bed op klossen

Even een vraagje voor diegen die hier al ervaring mee hebben. Het klopt toch dat je bed minimaal 80 cm hoog moet zijn voor de kraamhulp? Nu hebben wij een vrij hoge boxspring, die is vanaf de grond 60 cm hoog. Dus als daar nog klossen onder komen wordt het wel erg hoog en heb ik volgens mij een trap nodig om erin te klimmen. Nu heb ik ook ergens gelezen dat je ook een extra matras op je boxspring kunt leggen. Qua hoogte kom ik dan ook rond de 80 cm uit. Zou dit ook een mogelijkheid zijn die de kraamhulp acceptabel vindt?

Groetjes,
Elise

Ik denk dat je het beste even de kraamzorg zelf daar over kan bellen. Wij moeten ook nog even kijken naar de hoogte van ons bed, want sinds onze vorige zwangerschap hebben we een ander bed.

Je kunt eventueel ook kratten (limonade, bier, enz) als ophoging gebruiken of stevige houten blokken. Als het totaal maar 80 cm hoog is.

Groetjes, Marisa

Hallo elise,

Toevallig is bij mij afgelopen week de kraamhulp geweest.
Het bed moet tussen de 65 en 70 cm zijn.
Als je thuis gaat bevallen zal je toch echt klossen onder het bed moeten hebben. Maar beval je in het ziekenhuis, dan zijn de regels wat soepeler. Teminsten bij ons.
Ten eerste ligt het aan de hulp. sommige zijn groot en willen toch echt een (ver)hoog bed. Andere zijn weer kleine en hebben juist liever een lager bed.
Je kan bij de kraamhulp-instantie een soort luchtbed huren (geen idee wat de naam van dat ding was). Maar je kan ook het bed verhogen met een extra matras.
Dat hoeft geen 2 persoons-matras te zijn. Wat ik begrepen heb is het niet om op te slapen of zo. De kraamhulp zal jou/mij/ons vrouwen de eerste dagen verzorgen. Dus je hoeft alleen op dat moment het bed te verhogen. De rest van de dag kan je op een normaal bed liggen.

Maar dat is de uitleg van mijn kraamhulp. Vraag het voor de zekerheid even na bij je eigen instantie. Die zal binnenkort wel langs komen op gesprek.

Groetjes Jeanine

Lijkt me inderdaad irritant als je bed zo super hoog wordt! Ons bed staat sinds de zwangerschap van de eerste nog op bierkratten...... Het is namelijk zo lekker om allerlei spullen onder het bed te stouwen!
Ik denk dat een extra matras prima is hoor. Ik begreep dat het ging om de verzorging van de moeder en het verschonen van het bed.

wendy

Ook ik heb een boxsrping, 65cm hoog. Ik heb begrepen dat je bed 70cm hoog moet zijn. Naast het feit dat je "tegen het plafond aanzit", is de boxspring dusdanig zwaar, dat ik 4 man nodig heb om die klossen er uberhaupt onder te krijgen!

Ook ik heb gehoord dat je met een extra matras (wel met een plank tussen 2 matrassen voor de stevigheid) het probleem kan verhelpen. Mocht dit toch niet kunnen, ben ik van plan om bij een thuiszorg uitleenwinkel een hoog-laagbed te huren. 3 euro per week. ze komen hem brengen, installeren en ophalen als je het niet meer nodig hebt.

groet hilal
30wkn

Ik vraag me dus af waarom...?

Voor de bevalling thuis kan ik me voorstellen dat het een-of-andere Arbo-regel is maar als je al bevallen bent, geen idee. Als ze daarom mijn bed niet kan opmaken, doe ik het zelf wel ;-)

Ik wacht het gesprek met de kraamhulp wel af en als ik het dan echt nodig vind zijn ze zo gehaald bij de thuiszorgwinkel.

@ toulouse, Het bed moet op een goede werkhoogte ivm het verschonen van het bed maar ook ivm de controles die bij jouw gedaan moeten worden. Als je borstvoeding wilt geven dan zullen ze daar in het begin ook bij helpen en ook dan is een goede werkhoogte van belang. Het is erg afhankelijk van de kraamhulp die je krijgt of het nodig is of niet. Bij mijn vorige bevalling had ik nl een extra bed op hoogte in de slaapkamer gezet maar ik heb er niet op gelegen. We hebben het alleen als kadotafel gebruikt ;-). De verloskundige zei: blijf jij maar lekker in je eigen bedje liggen. Was trouwens ook een geweldig mens die me super verwend heeft met fruitcocktailtjes en zo. Ik heb bij het kraambureau aangegeven dat zij best weer mag komen :) .
Dit keer zetten we toch maar weer het bed in de kamer.   Ik heb namelijk zelf ook in de zorg gewerkt en weet het belang van een goede werkhoogte.

Groetjes Anja

Wow Anja, de mij ook zo’n kraamhulp die fruitcocktails maakt... daar zet ik zo mijn bed voor op klossen hoor ;-).
Maar zonder gekheid, als het van ons verwacht wordt dan is het zo geregeld, ik hoor het volgende week wel.

Terug
Bovenaan