Hoi,
Ik ben in oktober thuis in bad bevallen van ons eerste kindje, een dochter. Ik ben pas in bad gegaan toen ik persweeën kreeg, heb er in totaal een uurtje of anderhalf in gezeten (50 minuten geperst, daarna verwonderd naar mijn dochter kijken). Wij hebben het bad vrij snel klaargezet in de woonkamer (daar ving ik ook de weeën op, zo'n fitness bal is aan te raden!!), toen de weeën wat serieuzer werden hebben mijn man en moeder het gevuld. Het vullen heb ik niet zo meegekregen maar dat was zo gebeurd volgens mijn man. Met een tuinslang gewoon via de kraan! Met emmertjes lijkt me niet handig. Zeker met de laatste ontsluitingsweeën was ik weinig aanspreekbaar... Als je een aangename douche temperatuur aanhoudt dan is dat wel te doen.
Ik wilde graag in bad bevallen omdat het de minst heftige overgang zou zijn voor de baby. Volgens mij was dat ook wel zo. Onze dochter Loren was super rustig en alert toen ze boven water kwam. Ze was heel kalm om zich heen aan het kijken terwijl ik haar dicht tegen me aan hield. Prachtig moment was dat! Ze ging pas huilen toen ze uit het bad ging, na een minuut of twintig. Mijn placenta is 8 minuten na haar gekomen (zonder extra oxytocine, dat geven ze tegenwoordig heb ik begrepen), ze is in bad afgenaveld en mijn man heeft toen de navelstreng doorgeknipt. Voor het aanleggen voor de borstvoeding en daarna het hechten moesten we er toen uit .
Wij hebben het bad gekocht, met het idee dat we deze voor een eventuele volgende ook zouden gebruiken. En anders raak je het wel weer kwijt op marktplaats!
Naast dat de overgang minder heftig zou zijn voor je baby, schijnt het ook goed te zijn voor je 'onderkant'. Door het warme water is dat beter doorbloed en zou het minder snel inscheuren. Ik heb over de rand gehangen tijdens de bevalling en ben alleen in de kleine schaamlippen wat gescheurd, niet in het perineum. Ik heb ook gesmeerd met Weleda perineum olie trouwens. Maar die scheutjesc schijnen minder op te zwellen na hechten en heb je minder last van in de weken daarna. Hechten vind ik overigens wel ellendig.
Je kan ook je ontsluitingsweeën opvangen in het bad. Daar heb ik niet voor gekozen omdat ik niet wist hoe lang dat zou duren (je mag achter elkaar maar 2 uur in bad), omdat de weeen dan weer heftiger zijn als je eruit gaat en simpelweg omdat dat me een gedoe lijkt. Iedere keer in en uit dat bad..
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel! Leuk dat je thuis wil bevallen in ieder geval. Ik vond het heel heftig maar ik kijk er goed op terug en ben erg trots dat het is gelukt.
Veel succes alvast,
Gr. L