Bed ritueel


Hallo,

Ik heb toch even een vraagje. Ik ben heel nieuwsgierig naar andere "bed rituelen".

's Avonds gaat het bij ons heel erg goed. Tim krijgt rond 20.00 uur zijn fles, gaat in bad, wordt gemasseerd,  krijgt nog een klein flesje, en gaat dan  lekker in zijn  door een kruik verwarmd bedje. Hij is dan meestal  gelijk vertrokken naar dromenland.

Maar overdag leggen we hem een uurtje na het eten ook lekker in  zijn bedje. Dat gaat vaak een stuk minder makkelijk. Meestal doordat hij zijn tut kwijt is maar wellicht omdat ik niet echt een manier kan vinden waardoor hij lekker in slaap valt. En om hem 4 keer per dag in bad te doen ...

Ik ben benieuwd naar andere manieren....en ervaringen!!
 
Mijn kleine man vindt het eigenlijk best gezellig in zijn bed. Ik hoef hem dan ook eigenlijk nooit in bad te doen, voordat hij gaat slapen.
Meestal krijgt ie tussen 17.00uur en 19.00uur zijn laatste fles (ligt er een beetje aan hoe laat hij wil) en dan mag hij nog lekker spelen totdat ie moe is.
Als hij moe is begint ie namelijk vanzelf te jengelen.
Meestal wil hij dan nog wel ff wat aandacht, dus kleed ik hem heel rustig uit en speel ik ondertussen met hem. Soms lees ik daarna nog wat voor of zing een liedje, hij vindt dit heel erg leuk. Het moet niet te lang duren dan gaat ie ongeduldig liggen trappelen.
Als hij dat doet lees ik nog 1 minuutje verder en dan zet ik het boek weg, doe de gordijnen dicht/het licht uit, zijn muziekje aan, ik geef hem nog een kus en een knuffel  en ik verlaat de kamer.
Soms huilt hij dan nog even, maar meestal vindt hij het wel best en gaat rustig naar zijn mobiel liggen staren, steekt zijn duim in zijn mond en valt in slaap.

Overdag geeft ie ook goed aan, wanneer hij moe is. Dit wil niet altijd zeggen dat ie dan ook gelijk gaat slapen als ik hem in bed leg.
Ik merk dat hij graag een beetje persoonlijke aandacht wil voordat hij gaat slapen.
Meestal trek ik dan lekker gekke bekken naar hem als ik hem uitkleed en ik praat dan veel tegen hem. Als ik dat zo'n 5 minuten gedaan heb, kan hij meestal wel met een gerust hart slapen.

 
Milan is nu 15 weken. 3,5 maand.
Overdag heb ik nu in de gaten dat hij na 1,5 uur moe wordt en even moet slapen, anders wordt hij te moe en kan bijna niet meer in slaap komen!
Momenteel ga ik overdag voor een kort slaapje van max. een half uur even wandelen en is hij direct vertrokken. Of hij ligt in de box en ik ga stofzuigen, ook dan is hij zo vertrokken. Of hij gaat toch even in bedje. Ook voor zijn middagslaapje van min een uur tot max 2,5 uur, gaat hij in zijn bedje.
Dat doe ik als volgt: De kamer direct een klein beetje verduisteren, dan rustig zijn luier verschonen en ook veel aandacht geven. Lekker over zijn billen en buikje wrijven. Dan nog een slokje laten drinken, meestal van zijn fles die hij een tijdje daarvoor niet helemaal op had. Dan rustig een boertje laten doen terwijl we naar de slinger boven zijn bedje kijken. Dan geeft hij het zelf aan wanneer hij het niet meer leuk vind en laat ik hem rustig in zijn bedje zaken. Dan doe ik de gordijnen goed dicht zodat het goed schemerig is. Dan dek ik hem rustig toe terwijl ik zachtjes tegen hem praat dat hij lekker gaat slapen. Als hij erg onrustig is en vaak ook wat huilt, blijf ik bij hem staan wrijf over zijn borst en beentjes en laat hem een tijdje op mijn wijsvinger (nagel naar beneden) zuigen. Hij wil geen fopspeen. Hij wordt dan na 5minuten (en ik heb een moeie rug ;-) vanzelf rustiger. Als hij rustig ademhaalt en zijn oogjes worden klein, haal ik mijn vinger uit zijn mondje en loop zachtjes weg. Als hij toch weer gaat huilen, hoor ik het 5 minuutjes aan of het piepen is om in slaap te komen of als hij hard gaat huilen en een soort paniekerig klinkt, ga ik weer naar hem toe om het rustig in bed worden ritueel te herhalen.
Als ik zeker weet dat hij geen honger meer heeft, een schone luier heeft, en echt toe is aan zijn slaapje;   dan haal ik hem zeker niet uit zijn bedje. Tot nog toe is het altijd gelukt om het tevreden in slaap te laten gaan. Ik ben soms een kwartiertje bezig en soms wel ruim een half uur. Maar ach, toch heerlijk als hij zo tevreden in slaap kan   vallen.
 
Bedankt voor jullie reacties.

De kamer iets verduisteren hebben we steeds niet gedaan omdat onze kraamverzorgster vertelde dat ze dan van hun dag en nacht ritme af kunnen raken. Maar wellicht toch eens proberen. We hoeven het niet helemaal donker te maken toch.

Een verhaaltje voorlezen vind ik nog een beetje te vroeg, Tim is pas 6 weken, maar van de andere kant praat je tijdens het voorlezen toch op een andere toon. Misschien ook gewoon proberen. Kan nooit geen kwaad en de eerste voorleesboekjes liggen tenslotte al klaar, kan ik ook alvast oefenen.

Tim was ook (tegen de regeltjes van het CB in) de eerste weken een echte buikslaper, dat wordt ook steeds minder, dus ik moet ook even kijken wanneer hij waar zin in heeft. Soms leg ik hem op zijn buik weg maar dan krijst hij alles bij elkaar en als we hem dan omdraaien is het weer goed. Andersom kan het ook voorvallen. Is maar net waar hij zin in heeft, maar hij kan het niet zeggen he....
 
Terug
Bovenaan