Bedplassen

Even iets heel anders...
Voor de mama's met oudere kindjes. Mijn zoontje van 4 en half slaap snachts nog steeds met een luier. Overdag is er niks aan de hand, maar snachts wordt hij er niet wakker van. Van de week zat zijn luier een beetje scheef en toen was alles nat, maar meneer had nergens last van. En als ik dan voorstel om de luier af te doen dan wil hij dat niet. We doen ook voor hij naar bed gaat eerst plassen maar de volgende ochtend heeft hij echt een zware plasluier.
Iemand nog tips of ideetjes hoe dit aan te pakken?

@mirjam, tijdens mijn opleiding is mij al geleerd dat er veel kinderen zijn die tot 6 jaar 's nachts een luier hebben.

ondanks dat ik geen ouder kind heb, maar wel 4 jaar lang leidster ben geweest van scouting kids van 4 tot 7 weet ik wel een tip!
maak hem nog gewoon even wakker wanneer jullie naar bed gaan en breng hem dan naar de wc.
meestal worden ze daar niet helemaal wakker van maar krijgen ze wel het gevoel dat ze 's nachts naar de wc toe kunnen.

en trouwens. het is helemaal niet erg dat hij in bed plast. mijn neefje was 12 toen die nog een luier had 's nachts!! laat je zoontje het ook gewoon weten dat het niet erg is. en word vooral niet boos!
ik zelf plaste op 14 jarige leeftijd soms nog in bed. nou ja dan riep ik me moeder en gingen we SAMEN het bed verschonen. laat hem gewoon lekker helpen als het mis gaat. en loop als het mis is gegaan samen naar de wc, nog even plassen en lekker schoon wassen.
het is echt niet erg, zijn alarm zintuig is gewoon nog niet goed ontwikkeld

Hoi,
Onze middelste zoon is net 6, hij was met 3jaar dag en nacht zindelijk, na een aantal maanden was hij elke ochtend ineens weer nat, nu nog steeds de helft van de nachten en dus draagt hij nog een luier.
Het komt heel veel voor ook bij 8+ kindjes maar er wordt niet veel over gesproken (vinden de kinderen zelf meestal niet prettig)
In de avond wakker maken heeft meestal niet veel zin, net als niks laten drinken in de vooravond, al kun je het proberen!
Wij besteden er verder geen aandacht aan en ik vertel hem altijd dat hij er niks aan kan doen omdat zijn lichaam te diep slaapt om een plassignaal te geven!
Gelukkig hebben mijn vader(12jr zindelijk) en broer(8jr zin) laatst met hem gepraat en dat heeft geholpen, hij schaamt zich nu wat minder!

Succes ermee

4,5 is nog niet heel oud hoor om s nachts nog een pamper te dragen, ik heb het geluk dag Levi mijn zoontje van bijna 4,5 rond de 3 jaar gelijk dag en nacht zindelijk was! Maar ikzelf het tot mijn 11 regelmatig nog in bed geplast, ik ben een hele vaste slaper en merkte niet dat ik in mijn bed aan het plassen was! Toen hebben mijn ouders een plaswekker gekocht en binnen 2 weken was ik van het bedplassen af!! Ik zal er nu nog niet aan beginnen maar het is een idee voor eventueel later!

groetjes Anne

Hoi,
M'n dochters waren allebei zindelijk zo tussen de 2,5 en 3 jaar. Ook s'nachts. We laten ze voordat we zelf gaan slapen ook nog even plassen. En als we het een keer vergeten of we gaan wat later naar bed, dan worden ze nu uit zichzelf wakker om te plassen.
Groetjes

Hij schaamt zich er ook niet voor hoor, hij zit er totaal niet mee!
Van het cb begreep ik dat wakker maken om te plassen als wij naar bed gaan geen zin heeft omdat de blaas dan nooit leert om een hele nacht niet geleegd te worden zeg maar.
Ik denk dat het gewoon wachten is op een droge luier sochtends!
Bedankt!

Kinderen slapen s'nacht toch al gauw 11 a 12 uur, dat is een hele lange tijd om niet te plassen. Zelfs voor volwassenen. Vaak als je kinderen dan rond een uur of 11 toch nog even laat plassen en ze worden ongeveer 7 uur wakker, wordt de blaas toch nog 8 uur lang niet geleegd, zo lang houden de meeste volwassenen het ook ongeveer vol.

Terug
Bovenaan