Milan is nu 15 weken. 3,5 maand.
Overdag heb ik nu in de gaten dat hij na 1,5 uur moe wordt en even moet slapen, anders wordt hij te moe en kan bijna niet meer in slaap komen!
Momenteel ga ik overdag voor een kort slaapje van max. een half uur even wandelen en is hij direct vertrokken. Of hij ligt in de box en ik ga stofzuigen, ook dan is hij zo vertrokken. Of hij gaat toch even in bedje. Ook voor zijn middagslaapje van min een uur tot max 2,5 uur, gaat hij in zijn bedje.
Dat doe ik als volgt: De kamer direct een klein beetje verduisteren, dan rustig zijn luier verschonen en ook veel aandacht geven. Lekker over zijn billen en buikje wrijven. Dan nog een slokje laten drinken, meestal van zijn fles die hij een tijdje daarvoor niet helemaal op had. Dan rustig een boertje laten doen terwijl we naar de slinger boven zijn bedje kijken. Dan geeft hij het zelf aan wanneer hij het niet meer leuk vind en laat ik hem rustig in zijn bedje zaken. Dan doe ik de gordijnen goed dicht zodat het goed schemerig is. Dan dek ik hem rustig toe terwijl ik zachtjes tegen hem praat dat hij lekker gaat slapen. Als hij erg onrustig is en vaak ook wat huilt, blijf ik bij hem staan wrijf over zijn borst en beentjes en laat hem een tijdje op mijn wijsvinger (nagel naar beneden) zuigen. Hij wil geen fopspeen. Hij wordt dan na 5minuten (en ik heb een moeie rug ;-) vanzelf rustiger. Als hij rustig ademhaalt en zijn oogjes worden klein, haal ik mijn vinger uit zijn mondje en loop zachtjes weg. Als hij toch weer gaat huilen, hoor ik het 5 minuutjes aan of het piepen is om in slaap te komen of als hij hard gaat huilen en een soort paniekerig klinkt, ga ik weer naar hem toe om het rustig in bed worden ritueel te herhalen.
Als ik zeker weet dat hij geen honger meer heeft, een schone luier heeft, en echt toe is aan zijn slaapje; dan haal ik hem zeker niet uit zijn bedje. Tot nog toe is het altijd gelukt om het tevreden in slaap te laten gaan. Ik ben soms een kwartiertje bezig en soms wel ruim een half uur. Maar ach, toch heerlijk als hij zo tevreden in slaap kan vallen.