Bang voor borstvoeding (Yvonne Z?)

Misschien een rare vraag: wie heeft de eerste keer vervelende ervaringen gehad met borstvoeding geven, maar wilde het bij de tweede toch weer proberen? En hoe ging het toen?

Ik sta namelijk nu met dit probleem enorm te dubben. Effe beschrijven wat er de eerste keer gebeurde:

Bij mijn eerste ben ik via een keizersnede bevallen. Binnen een uur na de bevalling werd hij bij mij  aangelegd door de verpleegkundige en hij hapte goed. Maar er was natuurlijk nog niks. De dag na de operatie werd mijn infuus verwijderd, maar er werd niet gezegd, wat/hoeveel ik mocht eten en drinken. Omdat ik van mijn eigen coschappen gewend was, dat je als co-assistent kwam luisteren of "de buik het weer deed na de keizersnede" wachtte ik dit af, maar er kwam niemand luisteren naar mijn buik en dus hield ik het bij de 3 tot 4 kopjes thee per dag,  die ik van de chagerijnige voedingsassistente kreeg. Dat hield zo een dag of 3 aan. Borstvoeding kwam natuurlijk niet op gang.

Ik dronk veel te weinig natuurlijk. Daar kun je geen behoorlijke hoeveelheid melk mee maken. Van het droog-lurken (om het zo maar even te noemen) had ik al na 1 dag heel pijnlijke tepelkloven. Er werd me gezegd, dat je er niets op kon smeren (later hoorde ik thuis van de vk en kraamhulp, dat Bepanthen wel mocht) en zo "voedde" ik rustig, maar heel pijnlijk door tot dag 4 na de operatie. Daarna kwam een verstandige verpleegkundige op het idee om me alleen nog maar te laten kolven (om de tepels te ontzien) en zij zei als eerste dat ik veel te weinig dronk. Ze zei dat ik vanaf nu elk uur een litertje water (of wat dan ook) moest drinken en dan zou ik "vanavond op springen staan". Dat was een fijn advies en ze bracht me  twee literkannen water (die overigens binnen een uur alweer door de chagerijnige voedingsassistente  werden meegenomen, omdat ze "thuishoorden in haar keuken"). 's Avonds was ik inderdaad veel voller en kwam er eindelijk wat op gang. Door het kolven had ik een goed idee gekregen van wat ik nu produceerde: 10cc "vanillevla" per borst.

Maar het aanleggen werd nog steeds door de verpleegkundigen gedaan. Zij pakten telkens Twan's hoofd en duwden hem in de juiste richting en "plop", hij zat als het ware vast aan mijn tepel. Mij lukte dat niet. Ik kon de juiste houding niet vinden of wat dan ook, in ieder geval ging het niet zelfstandig. Telkens als ik vroeg, "He, wacht nu even! Wat doe jij nu anders dan ik? Kunnen we het even samen doen? Leer het me nu, alsjeblieft!", dan werd er snel weggelopen onder het mom van: "Ach joh, maak je niet druk! Dat gaat jou ook nog wel lukken hoor", maar uitleg kreeg ik niet en er werd niet geoefend. Tot de dag van ontslag kon ik het niet zelf en produceerde ik maar 10cc per borst. Twan was intussen 5 ons afgevallen (woog 4310 gram bij de geboorte), stonk alleen maar naar aceton en produceerde alleen maar sterk oranje-gekleurde urine. Iedereen riep: "O, fantastisch volgens het boekje!". Mij zei het alleen maar dat hij uitgedroogd en uitgehongerd was. Over flesvoeding werd niet gesproken. Dat was not done.
Ik weigerde echter om op dag 4 na de keizersnede naar huis te gaan, als mij niet verteld werd, hoe ik thuis mijn kind flesvoeding moest geven terwijl mijn borstvoeding niet lukte/pijn deed etc.

Ik heb vreselijk veel moeten huilen in het ziekenhuis. Het waren volgens mij niet alleen maar kraamtranen, maar ik voelde me gewoon enorm tekortschieten met mijn schampere borstvoeding. In het ziekenhuis was ook een lactatiekundige die werkte als verpleegkundige op de kraamafdeling, maar ze stond telkens bij andere moeders ingedeeld en ik wilde geen beroep op haar doen, als ze ingedeeld stond als verpleegkundige. Bovendien werd me telkens gezegd dat het wel goed zou komen en daar probeerde ik vertrouwen in te hebben.

