Bang voor water

Hallo,

Ik zit echt met de handen in het haar.
Mijn zoontje van 2 is echt bang voor water.
Sinds een tijd wil hij niet meer in bad en onder de douche.
Zodra hij ook maar denkt dat er nattigheid aankomt wordt hij helemaal hysterisch.
We moeten hem echt met z'n 2en wassen anders is het niet te doen. Hij probeerd uit het bad te klimmen, dus mijnvriend houdt hem vast en is was hem heel snel en spoel hem nog sneller af. Kun je je voorstellen hoe we zijn haar moeten wassen???!!!
We hebben echt van alles geprobeerd het hem naar de zin te maken maar nu gaat hij zelfs al  gillen als ik een toetendoekje over z'n gezicht haal. Dus adviezen als vingerverf, krijtjes, speeltjes.... laat die maar.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe zou ik dit op kunnen lossen?
Op het bureau zeggen ze dat hij niet bang voor water kan zijn omdat water er nu eenmaal bij hoort!!! Wat moet ik nou met zo'n opmerking!!! Ik ben zelf vroeger heel erg bang voor water geweest en wil hem dit zo graag besparen.
Ik heb wel van jongs af aan met hem gezwommen maar dat durf ik nu eigenlijk niet meer.
HELLUP!!!

Wat lastig zeg!

Is er iets gebeurd dan, waardoor hij dit niet meer durft?

Heeft hij niet een vriendje of neefje of nichtje of zo die misschien een keer bij jullie in bad kan, zodat hij ziet dat een ander kindje er ook geen probleem van maakt?
Misschien is het een idee om hemzelf een popje of zo in een poppebadje te laten doen?

Waar basseerd het buro het op dat je kind niet bang kan zijn voor water? Hoe willen ze dit dan noemen?

Ik hoop dat jullie er wat op vinden!

Groetjes Mirjam

Hoe is jouw eigen angst vroeger over gegaan dan?

Vind hij het misschien leuk om te helpen af te wassen, in een teiltje of zo met zijn eigen afwasborstel?

Hij is ook nog zo klein hè! Onze zoon is ook 2 en als hij iets in zijn hoofd heeft.......
Misschien kan je buiten met hem in de plassen stampen of zo. Succes in elk geval.

Ik heb met mijn dochtertje afgelopen herfst precies hetzelfde gehad, Gillen en krijsen was het alleen al als je haar badje liet vollopen. Mijn man en ik lieten haar daarom zoveel mogelijk met rust, haar idd gewoon met water laten spelen en alleen als het echt nodig was haar haartjes wassen dan maar even gillen. op een gegeven moment wilde ze zelf haar buikje wassen en nu een half jaar later kan ik sinds een week haar haartjes wassen zonder dat ze gaat huilen en gaat ze weer in haar badje zitten.

Nu gaat ook een popje met haartjes mee die zij dan weer wast en zingen we samen liedjes. Liedjes zingen deed ik ook toen ze zo gilde al was het alleen maar om mijzelf rustig te houden want soms zou je zelf dan ook wel flink willen gaan huilen.

Het gaat echt over hoor maar kan me heel goed voorstellen als je zelf zo bang bent geweest voor water dat je kindje dit misschien ook is. Het is dus heel belangrijk dat je je eigen angsten uit het verleden niet overbrengt op je kind.

Tuurlijk is het wel belangrijk dat je kind weet dat bv open water buiten heel gevaarlijk kan zijn en dat het niet in de badkamer mag zijn zonder mama of papa maar laat goed merken dat haartjes wassen echt bij het leven hoort. Heel veel succes en ik hoop dat het snel over gaat want elke keer een strijd is ook niet leuk. liefs mono

Terug
Bovenaan