Babyzwemmen, wat neem je allemaal mee?

Hoi allemaal,

Wij willen binnenkort met Amy gaan zwemmen. Maar wat neem je allemaal mee naar het zwembad? Zwemluiertje, omslagdoek en schone luier natuurlijk, maar is dat voldoende, of zijn er nog meer dingen die ik echt niet mag vergeten?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Lilian
mama van Amy, 17-12-2006

(in het zwembad bij ons zit geen chloor in het water, alleen zout, dus dan schijnt er geen gevaar te zijn voor astma etc.)

Wij gaan van het weekend een weekendje weg en daar is ook een zwembad, dus zijn we van plan voor het eerst te gaan zwemmen met onze dochter (6,5 maand). En was dus ook wel benieuwd wat je allemaal mee moet nemen of waar je aan moet denken.

Ik heb nog 1 aanvulling op jouw lijstje:   een fototoestel of videocamera. De 1e keer zwemmen moet toch vastgelegd worden. Verder zou ik het dus ook niet weten en hoop dat iemand nog tips heeft.

Aankleden is niet zo leuk voor die kleintjes (koud!!), dus ik nam altijd de favoriete knuffel mee, speentje en wat te drinken (tuit/anti-lekbeker) of een koekje. Kun je ze een beetje afleiden tijdens het afdrogen. Misschien ook een bal of een gietertje ofzo, maar in sommige zwembaden hebben ze wel iets voor die kleintjes om samen mee te spelen.
Veel plezier!

Mn schoonzusje zwemt ook met haar dochtertje (7 maandjes oud).
Maar daar in het zwembad hebben ze liever dat je een echte zwembroekje aan doet ipv een zwemluier. De reden weet ik niet precies meer.
Maar dat zou je evt. kunnen informeren bij jullie zwembad wat zij willen?

Veel spetter en zwemplezier!

Gr. Kar

Ik ben zelf zwemonderwijzer en adviseer om pas met een maand of 5 te gaan zwemmen i.v.m. oren en bacterien. Mijn zoontje is nu 3 maanden en wij gaan echt nog niet zwemmen en de kinderen van mijn collega's gaan ook pas met 5 maanden zwemmen. Als je toch gaat zwemmen neem dan een badpakje of zwembroekje mee en geen zwemluier want deze houden ook niet alles vast en in het water gebeurd er bijna nooit iets en ze zijn vrij prijzig. Ook een badcape is makkelijk en neem een flesje voeding mee want de kleine heeft vaak honger na het zwemmen. Begin maar met max 15 minuten in het water want ze koelen snel af en ga niet in het bubbelbad ook al is het lekker warm want daar zitten veel bacterien in.

veel zwem plezier

Vanaf volgende week heb ik mij en mijn zoontje ook opgegeven voor babyzwemmen, hij is dan 8 weken.

Ik heb er superveel zin in en het lijkt me erg leuk, het is mij niet bekend dat een kindje er negatieve gevolgen aan over kan houden als ze jong gaan zwemmen. Bacterien vind ik niet erg, het lichaam moet ook leren antistoffen aan te maken, dat superschone ben ik niet zo van.

Mij is ook verteld dat ik in ieder geval geen zwemluier om hoef te doen maar een zwembroekje. Tuurlijk een baddoek voor het omkleden & afdrogen.(logisch) Ik neem ook maar een schoon rompertje mee, flesje voor nood en een extra luier.

Voor het eerst babygezwommen met 11 wk.
Volgens CB moet dat prima kunnen na de eerste inenting.

Inderdaad niet te lang in het gewone bad want ze koelen snel af (blauwe handjes, helemaal ineen duiken, armen en benen optrekken,  blauwe lippen zijn tekenen van onderkoeling).

Zwemles ging door in het bubbelbad...daar werd niets gezegd over bacterien! In principe krijgen ze die dan ook niet binnen. Wel daarna meteen in droge doek wikkelen ivm afkoeling!

Meenemen: badcape met hydrofiel erin (absorbeert lekker). Droge hydrofiel om op te leggen (op een natte blijft hij koud!) en 1 om af te drogen. Schoon rompertje om warm te houden + t shirtje oid  als je in het zwembad blijft. En een camera om alles vast te leggen natuurlijk.
Aan: zwemluier + broekje (kan ook 1 van beiden)
Ook handig om luierdoekjes mee te nemen, en baby douche/shampoo voor onder de douche daarna.

Let erop dat babyzwemmen voor jonge baby's erg vermoeiend is. Max 30 min. Daarna veel ruimte geven om te slapen. Mijn zoon slaapt na het zwemmen zeker een hele ochtend/bijna de hele dag.

Maar het is vooral heel erg leuk om te doen! En de baby zelf heeft er ook veel plezier van.
Het schijnt dat kinderen die babyzwemmen vroeg deden, later makkelijker leren zwemmen omdat ze watervrij zijn!

Terug
Bovenaan