Band met oudste bij komst baby

<p>Hoi,</p><p>De tweede komt er bijna aan en merk dat ik bang ben dat de band met de oudste hierdoor anders wordt. We zijn nu echt twee handen op 1 buik en ik wil niet dat dat verstoord wordt.. Er komt nu weer een heel schattig meisje bij en daar ben ik natuurlijk gewoon blij mee, maar vind het ook spannend.</p><p>Mensen die dit herkennen of al mee hebben gemaakt? Hoe is dit bij jullie verlopen?</p>

Ik heb een zoontje van 4 en een dochtertje van 1. Ik heb me tijdens de zwangerschap ook afgevraagd hoe het allemaal zou gaan veranderen. Kun je van de tweede net zoveel houden als van de eerste, hoe verdeel ik mijn aandacht en hoe voorkom ik jaloezie. 
Het is allemaal goedgekomen. Mijn zoontje is geen moment jaloers geweest na de komst van zijn zusje en heeft haar vanaf dag 1 in zijn hart gesloten. Ik sta voor hem nu niet meer op nummer 1 (en hij is daar best open in), maar dat is oké. Ik geniet van de band die ze samen hebben. 
Ik ben in het begin heel bewust omgegaan met het verdelen van mijn tijd voor beide. Heb soms bewust tegen zijn zusje gezegd dat ze even moest wachten omdat het tijd was voor haar broer. Niet dat ze om aandacht vroeg, maar toch...
Ook heb ik ze beide een cadeautje laten kopen voor elkaar die ze bij de eerste ontmoeting aan elkaar konden geven.  
Nu besteed ik echt even 1 op 1 tijd met mijn zoontje wanneer zijn zusje op bed ligt. Dan gaan we samen met de Lego spelen of een spelletje of kleuren.
Het komt vast goed. Op voor 3 handen op 1 buik. 

Ik heb een dochter van net 2 jaar en een dochter van 11 weken oud. Ik was ook wel een beetje bang voor hoe het zou gaan en hoe de oudste zou reageren op het feit dat ze minder aandacht krijgt en ik niet meer de hele dag voor haar klaar sta. Maar het gaat erg goed!
Soms is ze even boos, dan vraagt ze: Mama, samen spelen? terwijl ik de baby aan het voeden ben. Dan moet ze echt even wachten..Niet altijd even makkelijk. Maar ze gaat heel goed met de baby om en ze is dol op haar zusje!
Ik was ook bang dat ik niet van allebei evenveel kon houden, maar dat kan dus echt wel!! Al hou ik van mijn peuter op een andere manier dan van mijn baby, gewoon omdat er in mijn peuter al meer karakter zit. Maar je houdt écht wel van allebei evenveel! Gelukkig werkt dat gewoon zo!!
En het is idd heel belangrijk om tijd te nemen voor allebei! NIET alleen voor de baby. Soms moet de baby ook maar even wachten. Ik denk dat peuters zo goed aanvoelen wanneer mama geen tijd meer heeft en alles om de baby draait.. probeer dat echt te voorkomen. De tijd dat mijn baby slaapt, speel ik bewust heel veel met mijn peuter. Het huishouden schiet er daardoor wel eens bij in, maar dat haal ik wel weer in als ze toevallig allebei slapen, of s avonds of in het weekend. Blije kindjes vind ik het belangrijkste!

Terug
Bovenaan