Hoi.
Mijn schoonvader is recent overleden(10-12-2005) en in het boekje van de uitvaart stond dat je zo helder en eerlijk moet zijn als het kan.
Dus ik vind het ook niet leuk als mensen dood gaan want dan kan je niet meer samen spelen of fietseno.i.d..
Zeg nooit dat ze voorgoed zijn gaan slapen, dan kan je kind bang worden om naar bed te gaan.
Wij hebben gezegd(opa was ziek), dat opa al oud was en als je hartje dan stopt dan ga je dood.Ze zegt nog af en toe en toch vind ik het niet eerlijk en dan zeggen wij dat we het ook niet eerlijk en niet leuk vinden maar dat je er niks aan kan doen.
Wel hebben wij verteld dat opa een sterretje is geworden en als het helder is gaat ze naar opa zwaaien en zijn aftershave in de lucht spuiten, dan ruikt hij lekker.
Ook hebben wij haar laten beslissen of ze opa in de kist wou zien, ging eigenlijk vanzelf
ze was de hele week al aan het plakken en knippen en kleuren voor opa dit is ook gewoon mee de kist in gegaan.
Ook voelde ze spontaan aan opa zijn gezicht, hu hij is wel koud nu he,wij hebben haar niet alleen bij opa gelaten, maar zij sleurde iedereen mee naar binnen kom ff bij opa kijken.
Al met al een heftige periode maar wel heel goed kunnen afluiten.
Laatste tip: blijf dicht bij je zelf, evt geloof(doen wij niet aan)en maak een compleet en simpel verhaal waar je achter staat.
pas op dat je jezelf niet klem zet met worden als crematie en zo !
Veel succes Petra 33-1 van nr2 het leven gaat door.
ps ps Ze vraagt ook wel of wij ook dood gaan of onze hond want die is ook al oud,
dan zeg ik dat we ooit allemaal gaan, maar dat je nooit weet wanneer iemand zijn hart op is,dus hoelang dat nog zal duren.