Thuis (op dag 5 moest ik toch echt naar huis) had ik een fijne, ervaren  kraamhulp, die een electrisch kolfapparaat haalde (nog steeds tepelkloven, de lol was er echt van af) en me goed begeleidde, maar ik had geen positief gevoel bij de bv. Er werd ook gezegd, dat je kind maximaal een half uurtje moest drinken maar Twan bleef maar lurken, liet niet los, zelfs na een uur niet. Moe leek hij er niet van te worden. "Zie je wel? Hij krijgt gewoon niet genoeg!", dacht ik dan. Ik twijfelde constant aan mezelf. Aanleggen is me ook nooit normaal gelukt (ook niet met voedingskussen). De enige manier waarop ik bv gaf, was op bed, liggend. Op die manier kwam ik dus ook de deur niet uit.

Op het CB bleek dat hij goed groeide. Twee weken later echter bij de kinderarts (standaard controle bij keizersnede-kinderen) werd me door de arts-assistent gevraagd, wat hij woog bij de geboorte en wat hij nu woog. Nou, bij de geboorte woog hij dus 4310 gram en na twee weken 4430 gram. De assistent zei, dat hij met dit ruime onsje extra gewicht veel te weinig was aangekomen. Pas dagen later  vroeg ik me af, of hij geen denkfout had gemaakt, aangezien Twan natuurlijk eerst nog een pond was afgevallen en dat gewichtsverlies had hij netjes ingehaald. In ieder geval kwam het op dat moment op mij over als het zoveelste teken, dat ik faalde als moeder in het geven van voldoende borstvoeding. Ik kon wel janken.

Verder was ik het al heel snel gewoon zat. Met die bv hing alles van mij af: het leek wel of ik geen leven meer had. Mijn kraamtranen hielden pas op op het moment dat ik besloot  met bv  te stoppen: na 3 maanden. Twan was goed gegroeid (was zelfs qua lengte en gewicht nog steeds een p90-kind!), dus eigenlijk ging het waarschijnlijk gewoon prima.

Mijn volgende kleine verwacht ik in oktober (het wordt een geplande keizersnede) en ik wil toch weer graag proberen bv te geven vanwege de herfst en de antistoffen in de moedermelk). Maar ik zie er vreselijk tegenop. Er zijn wel dingen die ik anders ga doen, met de ervaring, die ik nu heb: meteen al meer drinken, Bepanthen meenemen  en eisen dat ik geholpen word met aanleggen.
Ik vraag me af, of ik niet van tevoren al een afspraak zal maken met die lactatiekundige om mijnzorgen te bespreken en een consult te krijgen als ik nog in het ziekenhuis lig. Ik wil er alles aan doen, dat mijn vertrouwen op een wat hoger peil komt dan de vorige keer.

Wie heeft ook zoiets meegemaakt en kan mij vertellen over haar tweede ervaring? Wat zou je me aanraden?

Alvast bedankt van Ingrid.
(Sorry voor het lange verhaal)

hoi Ingrid
Wat een nare ervaring, terwijl bv   helemaal niet zo hoeft te lopen.
Ik ben 2x thuis bevallen, 2x een superkraamhulp die alle tijd namen om mij bv aan te leren. Mijn oudste heb ik 3 maanden bv gegeven. Toen ging ik weer werken en kolven lukte niet dus de voeding liep terug. Ik vond het geen probleem want 3 maanden is toch al heel wat.
Bij de 2e ging ik dus weer aan de slag. Wat er precies fout is gelopen, weten we nog steeds niet, waarschijnlijk te druk met 2 kleine kinderen. De oudste was toen 1,5 en had ook nog veel verzorging nodig. Maar mijn jongste groeide dus absoluut niet. Hier kwamen we pas na een maand achter, dus toen 1 fles bijvoeding gegeven, maar nog niet groeien, week later 2 flesjes erbij, en nog niet groeien. Toen ze 1,5 maand was ben ik van het één op andere moment gestopt met de bv en op de fles overgegaan. Ik vind het nog steeds jammer, maar het was beter voor mijn dochter.

Bij ons geeft de verloskundige samen met de kraamzorg sinds kort cursussen borstvoeding geven, is dit niet iets voor je ?   En schakel anders inderdaad een lactatie deskundige in.   Als jij hier voor gaat, moet je ook de juiste begeleiding krijgen. Vind het heel raar dat in het ziekenhuis hier geen aandacht voor was, je bent tenslotte niet de enige die daar bevalt....

Geniet lekker van je zwangerschap en straks lekker genieten van je kleintje. En heel veel succes met de borstvoeding.

groetjes Melanie

Hoi Ingrid,
Wat een verhaal zeg, en wat heb jij een stel vervelende mensen om je heen gehad die eerste keer. Niet fijn, want dan ben je al zo onzeker en de hormonen helpen dan ook nog een handje mee.
Wees gerust, dit gaat jou geen tweede keer overkomen. Dit keer ben je veel beter voorbereid op de keizersnede, de bv (volg inderdaad alvast een cursus), de kraamtranen etc.

