Bad bevalling

Hi mama's!

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met bevallen in bad. Mijn voorkeur gaat uit naar het bevallen in bad in het ziekenhuis.

Zijn er ook moeders die zowel een gewone bevalling als een bad bevalling gehad hebben?

Ben benieuwd naar alle ervaringen. Dankjewel alvast!

Hi!
Ik heb zo wel een gewone bevalling in het ziekenhuis gehad en een badbevalling thuis. Beide keren rugweeën gehad en de eerste keer een weeën storm zoals ze dat noemen. De eerste bevalling heb ik de ontsluitingsfase onder de douche gestaan.
De tweede keer heb ik de ontsluitingsfase en het persen in bad gedaan. En ik kan zeggen dat alle voordelen die ze noemen bij een badbevalling voor mij gelden. Minder heftige pijn tijdens de weeën, vele malen meer ontspanning en bewegingsvrijheid, een klein schaafwondje nadien maar hoefde niet gehecht te worden en een relaxte start voor de baby.
Nou moet ik er bij zeggen dat bij de eerste de ontsluitingsfase 1,5 uur duurde en bij de 2de duurde de ontsluitingsfase 2 uur.
Het klaar zetten en opruimen neemt wat tijd maar is eigenlijk ook zo klaar. Wij hadden het bad al wel ergens opgeblazen in huis staan omdat mijn bevallingen zo snel gaan. 1x 3 uur en 1x 2,15 uur.
Voor mij was het dus een hele positieve ervaring, heb ook al vrouwen gehoord die dachten dat ze het wouden, een kwartier in bad gezeten hebben en er toen uit zijn gegaan omdat ze het toch niet prettig vonden

Ja ik! Eerste bevalling wilde ik graag een badbevalling maar door de weeënstormen wilde ik toch medicatie (morfinepompje) dus mocht dat niet. Ik heb een normale bevalling verder gehad waar ik positief op terug kijk. Afgelopen zondag bevallen van ons tweede kindje. Dit keer zonder medicatie in bad. Ik vond het erg fijn, het warme water gaf rust en hielp bij het opvangen van de weeën. Heb 1,5 uur in bad gezeten toen ons zoontje is geboren. Hij kwam heel relaxt eruit en we hebben nog ruim 30 minuten in bad gezeten. Dit keer ook geen hechtingen gehad en mijn herstel is sneller gegaan dan bij de eerste.

Ik ben er dus heel positief over maar weet ook dat je een bevalling niet in de hand hebt helaas. Het kan dus zijn dat het niet kan wegens de omstandigheden of omdat je zelf toch kiest voor een andere manier.

Bij de oudste had ik een bad gehuurd voor thuis. Hele bevalling thuis geweest. Hij is uiteindelijk niet in bad geboren, maar op bed. Ik heb wel een paar uur in bad gezeten om de weeën op te vangen en dat vond ik heel fijn en maar 5 kleine hechtingen nodig die snel genezen waren. Nu wachten totdat de tweede zich aandient, ook nu weer een bad gehuurd en hopen dat deze wel in bad geboren wordt. Lijkt me heel fijn voor moeder en baby.

Eerste keer normaal bevallen. Tweede keer dmv inleiding met 37 weken. Vanwege longembolien en de medicatie die ik daarvoor had was pijnbestrijding niet mogelijk alleen morfine pompje. Ik zit normaal heel graag in bad dus dit leek mij wel wat en tot moment van persen mocht dat omdat ik anders vanwege bloedverdunners teveel bloed zou verliezen.

Tijdens de bevalling heeft mijn man het bad opgezet toen ik er eindelijk in kon zat ik net 10 min en ik werd en helemaal beroerd en misselijk van. Ben er toen meteen weer uitgegaan. Alles voor niets opgezet helaas. Manlief vond het wel fijn want die had steeds iets te doen ipv toekijken?

Ik heb tijdens mijn bevalling 7 uur lang in een gewoon bad gezeten om de weeën op te vangen. Ik had hier alleen op een gegeven moment te weinig ruimte om te bewegen tijdens de weeën. Ik ben uit bad gegaan en heb helaas een liesbeknelling gekregen. Dit zorgde voor extreem veel pijn. Ruggenprik hielp niet en het is uiteindelijk een spoedkeizersnede geworden na 2,5 uur persen. Nu heel pril zwanger van onze tweede en een echte badbevalling speelt nu erg in mijn hoofd.

Dankjewel voor jullie reacties!
Nog meer verhalen/ ervaringen zijn altijd welkom.

Ik snap dat het bevalplan niet altijd uitkomt inderdaad. Ik hou mijn opties open, maar mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een badbevalling in het ziekenhuis. Mocht ik te snel bevallen, vind ik thuis ook een fijne optie.

Terug
Bovenaan