Bandenpijn of bekkeninstabiliteit

Hallo allemaal,

Laatst (29/10 12:09 u) heb ik een vraag gesteld over pijn in mijn liezen wat zo te horen bandenpijn is. Nu las ik oopk het e.e.a. over bekkeninstabiliteit.
Hoe weet je nu of het bekkeninstabiliteit of bandenpijn is? Bij b.i. ben je nl. ook erg stijf maar bij de b.p. dankzij de leuke wandeling gisteren voelde ik me ook beurs... is nu wel minder, maar toch.
Wie heeft er een antwoord?????

Groet, Caro
 
nou dat verschil merk je direct, geloof me! Bandenpijn voel je voornamelijk voren, een beetje zeurderig gevoel in je buik, vooral de eerste drie maanden. B.I. voel je zoals het woord al zegt in je bekken, dat is een heel beurs en pijnlijk gevoel. Het begint vaak met een pijn die je kunt vergelijken met lage rug pijn, maar al snel merk je dat die pijn zich ook gaat verplaatsen naar je lies, schaambeen etc,. Ik ben nu ruim 25 weken zwanger en zware b.i., en ik hoop heel erg voor je dat je dat niet hebt! loop en niet te lang mee als je vermoedt dit te hebben, en ga er zo snel mogelijk mee naar een arts, en vraag om een goede fysio! lekker warm badderen en een hete kruik doen ook wonderen (althans voor een uurtje of twee/drie)loop geen trap, doe die op je billen (zowel op als af). De fysio zal als je het nodig hebt op een gegeven moment ook een bekkenband aanmeten. succes!
 
Ik snap je vraag erg goed. Heb dezelfde vraag dus ook gehad bij mijn eerste zwangerschap.
Omdat ik ook het type ben van niet zeuren maar doorgaan zolang het kan, heb ik er denk ik achteraf gezien niet genoeg aandacht aan besteed. Ik dacht dat het wel over zou zijn na de zwangerschap....niet dus!!
Ons kindje is nu ruim 2,5 jaar, iedere maand met de menstruatie is de pijn teruggekomen. Niet dat ik nou dagen verging van de pijn, maar toch...hij was er wel. Wat ook een herkenbaar iets schijnt te zijn van bekkeninstabiliteit, en wat ik ook heb, is startproblemen. Als ik van de bank op sta (op de dagen dat ik er last van heb) gaan de eerste passen wat moeizaam, maar daarna gaat het weer beter.

Zelf ben ik nu 2 mnd zwanger van ons 2e kindje en zal nu wel duidelijker dingen aangeven bij de huisarts.

Als ik jou was zou ik dat ook maar doen. Je kan het tenslotte beter te vaak zeggen dan te weinig.

Succes ermee,
Mosy
 
Hoi,

Bij mij openbaart de bekkeninstabiliteit zich door een schurende scherpe pijn precies in het midden van mijn schaambeen ook aan de achterzijde heb ik klachten, ter hoogte van mijn stuitje heb ik rugpijn.

Opvallend is dat het vaak napijn is(bijv ´s middags verkeerd tillen, ´s avonds het moeten bezuren, of de volgende dag beurs)
Toch lijkt, het in beweging blijven, bijv. wandelen de beste manier om alles soepel te houden, denk om de stoepjes of trapjes, en rustig aan.

Ik draag sinds woensdag een bekkenband en dat geeft veel steun ,ik draag hem alleen als ik de deur uit ga.

jeanette
 
Hoi

Ik had sinds een paar weken last van mijn liezen en dacht dat dat kwam door dat je een nieuwe houding aanneemt. Ik vertelde mijn klachten aan de verloskundige die het gelijk naar mijn bekken terug koppelde. Langs de huisarts geweest en nu ook fysio en een bekkenband gekregen. Deze geeft mij ook goede steun. Wel merk ik dat ik goed op mijn houding moet letten en niet te veel moet tillen ( moeilijk met een kind van anderhalf erbij)
Als je twijfelt ga gewoon even langs je huisarts.

groetjes danielle
 
Onwijs bedankt voor jullie reacties. Zo te horen is het nogal lastig om specifiek aan te duiden welke symptomen bij wat horen...

Mijn zwangere buurvrouw is ervan overtuigd dat het bandenpijn is omdat de stijfheid/"pijn" van voren zit en zij zegt dat b.i. meer van achteren zit. Daardoor concludeerde ik dat het bandenpijn is. Maar door jullie verhalen ga ik toch weer twijfelen...
Ik ga denk ik toch maar eens de verloskundige bellen!
Bedankt voor de reacties!!
 
Okee ik heb daarnet de verloskundigepraktijk gebeld. En ik heb een goede testmethode gekregen!

-> Ga languit op de grond liggen en til je been dan zo'n 10 cm op. Lukt dit dan is het geen bekkeninstabiliteit maar bandenpijn.
-> Als je bekkeninstabiliteit hebt verdwijnt de pijn als je achteruit loopt.

In beide gevallen: het is bandenpijn bij mij.

De assistente/verpleegkundige die ik sprak zei dat er altijd wel wat klachten zijn en als je echt bekkeninstabiliteit hebt je daar weinig aan kunt veranderen, dan worden de klachten alleen maar erger naarmate je verder bent in je zwangerschap. Wel mag je fietsen, lopen en trappen lopen maar doe rustig aan.
Problemen worden veroorzaakt doordat de dwarse buikspier iets te laat reageert.

Ik ben in ieder geval blij dat het voor alsnog bandenpijn is, nu maar hopen dat daar niet veel klachten bij komen maar dat is natuurlijk altijd maar afwachten.
 
Terug
Bovenaan