Hoi Carola,
Ik ben met baby zwemmen begonnen toen ons zoontje 11 weken oud was. We gaan naar een clubje van 0-1,5 jaar. Het duurt een half uurtje. De eerste 5 minuten kan je kletsen met elkaar (in het water) en kunnen de kinderen een beetje "spelen". Daarna gaan we zwemmen:we laten de kinderen bijvoorbeeld op de buik en rug door het water gaan. We zingen veel kinderliedjes omdat ze dan de stem van papa of mama horen terwijl ze op allerlei manieren met het water vertrouwd worden gemaakt. De kinderen mogen ook altijd even van de kant springen. (de allerkleinste zet je op hun kont op de rand en til je dan met een boogje het water in). Eén keer in dat half uurtje mogen ze ook even onder water. Dat hoeft niet,alleen als je het zelf wilt. We gaan dan altijd samen met het kindje onder water. Tijdens de hele les heb je zelf je kindje vast en doe je er oefeningtjes mee. Soms vraagt de zwemlerares even een kindje "te leen" om iets voor te doen. De zwemlerares is zelf ook de hele tijd in het water. Komende donderdag gaan we bij ons onderwaterfoto's maken, dan komt er iemand van het zwembad die met een loodgordel om op de bodem gaat zitten om foto's te maken van de kinderen die (alleen of met de papa of mama) onderwater gaan. Ik heb zulke foto's gezien en het lijkt me echt super, ga het ook zeker doen donderdag! Ik vind zelf het ouder en kind zwemmen erg leuk omdat je ook andere ouders met jonge kinderen ziet en spreekt. Verder ben je er natuurlijk gewoon even tussenuit met je kindje. Ik zie het echt als een rustpunt in de week, even lekker zwemmen samen. Mijn man en ik zijn vorige week samen geweest en die vond het ook heel erg leuk. Het zijn vooral moeders die met hun kindje komen bij ons. De kinderen zelf vinden het vaak heerlijk in het water, ik heb er nog nooit een horen huilen. Vooral aan de ietsje oudere kinderen kan je zien dat ze plezier hebben, maar ook aan bijvoorbeeld mijn zoon zie ik dat hij het fijn vindt. Hij trekt dan echt zo'n tevreden gezichtje en lacht soms ook. Bij ons kan je zes ochtenden per week babyzwemmen.
Zo,dit is een heel epistel geworden zeg... Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en ik hoop dat nog meer mensen hun ervaringen met babyzwemmen zullen neerzetten want ik ben daar net als jij heel benieuwd naar.
Veel zwemplezier!
Groetjes Patricia
mv Justin (13 weken)
uit Hoorn NH