Babyzwemmen slecht voor longetjes???

Hallo,

Ik ben moeder van een meisje van ruim 3 en een jongetje van ruim 1. Met beide kids ben ik gaan babyzwemmen vanaf dat ze een paar weken oud waren. Nou was er van de week in het nieuws dat dit schadelijk blijkt te zijn voor de longetjes, omdat die dan nog niet volgroeid zijn. Je stelt de longetjes in het zwembad nl. bloot aan chloordampen. Nederlandse deskundigen reageerden hier weer op door te zeggen dat het in Nederland wel mee valt, dat hier niet zo veel chloor in de zwembaden zit, en dat roken altijd nog slechter is voor een kind. Ik heb een seizoenskaart gekocht voor het babyzwemmen met mijn zoontje (had ik dus al, loopt tot juni) maar ik vind dit geen fijn nieuws natuurlijk. Wil wel het beste voor mijn kids natuurlijk!!
Hebben jullie hier verstand van, en wat zouden jullie doen in mijn geval??

Ik ben benieuwd!

Groetjes Mirjam
 
Hoi,
Ik heb het artikel ook gelezen. Zelf heb ik met mijn zoontje vanaf ca. 4 maanden op babyzwemmen gezeten. Met een maand of 10 zijn we gestopt, omdat hij doorlopend verkouden was. Dat schijnt o.a. door de chloordampen te kunnen komen. Nu (hij is nu ruim 2) gaan we af en toe op zondag eens zwemmen en hij vindt het te gek! We proberen nu zwanger te worden van een 2e en ik twijfel of ik ga babyzwemmen. Zo'n onderzoek komt niet voor de lol met dit soort resultaten, denk ik.
Succes met overwegen!
Patricia
 
Hoi Patricia,

Bedankt voor je reactie. Hoe weet jij dat, dat je van de chloordampen ook zeg maar doorlopend verkouden kunt zijn? Mijn kids zijn inderdaad ook vrij vaak verkouden.
Graag je reactie.

Vr.gr. Mirjam
 
Hoi,
Ik ben maar een leek hoor dus heb er geen verstand van maar als ik mijn eigen verstand gebruik denk ik het volgende:

Dat van de chloordampen valt wel mee anders was dat al veel eerder aan de orde gekomen. En (heb gelezen ) dat het onderzoek in belgie gedaan is waar de verhouding van water en chloor anders is dan hier.
De chloordampen zouden denk ik gevaarlijk zijn als het een hoge concentratie is, weinig geventileerd word en je er uren in zit.

Als je met je kleintje gaat zwemmen ben je meestal niet zo lang in het water en ook niet zo vaak.

De verkoudheid is niet te wijten aan het chloorwater maar aan de bacterieen die er hangen omdat het er lekker warm is en ze daar goed opgedijen. Verder is dit de tijd voor verkouden zijn en zeker kinderen die naar een peuterspeelzaal of kdv gaan zijn in deze tijd doorlopend verkouden.
Maar meestal is het een virus.

Er is ook in het onderzoek geweest dat de meeste kinderen die de astma klachten hebben al aanleg hadden voor astma. Maar die zou ook op een andere manier geprikkeld kunnen zijn.

Kortom ik geloof er nog niet veel van. Het onderzoek lijkt me te vaag ook door het aantal kinderen dat onderzocht is. Maar ik zeg al ik heb er geen echte kennis van.

groetjes joyce
 
hi

ik geloof er eerlijk gezeg niet zoveel van. Ik kan me wel voorstellen dat als je kind asthma heeft dat chloordampen (want die zijn er natuurlijk wel) een aanval kunnen veroorzaken, maar ik geloof echt niet dat je van chloor asthma krijgt. Als dat zo was zouden er heel wat meer mensen asthma hebben lijkt me. Maar als ik een kind had die asthma had, dan zou ik niet gaan zwemmen.
Maar goed mijn zoontje heeft geen asthma en wij zwemmen, hij vind  het heerlijk. Het is mijn niet opgevallen dat hij verkouden wordt van het zwemmen, daarentegen wordt hij dat wel van de creche. Wij blijven dus gewoon zwemmen.
Groetjes,
lia
 
Hallo,

Ik ben een moeder van een meisje van 2,5 en wij zwemmen al sinds dat Myrthe 3 maanden is en ze is echt niet meer verkouden of ziek dan de andere kinderen. Ze is eerder verkouden nu ze op het kinderdagverblijf zit dan door het zwemmen. Myrthe vindt het zwemmen erg leuk en ik ook trouwens. Dus ik geloof het onderzoek niet zo.

Succes.
 
Hoi hoi. Sorry...kom nu pas terug op mijn 1e reactie.
De oppas van onze zoon is verpleegkundige geweest op de kinderafdeling in het zh en zij had het over die chloordampen. Misschien geldt het niet voor alle kinderen, maar zijn sommigen gewoon gevoelig in de luchtwegen. Voor ons heeft het stoppen met wekelijks zwemmen in ieder geval wel effect gehad. Nadien is hij nooit meer aan één stuk door verkouden geweest. Misschien was het ook gewoon de leeftijd dat ie wat minder verkouden werd; dan viel dat toevallig samen.
Toch denk ik dat ik met een 2e niet ga babyzwemmen (puur mijn eigen gevoel); ook om praktische redenen (met een baby & een dreumes????).
Veel succes allemaal. Patricia.
 
Hoi allemaal,

Toevallig werk ik in een zwembad......
Dat onderzoek is ooit is in het verre verleden gedaan. In die tussentijd is er toch wel het een en ander aangepast aan de chemicaliën in het water.
Als het inderdaad zo is dat het zo slecht is voor de kleintjes zou het toch allang afgeschaft zijn, neem ik aan.

Wat betreft de verkoudheid; vroeger werkte ik elke dag in het bad en stond dus zo een paar uur per dag in het water en ik heb er ook geen last van gehad wat betreft mijn luchtwegen, maar was wel vooral in de winter heel vaak verkouden.
Het is inderdaad wat Joyce zegt: het klimaat is uitstekend voor bacteriën.
Je slijmvliezen staan lekker open door de warmte en dus ben je vatbaarder en m.n. kleine kinderen.

Als moeder zoek ik het ook niet op hoor. Mijn jongste heeft r.s. virus gehad en was daardoor heel vatbaar en daardoor weer benauwd. Dus zijn eerste levensjar hebben we weinig gezwommen, maar als het enigzins kon gingen we.

Ik wens iedereen nog veel zwemplezier!!
 
Terug
Bovenaan