Ik zelf heb drie keer bv geprobeerd. De eerste keer was een regelrecht drama. Mijn dochter wist absoluut niet hoe ze de borst moest pakken en werd daardoor ontzettend kwaad, mijn tepels waren te plat en er zat amper voeding in. Gedoe met tepelhoedjes, pipetjes, kolven, kwaad kind, moeder (ikke dus) helemaal in de stress. Volgens mij was ik 20 uur per etmaal met voeden bezig. Daarnaast begon het na ongeveer 4 dagen gruwelijk pijn te doen, maar iedereen zei: nee, je moet doorzetten. Heb het na een paar weken opgegeven en ben de fles gaan geven. Oh, wat heb ik me toen schuldig gevoeld. Alsof ik inderdaad niet voldeed als moeder.

Bij mijn tweede dochter wilde ik het weer proberen. Tijdens de zwangerschap heb ik mijn tepels naar buiten laten komen met speciale plastic rondjes en na de geboorte wist mijn dochter precies wat ze moest doen. Alleen, net als bij jou kindje, hield ze nooit op met zuigen. Mijn tepels konden daar vreemd genoeg wel tegen, alleen die gruwelijke pijn in mijn borsten was er na vier dagen weer. Bij haar heb ik het nog een week gerekt, maar toen zat ik echt te gillen van de pijn bij het voeden. Niet echt normaal. Ben toen van het ene op het andere moment gestopt en heb daar al veel minder schuldgevoelens over gehad.

Bij mijn laatste was het eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen ben ik toen bij de eerste welbekende pijn gestopt. Zonder schuldgevoel dit keer! Elk volgend kind sta je veel sterker in je schoenen.

Niemand heeft de gruwelijke pijn ooit kunnen verklaren totdat ik na de geboorte van mijn zoon een knobbel in mijn borst vond. Heb een biopsie (schrijf je anders geloof ik maargoed) gehad en wat bleek, blijkbaar had ik meerdere borstontstekingen gehad die zo'n schade aan hadden gericht dat die plekken ingekapseld waren. Borstontstekingen kunnen dus ook zonder koorts of rode warme plekken op de borst voorkomen, want dat heb ik nooit gehad! Ik heb me achteraf eigenlijk het meest geergerd aan die mensen die allemaal maar zeiden: doorzetten, iedereen kan bv geven etc.

Bij mijn laatste kindje keek ik er gelukkig veel relaxter tegen aan. Meer van 'ik probeer het, maar het moet wel leuk blijven. Tegen jou zou ik ook willen zeggen; bereid je dit keer gewoon goed voor en zorg ook na de bevalling dat je hulp krijg (schakel daarbij bijv. ook je man in, dat hij meer voor je opkomt als jij hormonaal van hot naar her schommeld). Zie het gewoon wat luchtiger. Het moet echt wel fijn blijven.
Succes!
Ivy

Hallo,

Tjee wat een verhaal zeg. Wat is er veel misgegaan en wat een grove fouten heeft het ziekenhuis hierin gemaakt.
Bij mijn eerste is er ook veel misgegaan. Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen en heb daar ook absoluut geen begeleiding met borstvoeding gehad.
Dit was voor mij ook een heel vervelende tijd. Het heeft de eerste weken met mijn zoontje wat een hele mooie tijd moet zijn helemaal verpest.
Ik vind borstvoeding heel goed. Je wilt het beste voor je kind en dat is borstvoeding, dus kies je daar voor.MAAR ik vind niet dat borstvoeding ten koste van alles moet.
Want mijn kindje en waarschijnlijk ook de jouwe is ook niet gelukkig geweest met de hele situatie die toch veel stress opgeleverd heeft.
Ik heb er ook hele nare herinnningen aan die tijd overgehouden. Terwijl je dit de mooiste tijd is met je kind.
Dit alles heeft mij doen beslissen om na de geboorte van mijn tweede direct met flesvoeding te starten (zoontje is nu 4 weken).
En het is een hele goede beslissing geweest, want ik geniet volop en de kraamtijd was geweldig.
Ik wil je niet beinvloeden, maar ik wilde je dit toch graag laten weten.

Succes

Bedankt, forum-lezeressen en -schrijfsters voor jullie begripvolle opmerkingen en herkenbare ervaringsverhalen. Ik voel me al een stuk minder rot met mijn eigen bv-ervaring!
Yvonne Z, bedankt voor je heldere achtergrondinfo en vele tips! Ik ga me inderdaad anders (dwz beter) voorbereiden op de komst van en de bv voor mijn tweede kleintje. Behalve dat alles zal ik me ook proberen wat meer ontspannen op te stellen ten opzichte van het hele gebeuren. Ik heb de vorige keer alleen een info-avond van een lactatiekundige bijgewoond (dezelfde als die die in het ziekenhuis rondliep als verpleegkundige). Ik ga nu op zoek naar een cursus bij mij in de buurt. Hopelijk heb ik daar nog tijd voor (ben nu 34 weken, volgende keizersnede gepland in 39e week).

