Badbevalling thuis - iemand ervaring?

<p>Hi allen, </p><p>Ik ben morgen 29 weken zwanger van ons eerste kindje en begin langzaam na te denken over wat ik zou willen met de bevalling. Ik sta heel positief tegenover thuis bevallen maar ben ook zeer geïnteresseerd in een badbevalling. Nu weet ik dat je zo'n bad kan huren voor thuis maar ik heb wat praktische bedenkingen ? dus hopelijk kunnen jullie me verder helpen: </p><p>- ben je niet eindeloos aan het lopen met emmers voor je het bad gevuld hebt? en ook om het om temperatuur te houden? </p><p>- ik lees dat veel mensen ook afwisselen en weer (even) uit bad gaan voor de afwisseling of de persfase. Nu zou ik het bad denk ik beneden opzetten maar zonder bad lijkt het logischer om op zolder in onze slaapkamer te bevallen. Tijdens de bevalling twee verdiepingen wisselen lijkt me echter super onhandig en niet fijn met weeen ...</p><p>- een alternatief is het bad opzetten in onze slaapkamer op zolder op zich hebben we die ruimte wel maar dit is weer meer gedoe met vullen en legen hebben hier alleen een kraan bij de ketel maar geen wastafel ofzo. </p><p>Hopelijk hebben jullie tips en of praktijkervaring! </p><p>Gr. Lianne</p>

Geen advies (ik ben zelf nog zwanger van onze eerste), maar ik begreep dat je in Nederland niet thuis mag bevallen hoger dan de eerste verdieping. Heb je daar rekening mee gehouden?

Hoi,
Ik ben in oktober thuis in bad bevallen van ons eerste kindje, een dochter. Ik ben pas in bad gegaan toen ik persweeën kreeg, heb er in totaal een uurtje of anderhalf in gezeten (50 minuten geperst, daarna verwonderd naar mijn dochter kijken). Wij hebben het bad vrij snel klaargezet in de woonkamer (daar ving ik ook de weeën op, zo'n fitness bal is aan te raden!!), toen de weeën wat serieuzer werden hebben mijn man en moeder het gevuld. Het vullen heb ik niet zo meegekregen maar dat was zo gebeurd volgens mijn man. Met een tuinslang gewoon via de kraan! Met emmertjes lijkt me niet handig. Zeker met de laatste ontsluitingsweeën was ik weinig aanspreekbaar... Als je een aangename douche temperatuur aanhoudt dan is dat wel te doen. 
Ik wilde graag in bad bevallen omdat het de minst heftige overgang zou zijn voor de baby. Volgens mij was dat ook wel zo. Onze dochter Loren was super rustig en alert toen ze boven water kwam. Ze was heel kalm om zich heen aan het kijken terwijl ik haar dicht tegen me aan hield. Prachtig moment was dat! Ze ging pas huilen toen ze uit het bad ging, na een minuut of twintig. Mijn placenta is 8 minuten na haar gekomen (zonder extra oxytocine, dat geven ze tegenwoordig heb ik begrepen), ze is in bad afgenaveld en mijn man heeft toen de navelstreng doorgeknipt. Voor het aanleggen voor de borstvoeding en daarna het hechten moesten we er toen uit .
Wij hebben het bad gekocht, met het idee dat we deze voor een eventuele volgende ook zouden gebruiken. En anders raak je het wel weer kwijt op marktplaats!
Naast dat de overgang minder heftig zou zijn voor je baby, schijnt het ook goed te zijn voor je 'onderkant'. Door het warme water is dat beter doorbloed en zou het minder snel inscheuren. Ik heb over de rand gehangen tijdens de bevalling en ben alleen in de kleine schaamlippen wat gescheurd, niet in het perineum. Ik heb ook gesmeerd met Weleda perineum olie trouwens. Maar die scheutjesc schijnen minder op te zwellen na hechten en heb je minder last van in de weken daarna. Hechten vind ik overigens wel ellendig.
Je kan ook je ontsluitingsweeën opvangen in het bad. Daar heb ik niet voor gekozen omdat ik niet wist hoe lang dat zou duren (je mag achter elkaar maar 2 uur in bad), omdat de weeen dan weer heftiger zijn als je eruit gaat en simpelweg omdat dat me een gedoe lijkt. Iedere keer in en uit dat bad.. 
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel! Leuk dat je thuis wil bevallen in ieder geval. Ik vond het heel heftig maar ik kijk er goed op terug en ben erg trots dat het is gelukt. 

Veel succes alvast,
Gr. L

[quote quote=10141304]Geen advies (ik ben zelf nog zwanger van onze eerste), maar ik begreep dat je in Nederland niet thuis mag bevallen hoger dan de eerste verdieping. Heb je daar rekening mee gehouden?[/quote]
Ik heb begrepen van de verloskundige dat dit geen probleem is. Je mag alleen niet boven bevallen bij moeilijke trappen of ramen. In ons geval kan de brandweer / ambulance me nog gewoon op een brancard naar buiten krijgen dus schijnt het gewoon te mogen.
Verder bedankt voor het uitgebreide verhaal L., zo klinkt het goed te doen met zo'n bad thuis. Ik heb ook zo'n fitnessbal dus die kan ik inderdaad ook gebruiken. De overgang voor de baby en dr ontspanning van warm water voor jezelf zijn voor mij ook de redenen om voor een badbevalling te kiezen.

Terug
Bovenaan