Bang om brood te geven en voedingsschema 7,5 maand

Hoi,

Mijn zoontje is nu bijna 7,5 maand (6 april 2005) en dit is nu zijn voedingsschema:

07.00 borstvoeding
11.30 borstvoeding
13.00 fruit (1 banaan + 1/2 appel of 1 banaan + 1/2 peer)
15.30 borstvoeding
18.00 heel potje groenten 200 gram
19.00 fles 240 ml + 8 scheppen nutrilon 2 en 4 schepjes nutrix

Nu mag hij ook brood hebben, maar ik vind het zo eng om te geven. Ik heb begrepen dat je moet beginnen met kleine stukje korst en dat op zijn tong kan leggen. Hoe klein moeten die stukjes dan zijn? Ik ben zo bang dat hij er in kan stikken. En wanneer moet ik hem dat geven?
Ik heb hem om deze reden ook nog geen tussendoortjes gegeven. Ik heb rijstewafeltjes in huis. Moet ik hem dan gewoon een heel rijstewafeltje geven?
Hoe hebben jullie dit gedaan en wat geven jullie jullie kleintjes allemaal te eten?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Martine en Sem
 
Hoi!
De ervaringen hier met brood zijn verschillend. De ene begint met korstjes geven, de ander juist niet met  korstjes. Ik zelf heb mijn kleine man (zondag 8 maanden) niet eerst korstjes gegeven maar gewoon kleine stukjes brood. Ongeveer een cm bij een cm. Beetje boter erop en bv smeerkaas. En die gewoon in het mondje stoppen. In het begin kan je kleintje  een beetje kokhalzen maar daar moet je echt niet van schrikken. Dat doen ze omdat er opeens een stukje in hun mond ligt en dat voelt raar. Vooral  als het achterin hun mondje komt. Dat doet mij mannetje soms ook met liga. Af en toe rolt er dan een stukje naar achteren en dan koort hij een beetje. Gewoon laten gaan, ze hebben kracht genoeg om het op te hoesten als het echt naar binnen gaat. Maar meestal rolt het gewoon weer terug en kunnen ze er op sabbelen zodat het zacht wordt. In het begin best spannend maar gewoon vertrouwen in je kleintje. Je kunt het stukje ook in een beetje melk dopen, dan is het nog  zachter en kan het zo naar binnen glijden.  
Je zult zien dat het al snel heel goed gaat. Mijn zoontje had het met  een week al door en kan n u al stukjes van 2 bij 2 hebben.  
Met beleg opletten dat het niet heel kleefbaar is, want dan plakt het aan het verhemelte. Regelmatig even  checken of het niet in het mondje plakt en vaak drinken geven  zodat het spoelt.  
Succes! Brood is hier een succes. En liga 2e stap ook!
Brendebol    
 
hoi hoi mijn dochter is bijna 7 maanden geboren op 20 april   toen ze zes maanden was mocht ik van het cb gaan proberen brrod te geven ik ben begonnen met alleen eerste een stukje korst te geven waar op ze kon sabbelen en dat werd een succes nu ben ik van de week begoonen met stukjes brood te geven van ongeveer een halve centimeter met een beetje smerworst erop en dat gat goed af en toe doet ze nog wel eens kokhalsen maar het gaat op zich wel goed
rosalie krijgt volledige flesvoeding
smorgens een fles pap 200cc gaat van de week probren uit een bord(8 uur)
tussendoor fruithapje( half 11)
rond 13uur halve boterham met smeerworst en 150 cc melk
lekker slapen tot 15 uur
koekje/liga/rijstewafel met wat sap
rond 17 uur groentehap
rond 19 uur fles melk en dan naar bed tot de volgende dag 8 uur weer

 
quote: Martine888 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-11-2005 11:28:01'));

Hoi,

Mijn zoontje is nu bijna 7,5 maand (6 april 2005) en dit is nu zijn voedingsschema:

07.00 borstvoeding
11.30 borstvoeding
13.00 fruit (1 banaan + 1/2 appel of 1 banaan + 1/2 peer)
15.30 borstvoeding
18.00 heel potje groenten 200 gram
19.00 fles 240 ml + 8 scheppen nutrilon 2 en 4 schepjes nutrix

Nu mag hij ook brood hebben, maar ik vind het zo eng om te geven. Ik heb begrepen dat je moet beginnen met kleine stukje korst en dat op zijn tong kan leggen. Hoe klein moeten die stukjes dan zijn? Ik ben zo bang dat hij er in kan stikken. En wanneer moet ik hem dat geven?
Ik heb hem om deze reden ook nog geen tussendoortjes gegeven. Ik heb rijstewafeltjes in huis. Moet ik hem dan gewoon een heel rijstewafeltje geven?
Hoe hebben jullie dit gedaan en wat geven jullie jullie kleintjes allemaal te eten?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Martine en Sem

Hoi
Je hoeft niet perse met een korst te beginnen. Je maakt gewoon een paar blokjes (zo groot als je halve vingertop, als dat goed gaat doe je het wat groter) en je moet het niet op de tong leggen maar juist in de wang van je kindje. Zo blijft het meestal niet plakken aan verhemelte. En gebruik brood van een dag oud zeggen ze (ik had ook wel vaak echt vers, ging ook goed) dat plakt ook niet zo erg.
Hij eet eerst toch maar een paar blokjes. Je zou om een uur of half 4 's middags eens een broodkorst als tussendoortje kunnen geven.   Een stuk wat hij zelf goed kan vasthouden en zelf kan  afhappen.
En ja, hij zal zich vast verslikken. Maar daar hebben wij als moeder in het begin   het meeste last van, je kind 'kotst' het gewoon weer terug hoor. Zo leert hij het juist! En als je het een paar keer hebt geprobeert dan vertrouw je er wel op en schrik je niet meer als hij zich verslikt.
Even 'doorbijten' dus!




 
Ik geef, en gaf toen, Maxel als tussendoortje een stukje ligakoek, broodkorst, wat yoghurt, fruit (vaak, vindt ie lekker) en later een soepstengel (dit kruimelt ook niet zo)
Nu eet hij ook wel eens niets tussendoor 's ochtends, want in het weekend bijvoorbeeld eet hij pas om 9 uur een boterham, nou dan krijgt hij om 12 uur weer brood dus hoeft hij niks tussen door. (hij is nu 13 maanden)
 
Terug
Bovenaan