In ieder geval: bedankt allemaal voor het hart onder de riem!

Groetjes van Ingrid.

Nog even voor Yvonne Z,

Ik heb zojuist mezelf ingeschreven voor een cursus bij de VBN in mijn regio (Haarlem). Ik werd bijzonder vriendelijk te woord gestaan. Ik ben erg benieuwd.
Bedankt nog voor deze tip!

Ingrid.

mijn dochtertje kwam via een zeer moeilijke bevalling ter wereld en ikwilde persee borstvoeding geven.
De eerste dagen was ik in het ziekenhuis en kreeg niet echt veel begeleiding, maar ik ben van oorsprong kraamverzorgende dus ik wist het zelf wel.
Toch stond ik nu aan de andere kant natuurlijk dus was het wel even anders.
Maar ik had een leuke kraamverzorgende die veel van borstvoeding weet en die adviseerde me meteen om te gaan kolven uitendelijk ook electrisch. Romy wilde nl niet zelf aan de borst, dat kwam waarschijnlijk door de moeilijke bevallingen het feit dat ze 3 weken te vroeg was, ze had gewoon geen energie genoeg,  veel bloedverlies van mij zorgde ervoor dat het moeizaam op gang kwam.
Ik ging kolven en besteede even alleen tijd daaraan en gaf het haar met een lepeltje en uiteindlijk met de fles, na 11 dagen kreeg ze het in eens door en op de 14de dag deed ik de kolf de deur uit. ZE DRONK
Ik heb wel gemerkt dat als je zelf veel weet van borstvoeding twijfel je iets minder aan je zelf (al doe ik dat ook nog steesd hoor)
Misschien kun je eens het boekje lezen "borstvoeding geven, zo wordt het een succes"een roze boekje van "kinderen"die overal te koop is, ik had er erg veel aan.
Ook kreeg ik (kocht ik) het boekje (4 euro) van het kraambureau over het aanleggen van de baby.
Dat had het kraambureau zelf gemaakt, kraambureau uit Etten-leur "de linde" geloof ik, misschien kun je het bij hun bestellen. erg goed boekje waar allerlei manieren in staan om je kind aan te leggen en wat wel en niet goed is.
Ik denk zelf dat je de vorige keer niet had hoeven stoppen, je kindje groeide er goed op dus wat was er mis, het begin misschien maar dat weet je nu en dus kan het deze keer zeker een succes worden.
En ja je kindje is wel afhankelijk van jou dat blijft maar wat is er mooier dan dat je kindje groeit van jouw voedingsstoffen.
Ga eens op zoek naar inf desnoods op internet en ga er gewoon voor ik weet zeker dat het je deze keer ( weer) gaat lukken.
inmiddels heb ik ook een zoontje die nu al weer 4,5 maand heerlijk bij me drinkt, mijn dochtertje heb ik een jaar gevoed.
Groetjes Martine

Jemig, wat een verhaal en wat moedig om die hele periode weer onder ogen te zien om die fouten een tweede keer te voorkomen.

Verhaal van Yvonne heb ik weinig aan toe te voegen.

Ik wil je alleen nog wel zeggen, dat ik erg veel aan een lactatiekundige heb gehad.

Als ik in jou situatie zou zitten, zou ik voor de bevalling/keizersnee contact zoeken met een lactatiekundige, zodat je haar al enigzins kent, zij jou geschiedenis ken  en je je op je gemak voelt en regelen dat zij vrij snel na de keizersnee (dag 1 of 2?) bij jou langskomt in het ziekenhuis om samen te oefenen. Desnoods meerdere keren, het is een investering (en dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn als het ziekenhuis het goed doet), maar het is het dubbel en dwars waard.

Gewoon iemand die daar alleen voor jou komt, om jou te helpen met de borstvoeding. Waar je al je vragen en onzekerheden bij kwijt kunt, die  al het geduld heeft om  je te begeleiden.
 Zonder weggeroepen te worden/gestoord te worden door andere patienten etc.

Ga je trouwens naar hetzelfde ziekenhuis of naar een ander ziekenhuis? Het beleid per ziekenhuis kan namelijk ook erg verschillen. Wellicht dat je meer vertrouwen hebt in een ander ziekenhuis?

Ik wens je heel veel succes én plezier bij de borstvoeding.
Want het kan echt heel leuk zijn, mits je goed begeleid wordt.

Terug
Bovenaan