Bang in de nacht

<p>Hi allemaal,</p><p>Sinds een aantal weken is onze peuter van 3 jaar ‘s nachts bang. Ze wordt wakker en staat dan binnen no-time aan ons bed, omdat ze niet alleen durft te slapen. Omdat we ook een baby hebben die regelmatig om nachtvoedingen vraagt (dus slaapgebrek), hebben we af en toe toegegeven om haar dan ‘s nachts in ons bed te nemen. Zo houden we het probleem in stand en leert ze niet gerust in haar eigen bedje te zijn en door te slapen. Daarnaast slapen wij er een stuk slechter door, dus zien we dit niet als een echte oplossing. </p><p>Nu zijn we sinds 3 nachten wat strenger en brengen we haar elke keer terug. Dat is best een strijd en duurt gerust een uur. Ik vind het ook best sneu dat ze oprecht zo bang is. Heeft iemand tips om haar hierin te helpen? En ons uiteraard, want we kunnen de extra nachtrust goed gebruiken.</p><p>Ze heeft al twee nachtlampjes (waarvan één kniplampje boven haar bed dat ze zelf aan kan zetten), ‘s nachts mag ze de deur open zetten zodat ze ons kan horen. Ze is niet specifiek bang voor iets, maar ze vindt de geluidjes eng en houdt niet van het donker. Soms heeft ze het over monsters. We proberen haar altijd gerust te stellen door te zeggen dat ze veilig is in ons huis en in haar eigen kamertje, dat wij niet weg zijn maar gewoon om het hoekje etc. Tips zijn heel erg welkom! </p><p> </p>
 
Geen persoonlijke ervaring. Ik zat alleen te denken dat je er misschien een middag voor uit kunt trekken en met 'anti monster spray' (plantenspuit met iets wat lekker ruikt) haar kamer kunt behandelen met haar samen. Dan kun je ook vooraf afspreken dat als ze bang is, dat ze altijd mag komen, maar dat ze dan ook weer terug gaat naar haar bedje. Evt kun je nog een klokje zetten ofzo van hoe lang je er dan bij blijft zitten. Je kunt haar op jullie kamer zetten en jij op die van haar en dan laten ervaren dat je haar altijd hoort (dat geeft denk ik ook een veiliger gevoel op haar kamertje). Dan is het voor haar heel duidelijk en voorspelbaar wat ze kan verwachten in de nacht en kun je in de nacht daar aan refereren. En dan zelf hier ook consequent aan vast houden. Misschien dat je het zo kunt doorbreken? Veel succes, klinkt slopend!
 
Als het om monsters gaat kan je monsterspray maken (een of ander spuitflesje gevuld met water) en die samen naar de ‘monsters’ spuiten. Uiteraard kan je dit flesje voor elke angst gebruiken die ze heeft. Door het serieus te nemen én het samen aan te pakken zal ze waarschijnlijk sneller terug in slaap durven vallen. Het is een fase waar veel kinderen doorheen gaan, hopelijk is ze met deze tip snel van deze fase af en kunnen jullie weer slapen ?
 
Een mooi stukje "acteerwerk" door het monster te vangen en uit het raam te zetten?
of idd de spray zoals hierboven... Dan kan ze zelf een beetje sprayen zodat het weg gaat...
Ik zou vooral niet te streng maar juist heel begrip en liefdevol blijven, anders wordt de angst alleen maar erger
 
Mijn dochter van bijna 3 heeft het sinds kort ook. En nachtlampje en de deur open helpt soms. Ook haar nemen we wel eens tussen ons in. Voor iedereen rustiger. Na een uurtje gaat ze terug en dan gaat ze wel rustig liggen en slapen. Zij heeft het sinds over schaduw monsters. Ik heb zoveel mogelijk weggehaald wat schaduwen geeft. Ook gaan weer haar kamer vlak voor het slapen samen bekijken en vertel ik over de rest waar schaduw kan geven. Helpt allemaal een beetje maar het is niet weg of over. Ik denk vooral dat het belangrijk is om haar angst serieus te nemen. Het mag er zijn en samen kunnen we kijken of we de angst minder kunnen maken.
Succes!
 
bedankt voor jullie reacties! Ze ligt nu op bed en we hebben net haar kamer gesprayd met anti-monsterspray, dat vond ze heel interessant. Het flesje staat nu ook nog op haar nachtkastje.
Verder bedoelde ik met 'strenger' trouwens niet dat we geen begrip hebben voor haar angst hoor, maar meer dat we haar nu dus niet meer zo snel in ons bed laten slapen. Verder zullen we dan idd begrip blijven hebben voor haar angst, het serieus blijven nemen. Hopelijk voor haar (en ons) is deze fase snel voorbij! 
 
Update: hoewel ze de monsterspray erg interessant vond, was het niet voldoende om haar ook in de nacht gerust te stellen. Ik ben uiteindelijk weer even bij haar gaan liggen, dat hielp. Denk dat we gewoon zullen moeten accepteren dat het even zo is, ook al komt het niet lekker uit icm nachtvoedingen voor de baby. Het is niet anders :) 
 
Terug
Bovenaan