Baldadig op kinderdagverblijf

<p>Mijn zoontje is bijna 16 maanden en een echte boef zoals we hem altijd noemen. Lekker ondeugend en de grenzen opzoeken. Wij corrigeren hem waar nodig, maar voor de rest is hij thuis ook hartstikke lief. Echter blijkt hij op het kdv al enkele weken iets te ver te gaab met kindjes omver duwen, haren trekken, speeltjes afpakken etc. Bij ons doet hij dat niet. Vandaag werd er aangegeven door de leidsters dat ze het best lastig vinden en dat we met elkaar een plan moeten gana bedenken hoe we dit kunnen aanpakken. Ik vond dit best lastig en weet ook niet zo goed wat ik ermee aan moet omdat hij dit thuis niet doet. Maar ik vind het absoluut niet fijn dat hij andere kindjes zo aan het pesten is</p>
 
Herkenbaar! Ons zoontje is 16 maanden en vernam van de leidster dat hij de andere kindjes ook erg aan het uitproberen en aan het rondpetsen was. Ook thuis zoekt hij aardig de grenzen op qua dingen doen en (niet) laten en is hij sinds een paar weekjes ook fysieker geworden soms van erg knuffelig naar opeens slaan. Wij benoemen elke keer dat het niet mag en bij herhaling halen we hem uit de situatie. Boos worden of 'terug doen' heeft geen zin, want ze kunnen de consequenties nog niet overzien van hun gedrag, maar weten wel dondersgoed of iets wel of niet mag. Het is vaak ook frustratie of onmacht of andere emoties die zij nog niet kunnen verwoorden en dan overgaan in het fysieke. Een plan maken met de leidsters vind ik wel zwaar klinken, maar met hen om de tafel om zowel thuis als daar één lijn aan te houden (om verwarring te voorkomen) zou wel kunnen toch? De leidsters weten vanuit hun pedagogische achtergrond en opleiding vast wat typerend dreumesgedrag is en hoe te handelen, althans daar ga ik zelf vanuit. Mijn zoontjes leidster spreekt hem aan als hij iets doet wat niet mag en legt uit wat dit doet en benoemd naar de andere kindjes (net over dreumesgroep, dus mogelijk ook spannend) dat hij nog mag leren om goed om te gaan met de andere kindjes. Maar snap en ken het gevoel dat je niet wil dat je zoontje een pestkop is met zijn gedrag! Hopelijk volgt er snel een goed gesprek ?
 
Is het misschien een idee om zelf te kijken wat hij doet. Door bijvoorbeeld hem te laten spelen met vriendjes/neefjes nichtjes en op het moment dat hij dan baldadig word dat je het zelf kan aanpakken en de methode die werkt meegeven aan de leidster van het kdv?
Succes!
 
Ze moeten nog gewoon leren hoe je met anderen omgaat. Speelgoed afpakken hoort daarbij. Ik was bij mijn zoontje juist blij dat er kindjes in de groep speelgoed afpakten, daardoor leerde hij om speelgoed vast te houden. Hij is ook vaak genoeg gebeten of gekrabt. Niet leuk natuurlijk, maar hoor er wel een beetje bij. Dat bijsturen heet mi gewoon opvoeden. Gewoon de leidsters zijn gedrag laten corrigeren, zoals ze vast wel vaker gewend zijn. 
 
Is hij het oudste kindje op de groep? Mijn oudste zoon kon er op een gegeven moment ook wat van tot hij bij oudere kindjes werd geplaatst en dan zijn ze jonger en duwen en pakken ze veel minder snel iets af omdat ze die oudere kindjes nog niet aan kunnen. Oudere kindjes corrigeren de jongeren, werkt top! 
 
Terug
Bovenaan