Bandenpijn of Buitenbaarmoederlijke Zwangerschap

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben nu week 4+4 en ik heb sinds gisteren een stekende pijn rechts ter hoogte van mijn lies richting midden vlak boven schaambot.</p><p>Ik maak me zo druk of het geen bbz/eug is. Ik heb wel vaker op die plek pijn als ik me bijvoorbeeld snel omdraai in bed. Ook voordat ik zwanger was heel af en toe. Maar nu gaat de pijn niet weg.</p><p>Ik heb het vooral rechts. En als ik echt heel erg mn best doe met uitrekken voel ik het een beeeetje links geloof ik. Maar rechts blijft het zeuren.</p><p> </p><p>Iemand een idee? Of geruststelling voor me? <3</p>

Ik ben 9 weken zwanger en heb het gisteren gehad. In de linker lies straalt uit naar linker kant van buik. Bandenpijn. Als je bezorgt bent gewoon even de verloskundige bellen. Niet met je bezorgdheid rond blijven lopen.

Ik geloof dat ik deze pijn herken van al mijn zwangerschappen sinds mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap (alleen van de eerste herinner ik het me niet, maar dat is ook wat langer geleden). Daarvan was er dus 1 buiten de baarmoeder, en de overige 4 waren er 3 zeker op de juiste plek (en 1 ging mis voor het gedetecteerd kon worden). Ik denk dus dat dit normaal is, meteen in het prille begin begint je baarmoeder verder op te rekken dan normaal, en dat kan je soms dus heel snel al voelen. Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gaat qua pijn vaak gepaard met een typische pijn in de schouder, maar dat kwam bij mij dus ook pas op de avond dat ik daarmee in het ziekenhuis belandde (en nadat ik al vaginaal bloedverlies had gehad), vermoedelijk is er toen iets gescheurd waardoor er plotseling vocht in de buikholte kwam wat het buikvlies kan prikkelen, en dat voel je dan kennelijk in de schouder. 

Als je je zorgen maakt is het sowieso verstandig om contact op te nemen met je verloskundige, zij kunnen je waarschijnlijk beter vertellen wat echt zorgwekkende signalen zijn en wat normaal is. Voor een echo ter geruststelling zul je waarschijnlijk nog wel even geduld moeten hebben: vaak is er pas vanaf 5-5,5 weken uberhaupt iets te zien (en meestal alleen met een inwendige echo).
Ik heb sinds mijn bbz (en sindsdien verhoogde kans op herhaling)  rond 6 weken een echo gehad om te kijken of de zwangerschap op de juiste plek zit, en meteen dus ook een controle van de eileiders en eierstokken of er niet ook nog iemand verstopt zit op de verkeerde plek. Zo'n vroege echo geven ze echter niet zomaar aan iedereen, en als je er voor in aanmerking komt houdt er dan rekening mee dat het dan ook kan gebeuren dat er nog geen hartslag zichtbaar is, wat ook weer onzekerheid met zich mee kan brengen.

Vervelend! Ik heb geen ervaring met een bbz/eug, wel met bandenpijn vanaf het moment van de positieve test... Nu bij mijn 2e zwangerschap had ik echt vanaf week 4 best extreme bandenpijn. Ik dacht echt 'hoezo? Ik ben nog maar 4 weken zwanger!' Dit hield aan tot 7/8 weken en toen werd het beter. Nu 14 weken en geen last meer van.
Dus ja, als je ongerust bent zeker de verloskundige bellen, maar weet in elk geval dat bandenpijn bij 4 weken dus echt kan en best extreem kan zijn.
Je kan trouwens ook nog even proberen of het minder wordt als je even rustig gaat liggen voor een tijdje, warme kruik erop, warme douche of eventueel paracetamol nemen. Als het bandenpijn is, wordt het met deze dingen waarschijnlijk minder. 

Hey hey!
Ik had dit ook tijdens mijn zwangerschap, zo erg dat ik zelfs sommige dagen niet kon opstaan uit bed van de pijn... zonder overdrijven haha.
Maar was gewoon extreme bandenpijn, komt goed!

Hoi hoi, het verschil tussen bandenpijn en een bbz is wel heel duidelijk hoor. (Bij mij althans). bandenpijn zijn meer steekjes en echt het gevoel of je menstruatie begint. Bbz krijg je echt enorme kramp wat door trekt naar je rug en/of benen. Die pijn is continu aanwezig. En bandenpijn gaat en komt. Bij twijfel altijd naar de gyneceloog.

Terug
Bovenaan