bang

Hallo allemaal

Ik ben Odette en ruim 17 weken zwanger van de 2e.  Augustus 2003 ben ik na 38,5 week ingeleid omdat ik een slijmbeursontsteking had in mijn heup waardoor ik vanaf week 28 niets meer kon. Na 10 weken continu pijn zat ik erdoor en heb ik in de Vu in Amsterdam de hulp gevonden die ik zocht, na gel kwamen de weeen snel op gang en werd de pijn die ik al had verstekt door de weeen, ze hebben dan ook meteen een ruggeprik aangebracht terwijl ze daar meestal mee wachten tot je ene paar cm ontsluiting hebt. Alle pijn die ik had was in 1 keer weg en ik heb een nacht heerlijk kunnen slapen. de volgende ochtend had ik volledige ontsluiting en kon ik persen, na 2 uur persen(achteraf veelste lang) besloten ze dan eindelijk dat het zonder hulp niet zou gaan...de vacuumpomp werd gehaald en een gyn om het uit te voeren....mijn dochter bleek niet onder mijn schaambeen door te komen en met behulp van de pomp kwam ze na 2 keer persen en hulp van de pomp ter wereld...voor haar geen leuke manier en voor mij absoluut niet fijn...
Vooral toen bleek dat ze me een totaalruptuur hadden getrokken!!!! 15 minuten na de geboorte werd ik naar de ok gebracht en helemaal onder zeil geholpen. Mijn man bleef radeloos achter, en ik kwam na ruim 1,5 uur bij in de verkoever kamer me afvragend wat er was gebeurt....
Jullie snappen nu mijn angst voor april komend jaar.....ahhhggg wat doe ik mezelf aan!! Nu mag ik er niet vanuit gaan dat het weer zo gaat als 2 jaar geleden maar ik heb de keus gekregen van een gyn om een keizersnede te laten uitvoeren...dat is ook een grote ingreep dat snap ik maar wat is voor mij het beste..ik hoop eigenlijk dat ik geen last ga krijgen van mijn heup en dat dit kindje wel onder mijn schaambeen door komt..maar ik kan me soms zo in paniek erover voelen...

Het is geen verhaal waar ik graag over vertel want het maakt zwangere vrouwen in mijn omgeving behoorlijk bang en dat wil ik niet.

Niemand(mijn vk, gyn en orthopeed) kan mij de garantie geven dat het bij deze zw.schap beter gaat dus heb ik mijn wens voor een tweede kindje nooit opgegeven, maar nu het dichterbij komt voel ik de spanning in mij stijgen, heeft iemand van jullie ervaring met bevallen na een totaalruptuur?

groetjes Odette

hoi odette

ik heb dan niet mee gemaakt hoe het voelt om te bevallen met een totaalruptuur. al moet ik zeggen dat ik bij me eerste 1 uur bezig ben geweest met persen en zowel een beste knip had als een flinke scheur.   terwijl ik maar een klein babytje had van 48 cm en 2760 gram!!maar moet echt een nachtmerrie geweest zijn zeg en kan me heel goed voorstellen dat je er flink tegen op kijkt(april) kan je niet pas oplaatst evt kiezen wat je gaat doen. zodat je eerst er goed overna kan denken en kan bekijken hoe groot/pond je ak kind gaat worden. want als je kindje nog even wat groter is als je eerste zou ik als ik jouw was toch voor de keizersnee gaan. is ook wel een operatie maar daar houd je waarschijnlijk niet van die akelige herinneringen aan over als dat je nu heb van je eerste. ik ben er juist wel benauwd voor dat me kindje nu veel groter is als me eerste en dat het mij ook niet lukt om het "gewoon"te baren. ik heb nl niet te heupen/ ruimte waarschijnlijk om grote kinderen te baren. ik schuif het maar voorlopig even voor me uit  dat ik dus nog even te tijd heb voordat het zover is.
suucs met welke beslissing je ook gaat nemen.
groetjes esther

Hoi Esther,

Ik beslis idd nog maar niet wat ik ga doen voordat ik weet hoe groot dit kindje gaat worden en of mijn heupen weer mee gaan werken....Het kindje moet er ooit uit maar de manier waarop wil ik nu wel voor zijn! Nu zeggen ze dat een tweede wel makkelijker is dan een eerste omdat het allemaal al een keer is opgerekt....Nou ja, we wachten nog een paar maandjes!! Jij ook sterkte met je beslissing!

groetjes Odette

Hoi Odette,

Klinkt heftig allemaal!
Ikzelf heb na een mislukte vacuum een acute keizersnede gekregen. Met de nacontrole zei de gyn dat ik bij een eventuele volgende zwangerschap met 36 weken een uitgebreide echo en bekkenbodemonderzoek zou krijgen.
Ik ben nu inmiddels 16w6d zwanger van de tweede. Ben vorige week naar de gyn geweest. Zij zegt nu dat ik zowiezo een keizersnede krijg (te smal bekken).
Maar jij kunt natuurlijk ook aan je verloskundige of gyn vragen of je eerst een bekkenbodemonderzoek en echo kunt krijgen. Dan kunnen ze je aan de hand daarvan adviseren wat hen het beste lijkt.
Heel veel succes verder en maak je maar niet te bang, geniet van je zwangerschap!

Groetjes suusie

Terug
Bovenaan