Bang van de boze wolf..., de stoute hond... en de draak... HELP!


Hoi,

Ons zoontje Thomas is nu bijna 2,5 jaar. Een heel pienter, slim, mooi en lief kereltje. Heeft altijd heel flink geluisterd en was steeds heel gehoorzaam. Hij is wel altijd heel druk geweest zodat  we reeds sedert zijn geboorte een sterke regelmaat moesten toepassen.
Hij is steeds zonder problemen gaan slapen van 19.00u tot 6.30-7.00u.
Maar sedert enkele weken wordt 'het naar bed brengen' niet meer zo leuk. Hij gaat wel nog gewillig naar boven en dan begint het 'hij moet nog eens pipi doen', een half uur later 'moet hij nog eens kaka doen', 5 minuten later weent hij want hij wil nog eens naar benenden (dat laten we niet toe), 5 minuten later roept hij dat zijn beer is gevallen, 10 minuten later weent hij want hij wil niet slapen,... en ga zo maar nog een uurtje door.
Hij is echt wel moe, maar zit recht in zijn bedje in het donker rond te koekeloeren.
De laatste weken droomt hij ook heel veel maar dit is in periodes. Soms moeten we 's nachts wel 2x opstaan, maar hij gaat ook direct weer slapen en weet 's morgens van niets meer.

Hij is heel bang van de draak, de wolf en de stoute hond. Blijkbaar moet hij bij de dagmoeder verhaaltjes opgevangen hebben van een ouder kindje die hier steeds maar over praat in haar spel.
Bij het slapen moet het poortje toe want dan kan de wolf niet binnen, de deur moet toe want anders kan de stoute mevrouw binnenkomen....
Ik vind dit heel lastig maar misschien is dit wel een beetje de leeftijd, en hoe gaan jullie hiermee om?

Groetjes en alvast bedankt voor de tips !
Mama Els, Thomas 080904-Julie 081206
 
hoi hoi
mijn dochtertje is nu 2 jr en 4 mnd ze was nooit ergens bang voor en nu inderdaad ook overal bang van zelfs voor de stofzuiger de wasmanchine het donker buiten enz enz enz maar het schijnt een fase te zijn het lijkt nu ook al weer wat minder te worden maar wat je ermee moet al sla je me te pletter ik weet het niet
dikke kus
 
hoi,

Lastig is dat he om ze zo bang te zien. Het is idd een fase. Onze zoon had het ook rond die leeftijd. Wat belangrijk is is dat je het wel serieus neemt. Wij hebben samen de enge monsters, honden etc.  uit zijn kamer geblazen en dat hielp, hij ging daarna heerlijk slapen. Het was grappig om te zien dat wanneer hij daarna een situatie tegen kwam wat voor hem beangstigend was hij heel hard ging blazen en dan ging het weer goed. Hij is nu 3 en ik merk niet meer dat hij het heeft zie hem ook niet meer blazen, maar toen  op dat moment hielp het verrassend goed.

Sterkte ermee.

Groetjes Marian
 
Mijn dochter van net drie  was ook erg bezig om de avond uit te smeren zo gezegd...heeft even gekost maar het is haar nu duidelijk dat ze maar 1 keer eruit mag om naar de wc te gaan en  we lopen we ook nog alles door wat er gedaan moet worden voor het slapen gaan, zij geeft aan dat alles is geregeld en dan is het ook klaar , ook zijn dan eventuele monsters en honden enz voor die dag verjaagd.

Ze is laatst op haar nieuwe kamer gaan slapen en in het begin ben ik bij haar gebleven tot ze sliep (stil in een hoekej) en na een maandje ben ik aan gaan geven dat als ze drie was dat ik niet meer in haar kamer zou wachten maar op de gang (op mijn eigen bed met een boek) en nu gaat ze in ieder geval zonder problemen slapen...volgende stap is natuurlijk dat we gelijk naar beneden gaan. Als ze snachts wakker wordt geef ik aan dat we vlak bij zijn en dat ze lekker weer moet gaan slapen en tot dus ver werkt dit prima

vraag me alleen af of dat zo blijft aangezien ze binnen een paar weken een broertje of zusje gaat krijgen, maar dat zien we dan wel

Liefs Yvonne
 
Hallo!

Mijn dochter (nu 3,5) heeft ook zo'n periode gehad. Ze was bang voor heksen en spoken. Bij haar hielp het erg goed om samen met haar te zeggen "Niet bang zijn want ... (heksen/spoken) bestaan niet". Ze heeft ook een tijdje een klein lampje op haar kamer aangehad en de deur op een kiertje.
Ik merk de laatste weken wel dat ze het niet fijn vind om alleen naar haar kamertje te gaan als het daar nog donker is. Ookal is het 's morgens of overdag. Ik loop dan met haar mee en zorg dat het er licht word (lamp aan/rolgordijn open). Dan is het geen enkel probleem meer.

Groeten, Elinesmama
 
Hoi Els,

Ook onze oudste, nu 6 jaar, was rond de 2 1/2- 3 jaar enorm bang voor krokodillen en olifanten die 's nachts op zijn kamer kwamen.
In wegjagen trapte hij niet in, "ze komen toch altijd terug als jij weg gaat mama!!".
Ik heb toen een klamboe gekocht en boven zijn bed gehangen. De klamboe stopte ik elke avond in onder zijn matras. Daardoor kon hij er zelf niet zo makkelijk meer uit, maar nog belangrijker, het overtuigde hem ervan dat hij veilig in zijn tent zat en dat alle dieren niet langer bij hem konden.
Ook zijn beide broers, bijna 4 en ruim 2 hebben inmiddels hun eigen klamboe en het gaat perfect. Ze zijn al wel eens begonnen over enge dingen, maar de oudste heeft ze heel stoer uitgelegd dat ze helemaal niet in de tent kunnen komen en dat je er dus niet bang van hoeft te zijn.
Misschien het uitproberen waard.

Groeten Sandra
 
Terug
Bovenaan