Bakfiets vs. Fietskar

<p>Hoi Allemaal.</p><p> </p><p>Ik ben benieuwd maar jullie ervaringen over een bakfiets (elektrisch) en een fietskar.</p><p>En wat de voor- en nadelen zijn. En welk merk goed bevalt.</p><p>Ik zit nl zelf heel erg te twijfelen. Zie in allebei de voor- en nadelen. Bij mn 1e heb ik een aantal maanden een fietskar gebruikt. Dat vond ik fijn, echter is die een keer op een stoeprand geknald en daardoor over de kop gegaan. Gelukkig allemaal goed afgelopen, maar daarna voelde het niet meer vertrouwd/ goed en heb ik de kar weg gedaan.</p><p>Nu ben ik zwanger van de 2e. De 1e is nu 3jaar en we fietsen in de mooie maanden veel. Hij zit nu inmiddels achterop de fiets maar straks met een baby moet ik voor de eerste maanden wat anders verzinnen. Ga ik weer voor een fietskar. Of toch liever de wat steviger bakfiets. </p><p>Mijn voor- en nadelen (zijn er niet veel)</p><p>Bakfiets: kindjes voor in zicht, ook voor oudere/ grotere kindjes geschikt. Maar omdat t elektrisch moet zijn wel prijzig. En als de baby in slaap is gevallen moet je hem over tillen in een kinderwagen.</p><p>Fietskar: handig dat je er een ook een wandelwagen van kan maken en dus kan afkoppelen. Goedkoper dan bakfiets. Past achter elke fiets dus ook voor mijn man te gebruiken. Maar kindjes achter in je dus weinig zicht/contact. Gaat tot een bepaalde leeftijd/lengte dus misschien alsnog snel overbodig...</p><p>Ik hoor graag jullie advies</p>
 
Ik zou voor de bakfiets gaan alleen al met de reden dat je kindjes in zicht hebt. Vind die fietskarren echt levensgevaarlijk.  Maar waarom zou de bakfiets electrisch moeten zijn? Ik heb altijd een “normale” gehad en dit was prima te doen. Geregeld zelfs met 4 kinderen erin gefietst als er vriendjes of vriendinnetjes vanuit school meekwamen. En ook ideaal als je nog een boodschap moet doen. Ik had de troy bakfiets met 7 versnellingen. Kost nieuw zo rond de 900 euro. Ik had hem toendertijd met fietsplan via mijn werk gekocht.
 
Wij hebben een electrische bakfiets. De Vogue Supreme. Idd prijzig, €2500 betaald. Maar we wonen in de polder en hebben maar 1 auto. Zo kunnen we toch heerlijk op de fiets naar het dorp voor boodschappen enzo. 
We hebben 2 kindjes, de oudste is ruim 2 jaar en de jongste is 5 maanden oud. In de bakfiets kunnen 4 kindjes op de bankjes zitten. Er zit nu een standaard in waar we de maxi cosi in klikken. Nu is er minder ruimte, naast de maxi cosi kunnen er max 2 kindjes bij, maar de maxi cosi is toch maar voor 9-10 maanden en dan stappen we over op een peuterstoeltje en kunnen er weer 4 kindjes in. Als mijn dochter in de maxi cosi in slaap valt, laten we haar lekker buiten liggen of we tillen de maxi cosi naar binnen, dus wakker maken hoeft niet.
Het is echt mijn beste aankoop ooit. Elektrisch is echt een must, anders trap je je suf.. geen doen! Nu het winter is, zit er een mooie hoes omheen dus de kindjes hebben het niet koud en zitten uit de regen/wind. De oudste vindt het heeeeerlijk in de bakfiets! 
Babboe zou ik afraden, deze zijn erg hip en populair maar snel stuk. Wij hebben besloten wat meer uit te geven en hebben nu een hele degelijke en stevige bakfiets. Topding!!
 
Mijn schoonzusje heeft trouwens een fietskar. Ze heeft ook 2 kinderen, één van 2 jaar en één van 4 weken oud. Over de fietskar is ze niet zo tevreden, ze twijfelt ook om een bakfiets te kopen. Ze vindt hem nogal instabiel, zeker voor een kleine baby. Stoepjes op gaat moeizaam en bochten maken ook. En ze vindt het best zwaar trappen achter haar gewone fiets. Ze heeft een rondje op onze bakfiets gedaan en was daar toch wel heel enthousiast over.
Overigens zei ik dat een electrische bakfiets een must is, maar dat is afhankelijk van hoe ver je fietst denk ik. Ik woon dus in de polder en fiets kilometers met tegenwind, dus ik vind een electrische fiets echt een must. Woon je in het centrum en fiets je maar kleine afstandjes, hoeft de fiets niet electrisch te zijn denk ik. 
Ga gewoon eens proeffietsen! Ik weet niet waar je woont, maar wij zijn bij bakfietsloods Papendrecht geweest. Een aanrader, daar hebben ze bakfietsen van veel verschillende merken en de keuze uit nieuw en tweedehands! Je kan overal op proeffietsen! 
 
Bedankt voor jullie reacties. 
Ik wil graag elektrisch omdat ik inspannings astma heb en het fietsen dan echt te zwaar is met kind in de kar of bakfiets.  Heb nu ook een elektrische fiets en dat beetje ondersteuning zorgt ervoor dat ik nu veel vaker de fiets pak. Dus daarom voor mij een must. 
Ik woon in t noorden en zou hier niet weten waar grote bakfiets winkels zitten. We hebben wel in de omgeving babboe uit test dagen. 
En nu je t zegt ik vond de fietskar ook wel wat instabiel qua hobbels. Maar misschien dat dat probleem weg gaat als je een duurdere fietskar aanschaft..
 
Terug
Bovenaan