Bakfiets of fietskar?

Wij hebben een peuter en een baby. Ik zie hier vooral veel bakfietsen in de wijk, maar ik vind ze wel erg duur. Wij willen misschien een fietskar kopen, omdat deze een stuk goedkoper zijn. Wat zijn jullie ervaringen?
 
Wij hebben toen wij nog 2 kids hadden een fietskar van Marktplaats gekocht. De kids vonden het erg leuk. Als ouder trapte je je wel helemaal leeg… want het is best een gewicht 2 kinderen in een bak achter je fiets… voordeel is wel dat er modellen zijn die je dan weer als wandelwagen kan gebruiken.


Inmiddels hebben we er nog een 3e kindje bij, en hebben we een elektrische bakfiets aangeschaft via Marktplaats. Ondanks dat we vooral korte stukjes fietsen zou ik niet weten hoe ouders dat doen zonder trap ondersteuning… Ik moet zeggen dat ik de bakfiets wel praktischer vind dan de fietskar. Ik kan de maxicosi erin zetten en 2 kinderen. Dan heb ik nog plek voor wat boodschappen oid. Ook al een paar keer het onderstel van de wandelwagen eraan bevestigd met een spin. En dan de maxicosi op het onderstel van de wandelwagen. Maar heel wendbaar vind ik zowel de bakfiets als de fietskar niet. Als ik bij school om moet draaien heb ik altijd echt wel veel ruimte nodig. Ben blij dat de oudste inmiddels best redelijk kan fietsen. En de jongste voorop op het fietsstoeltje kan. Dan ben ik toch wat wendbaarder
 
Wij hebben een fietskar voor onze dochter van 7 maanden. Ze kan nog niet zitten maar zo wel al heerlijk mee op de fiets. Voordeel voor ons was dat je de kar zowel aan gewone (elektrische) fiets kan bevestigen als aan de racefiets. De vering is ook erg goed van de kar, dat is ook fijn voor een jongere baby!

 
Wij zijn voor een fietskar gegaan, maar nummer 2 moet nog geboren worden, dus hoe het bevalt weten we nog niet zo goed.

Bij ons was de voornaamste overweging dat ik na het afzetten van de kinderen op de opvang door moet fietsen naar mijn werk. De fietskar kan bij de opvang afgekoppeld worden en daar blijven staan tot de kinderen weer opgehaald worden, met een bakfiets ben je het hele eind een zwaardere, minder wendbare fiets aan het vervoeren (ik ben geen fan van elektrische fietsen, iets teveel ongelukken mee gebeurd in mijn omgeving), en ik heb na de opvang nog ongeveer 13 km te gaan naar mijn werk (als ik niet thuiswerk). Afgekoppeld heb ik met de fietskar alleen een extra koppelstukje aan mijn fiets hangen maar is hij verder dus net zo licht en wendbaar als mijn fiets altijd al was.
 
Ik zou voor de bakfiets kiezen omdat je je kids dan in zicht hebt. Ideaal ook dat je er lekker veel in kwijt kan. Hier gingen geregeld kindjes vanuit school mee spelen dus die konden mooi mee in de bak. Voor zo’n fietskar worden je kids op een gegeven moment te groot terwijl je met een bakfiets veel langer kunt doen. Je kunt er de boodschappen goed mee doen want passen flink wat tassen in. Zelfs de (oppas)hond ging er in mee.
 
Terug
Bovenaan