Bang voor poep

<p>Sinds onze dochter van 20 maanden 2x op het potje heeft gepoept en het resultaat heeft gezien, is ze doodsbang voor poep. Ze was zich waarschijnlijk kapot geschrokken. Maar nu kijkt ze met verschonen steeds angstvallig in haar luier of er wat in zit. Als ze poep ziet, raakt ze gelijk in paniek. Eenmaal verschoond is er niks meer aan de hand. We laten het potje voorlopig ook even voor wat hij is, want daar durft ze al helemaal niet meer op.</p><p>Ze is al niet heel heldhaftig aangelegd (behalve qua stunts uitvoeren) en nu ben ikzelf een beetje bang dat dit echt een dingetje wordt.</p><p>Is er misschien iemand die dit herkent? En dan niet de angst voor poepen op het potje... dit is angst voor het zien/voelen van die drol (weird). Hoe helpen we haar hiermee?</p>
 
Geen ervaring mee, onze kleine man is te klein... maar ik heb ooit wel eens iets gelezen dat kinderen poep als een verlengde van zichzelf kunnen zien en dat er dus een fase kan zijn waarin zij dus steeds een "deel van zichzelf" kwijtraken. Als je het vanuit dat perspectief ziet, is dat natuurlijk ook eng. Er is een kinderboek, volgens mij heet die "de poepfabriek", daar wordt op kinderlijke wijze uitgelegd hoe het darmstelsel werkt en waar poep dus vandaan komt. Misschien kan het haar helpen! Succes met jullie kleine meid
 
Probeer poep zo normaal mogelijk te maken. Zoek het op op straat (hondenpoep!) laat haar in het toilet kijken na jouw eigen grote boodschap en lees boeken (Help, wie heeft er op mijn kop gepoept is een hit!). Heerlijk gênant voor jezelf, maar het kan helpen. En verder niet teveel aan haar poep besteden, anders dan; ja, dat is poep, nu doen we lekker schone broek aan en de poep weg! 
 
Ja hebben wij ook gehad. Een tijdje met rust gelaten, plassen wel op de wc, poepen in de luier. Nu gaat het allemaal op de wc en super goed. Ik zou zeggen geef het tijd en maak er niet iets groots van.
Eventueel nog met een beloningschema van stickers werken, kan ook helpen. 
Succes en ik hoop dat het snel beter gaat!
 
Terug
Bovenaan