bang voor poepen

Mijn zoontje van 4 is bang om te poepen op het potje. Toen hij nog een luier aan had was hij het niet, en in het begin van op het potje te gaan zitten. Tegenwoordig gaan we wel 4 x naar het potje terwijl er niets aan komt. Hij poept sneller in zijn broek of zelfs in zijn badje.Ik probeer rustig te blijven maar vind dit soms ook wel moeilijk, omdat hij het aan voelt komen en ook iedere keer zegt dat hij moet poepen. Kan iemand mij helpen.
 
Heb laatst op een soortgelijke vraag op het peuterforum deze reactie achtergelaten:
Met mijn dochtertje hetzelfde meegemaakt vanaf dat ze 3 jaar werd.
Wat ik ook probeerde(praten,boekjes),ze poepte niet. Dit heeft een jaar geduurd maar het werd steeds erger, de hele dag buikpijn,hand tussen de benen om tegendruk te geven.Ben eerst naar een homeopaat geweest met eerst een heel goed resultaat maar dit duurde helaas maar heel kort.
Kreeg toen het advies om via de huisarts movicolon te gaan gebruiken. Dit is laxerend. Heb toen het hele verhaal rond het poepen losgelaten en er met mijn dochtertje niet meer over gepraat en haar zeker niet de wc of het potje op gepraat. Na een week vroeg ze ineens uit zichzelf een luier om het in te doen.Haar de hemel ingeprezen en na een paar keer in de luier poepen ging ze het vanzelf weer op de wc doen. Achteraf denk ik dat ik er zelf niet te veel mee bezig had moeten zijn. Maar daarnaast heeft mijn dochtertje ook in een vicieuze cirkel gezeten waar jouw dochtertje misschien ook in komt. Niet willen poepen, daardoor harde ontlasting krijgen en daardoor pijn tijdens het poepen en dus helemaal niet meer willen.
Als ik nu terugkijk zou ik je nu aanraden om er juist helemaal niet meer over te praten op wat voor manier dan ook en kijken hoe ze daar op reageert.
Krijgt ze er te veel last van en ook buikpijn dan zou ik met de huisarts overleggen.
Hoop dat je hier iets aan hebt, succes. Judith

.
 
Ik heb hetzelfde gehad met mijn zoontje van 3,5. (nu is hij 4,5)
Hij hield het ook tegen en kneep gewoon zijn billen tegen elkaar. Hij was juist bang dat het pijn deed omdat hij een keer last had van obstipatie (een hele dikke harde keutel)
Toen is zijn poepgaatje iets gescheurd en dat deed hem natuurlijk pijn.
Vanaf die tijd hielt hij het gewoon op. De huisarts heeft toen eerst een paar klysma's voorgeschreven (drama natuurlijk maar het moest even) Daarna is hij overgegaan op Forlax. We zijn er later mee bij de kinderarts terechtgekomen omdat de dosering Forlax niet hielp.
De kinderarts schreef toen 2x per dag een volwassen dosering voor en we moesten er met mijn zoontje zo weinig mogelijk over praten....dat hielp. Nu een jaar later heeft hij nog steeds Forlax maar lang niet meer zoveel en als hij nu moet poepen dan roept hij: mama ik moet even poepen!

Hel veel succes ermee!
Conny
 
Terug
Bovenaan