Bed/badritueel

Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is nu 14 weken. Zij heeft last van een droog huidje/licht eczeem. Ik doe haar daarom niet iedere dag in bad, maar om de dag. De dag dat zij niet in bad gaat was ik alleen haar billen, gezicht en handjes. Ik gebruik alleen wat Zwitsel badolie en soms Bepanthene-zalf op de droge plekjes. Verder slaapt ze nog gewoon in haar kleertjes, soms trek in een laagje uit of evt. een strakzittend broekje. Hoe vaak gaat jullie kleine in bad en slapen jullie baby ´s in een pyama en vanaf welke leeftijd zijn jullie daar mee begonnen? Ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Hoi,

Ons ventje slaapt vanaf de tweede week in een pyamaatje. Niet echt als ritueel, maar zo langzamerhand hoort het er wel echt bij (hij is nu 6 maand).

Overigens heeft hij ooklicht eczeem en gaat om de dag in bad/ onder de douche. Bij ons zeiden ze: GEEN ZWITSAL!!!! Veel kindjes kunnen hier niet tegen en het droogt alleen maar meer uit. En inderdaad: wij zijn gestopt met de Zwitsal en het is al een stuk beter geworden! Nu smeren we met een creme (cremor cetomacrogol o.i.d). Lekker vet en de eczeemplekjes zijn al bijna niet meer te voelen.

 
Onze zoon , 5 maanden slaapt vanaf het begin in pyama. Alleen zijn slaapjes overdag slaapt hij in een truitje en slaapzak. Maar in de avond na het badje of het wassen (doe hem ook niet iedere dag in bad) gaat hij in zijn pyama de slaapzak in.
 
Onze dochter van ruim 4 mnd heeft ook lichte eczeem.
Wij doen haar om de dag in bad met een beetje badschuim van zemelen.Dit kun je van het merk Weleda kopen maar ook van trekpleister eigen merk. Het heet gewoon zemelen bad. Dit is erg lekker voor haar huidje en het droogt er absoluut niet van uit want het is plantaardig.
Verder heb ik van de huisarts een hele vette creme gekregen, Lanette creme.
Daar smeer ik haar 2 x per dag helemaal mee in.
Je moet echt alle geparfeerde producten vermijden.
Dus geeb Switsal en geen natusan etc.
Ook geen haarlotions gebruiken hoor.
Mijn dochter ziet er op een paar lichte plekjes weer puntgaaf uit en heeft erg weinig last van.
Veel succes ermee.
Gr. Sylvia
 
Mijn zoontje gaat elke dag in bad, meestal alleen water 1x in de week met babybad van Weleda en 1x in de week met schuim.

Verder smeer ik hem elke dag in met weleda olie. Heb hem 1x ingesmeerd met zwitsal olie en hij had gelijk eczeem!

Ook hielp vaseline wel goed tegen droge huid. Verder slaapt hij al vanaf week 6 (is nu 24 weken)in zijn pyama met trappelzak mooi teken dat het bedtijd is. En wat we doen:
badje
massage
drinken
in bed
verhaaltje
kus
slapen (of niet maar dan wakker in bed liggen)


 

Mijn zoontje had ook last van een zeer gevoelige huid. Maar aangezien ik in Afrika woon kan ik bepaalde produkten hier niet krijgen. Ik ben toen, op advies van een vriendin, zakjes rooibosthee in het bad van mijn zoontje gaan doen (en nog steeds). En.... het heeft gewerkt want hij heeft nergens meer last van. Misschien ook een (goedkopere) goede oplossing!

Groetjes Afrika
 
Volgens mijn huisarts zijn juist de Zwitsal smeerseltjes niet aan te raden, die werken alleen maar averechts. Zij adviseert bij droge huidjes gewoon vet oftewel Vaseline. En mijn kraamverpleegkundige raadde ook Weleda aan.

Mijn dochter is 6 weken. Badderen doen wij om de dag en daarna lekker wat vaseline in de handen warm wrijven en baby massage. Ik check dan gelijk haar hele lijfje even op vreemde plekjes. Dat gefriemel vindt ze heerlijk..

's avonds doe ik haar een pyama pakje aan, vaak zijn dit de gewone pakjes uit 1 stuk, omdat die gewoon het minst knellen. Jij zou ook niet lekker in je kleren slapen. Omdat ze vrij bewegelijk is en dan scheef in haar bed ligt heb ik sinds een paar weken de trappelzak erbij gehaald, even een dun fleece dekentje over haar benen en ze slaapt als een roosje.
 
Mijn zoontje, van nu 5 maanden, was vreselijk uitgedroogd bij zijn geboorte en de vk raadde ons de Balneum Hermal medicinale badolie aan (extra vettend) en dat werkt echt super. Soms is het op en dan doe ik hem één keer in bad met zwitsal, en hij heeft meteen weer schilfers overal. Dus voor ons balneum hermal.
Ook slaapt hij 's avonds in zijn pyjama, overdag gewoon in zijn kleertjes omdat zo opeens in slaap valt.
 
Terug
Bovenaan