bang voor bijen

Ons dochtertje van 4 is vorig jaar 3 keer gestoken door een wesp (bijen door haar genoemd) en toen is ze daar natuurlijk een beetje bang voor geworden.
Maar  vanaf dit voorjaar heeft ze daar een enorme angst voor ontwikkeld. Het gaat zo ver dat ze niet meer alleen wil buiten spelen alleen als er iemand (volwassene) mee gaat. Met mooi weer staat de achterdeur open maar die maakt zij om die reden dicht.
Voor alles wat vliegt ter grootte van een wesp/bij/hommel etc.is ze bang,  raakt ze direkt in paniek, tranen met tuiten en is  ze moeilijk tot bedaren te  brengen.

Haar vriendinnetjes uit de straat komen regelmatig aan de deur om te vragen of ze buiten komt spelen en soms gaat ze met lood in haar schoentjes mee, maar is ze meestal vrij snel weer terug omdat ze een bij gezien heeft!! Ze mist op die manier natuurlijk veel speelplezier, ontwikkeling en sociaal contact omdat ze alleen maar binnen blijft en alle kindjes nu juist weer lekker buiten gaan spelen.

Ik maak me grote zorgen want we hebben al het een en ander geprobeerd zonder blijvend resultaat zoals een  film van Maja de Bij gekeken; vond ze leuk maar had niet het gewenste resultaat. Bloemetjes ontleed tot stampertje en stuifmeel om uit te leggen dat daar de bijtjes op af komen en niet op haar. Ook de wat harde manier zoals terug naar buiten sturen hielp niet maar dan vond ik niet zo gek.

Wie kent deze angst en weet raad???

 
We hebben een (kleine) oplossing gevonden en wel dat we een spuitbusje (azaron) hebben gekocht voor haar waardoor ze zgn. stinkt voor de bijen en ze haar voorbij vliegen. Ze gelooft dit en wil ook niet zonder dat spul op haar lijf naar buiten. Nu maar hopen dat ze er steeds minder om gaat vragen.

 
Terug
Bovenaan