bang voor 20 weken echo

ik krijg aanstaande maandag mijn 20 weken echo en ik kreeg bij de verloskundige een informatieboekje mee naar huis over wat ze allemaal kunnen vinden tijdens die echo en waar het kindje allemaal aan kan overlijden enzo. ik ben door dit boekje heel erg bang gemaakt, eerst keek ik heel erg uit naar deze echo en nu doe ik het zowat in mijn broek! ik hoop zo dat alles goed is met ons kindje!!

groetjes Jolanda
 
hoi jolanda,

ik snap best dat je zenuwachtig bent.
maar ik denk ook dat je je niet al te gek moet laten maken door die boekjes.
als ik het zo lees heb je al een kindje. was met hem alles goed tijdens de 20 weken echo? ga daar van uit.
bij ons was ook alles goed.
heel veel succes maandag
 
Meid,

De 20 weken echo is niet zomaar een echo. Het is een screening! Ze kijken naar afwijkingen, niet voor een leuk beeld van je baby. Dat is voor jezelf wel heel erg leuk, maar daar is deze echo in eerste instantie niet voor bedoeld. En dat je er nu met gemengde gevoelens heen gaat is ook logisch en heel reëel denk ik. Daarnaast geeft deze echo geen zekerheid: niet alle afwijkingen die ze zien, zijn daadwerkelijk afwijkingen of levensbedreigend, en aan de andere kant kunnen ze ook veel dingen niet zien. Zo kunnen we de hartklepjes tellen maar niet zien of het daadwerkelijk goed functioneert. Aan de andere kant kunnen wel het ontbreken van organen waarnemen, dus sommige dingen kunnen ze dus wel met zekerheid constateren, maar ook heel veel niet. Dus maak je geen illusies dat deze echo uitsluitsel geeft over de gezondheid van je kindje. Het kan enigszins geruststellen dat alles op dat moment goed lijkt, maar het zegt niets over de 20 weken die je nog moet gaan... sommige afwijkingen komen na de 20 weken. Zoals een waterhoofd.

Maar meid, wees gerust.... afwijkingen komen niet veel voor en de meeste kindjes zijn gewoon kerngezond. dat zal bij jullie ook vast het geval zijn. En ja... het kan ook anders zijn! maar die kans is gewoon heel klein. Zwanger zijn is onzeker... pas als het geboren is weet je of alles goed is... maar als je goed groeit en je kindje goed voelt bewegen (dit geld pas vanaf 25 weken ongeveer) dan kun je er wel vanuit gaan dat alles goed gaat. Dat het zich prettig voelt. Probeer dat los te laten! ga af op de controles bij de vk en als dat allemaal goed verloopt denk dan niet na over wat eventueel allemaal zou kunnen gebeuren.

Als je 20 weken echo goed is, laat het dan allemaal maar lekker los! Zekerheid krijg je nooit met kinderen, ook niet als ze geboren zijn... dan maak je je weer zorgen over andere dingen.

dat je er tegenop ziet is logisch, maar probeer niet te piekeren en het echt af te wachten. Het heeft geen zin om te bedenken wat er allemaal fout kan zijn... ga pas zorgen als je ook echt reden hebt om te zorgen.... gelukkig mag je maandag al... nog even veel afleiding zoeken!

Het komt vast allemaal goed!

ps. wij doen hierom geen 20 weken echo... het beidt geen zekerheid en thuis bevallen is volgens mijn vk net zo veilig aangezien ze enorm veel medische apparatuur bij de hand hebben en de kindjes die afwijkingen hebben meestal slecht groeien en in het vuchtwater poepen waardoor je altijd al in het ziekenhuis bevalt. Wij hoeven alles niet te weten...
 
Meis, maak je niet te druk. hierboven staat ook al de meeste kindjes zijn kerngezond....
Wees positief en maak je pas zorgen als er ook iets is om je zorgen over te maken...

Snap best dat je bang bent, gelukkig heb ik nooit zo'n boekje gelezen.. ze maken je vaak alleen maar bang...
Geniet van je zwangerschap en nog maar een paar dagen en dan kun je je kleine bewonderen op beeld...

Liefs
 
Ik herken het wel: 30 december de 20 weken echo en ik vind het ook echt wel spannend.
Maar goed, wat anderen hierboven ook zeggen...dit is het begin van een heel leven dat je je eventueel zorgen kan maken om je kind. Zekerheid heb je nooit. Vandaag had ik een bloeding dus ik schrok me rot. Zo zie je maar de ene dag denk je dat het fantastisch gaat en het volgende moment zie je opeens bloed. Alles is overigens goed en gecheckt door de vk. Ws te hard geniest of gehoest en is er een bloedvaatje gesprongen.

wat mij wel helpt zijn 2 zinnen uit een liedje, sunscreen:

Don’t worry about the future; or worry, but know that worrying is as
effective as trying to solve an algebra equation by chewing
bubblegum. The real troubles in your life are apt to be things that
never crossed your worried mind; the kind that blindside you at 4pm
on some idle Tuesday.
 
Ik heb 7 januari de 30 weken echo en ik vind het ook best spannend.. Maar ik besef me maar al te goed dat wat ik er ook over voel, het verandert niets aan de uitslag van de echo.
En aangezien een babytje niet gebaat is bij stress.. wacht ik het gewoon rustig af. Het is zoals het is en het komt zoals het komt.
 
Terug
Bovenaan