar bent eerst je kindje en dan weer naar het grote hok,klaar.
Heel veel plezierige zwemuurtjes toe gewenst met je kleintje.
Groetjes Irma
 
Hallo allemaal,

Het is een heel gedoe, dat babyzwemmen, maar ozo leuk.
Ik ga al met mijn zoontje vanaf dat hij 6 maanden is. Hij is nu 19 maanden en we gaan nog iedere week. Samen met de meiden van zwangerschapsgym en uiteraard de kids.
Zo zien we elkaar nog steeds iedere week. Maar goed, hoe gaat het in zijn werk.

Bij het zwembad hier, heb ik een groot kleedhok en een boel kleine kleedhokjes.
Ik maak altijd gebruik van de kleine kleedhokjes, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Ik nam, toen mijn zoontje nog in de maxicosi paste, altijd de wagen mee waarop de maxicosi paste. De wagen zelf mag niet mee het zwembad in vanwege de hygiene, maar er is wel een ruimte voor stalling. Nu neem ik voor mijn zoontje de buggy mee.
Ik doe thuis mijn badpak al aan en aldaar hoef ik alleen mijn kleren nog maar uit te doen. Alles in de kluis, op de tas van mijn zoontje na en de buggy in de stallingsruimte en op naar de aankleedkussens. Aldaar kleed ik mijn zoontje om en krijgt hij zijn zwembandjes om. Deze zijn verplicht voor kinderen die zelfstandig het water in kunnen. Daarvoor gebruikte ik vaak een babyband. Hoef je zelf niet te tillen in het water. Zodra de les voorbij is, douchen en de kleine weer aankleden op de aankleedkussen. Daarna doe ik hem, nu in de buggy, voorheen maxicosi en zet hem voor het deurtje van de kleedhokje. Ik geef hem wat te drinken en laat de deur op een kier. Ik kan mezelf aankleden en hem in de gaten houden. Ik hou hierbij wel rekening met het feit dat er nog andere mensen doormoeten. Dus ik zoek een hokje uit waarbij hij strategisch geplaatst kan worden. Op deze manier heb ik genoeg ruimte in het hokje en kan hij mij in principe altijd zien. Voorheen sliep hij al na 5 minuten in de maxicosi, dus dan hadden we helemaal geen last.

Veel succes. het gaat je allemaal vast lukken....je krijgt er handigheid in.....

Petra, moeder van thijs
 
Terug
Bovenaan