Bedrijfsarts vind dat ik na 2 weken ziektewet na mijn zwangerschapsverlof weer aan de slag moet, ond

Al tijdens mijn zwangerschap heeft mijn werkgever mij in een zeer stressvolle situatie geplaatst ondanks mijn 18 jaar trouwe dienst. Mijn bevalling was heel lang en zwaar. Direct na de geboorte is mijn kindje vanwege complicaties direct mee genomen en heeft bijna twee weken in het ziekenhuis op de IC afdeling moeten blijven. Deze periode was erg heftig. Veel later begint het besef en de verwerking merk ik. Na mijn zwangerschapsverlof ben ik daarom niet in staat om mijn werk op te pakken. Ook zijn daar door reorganisaties o.a. mijn werk en afdeling opgeheven en zal ik wat nieuws moeten gaan doen.
Het gesprek met de bedrijfsarts was uitermate deprimerend ik was dan ook erg van slag van zijn uitspraken dat ik met een week (2 wk ziektewet) wel weer aan de slag kan en dat twaalf weken lang genoeg is geweest.
Het enige wat ik vraag is wat tijd om alles te kunnen verwerken, overigens ook lichamelijk.
Wat zijn mijn rechten en plichten in deze situatie?
Alvast bedankt voor het reageren met advies/hulp.

Hallo Dana,
Wat een vervelende situatie voor jou.
Ik ben zelf na mijn zwangerschapsverlof al 2 maanden in de ziektewet vanwege een postnatale depressie. Ik heb gelukkig een fijne bedrijfsarts en werkgever die mij de tijd gunnen. En als ik dan weer aan het werk ga, gaat dat niet ineens maar ga ik per week opbouwen.
Ik weet niet precies wat de rechten en plichten zijn, maar als ik jou was zou ik wel proberen goed voor jezelf op te komen. Je kunt zelf heel goed aangeven wanneer je de energie nog niet hebt om weer aan het werk te gaan. Bedrijfsartsen willen je zo snel mogelijk weer aan het werk hebben, en staan er niet bij stil wat een kind krijgen allemaal met je doet. Ook de heftige periode na de bevalling is bij jou nog niet verwerkt. Dit heeft zijn tijd nodig. Misschien kan je eens met je huisarts praten over je situatie.
groetjes Herma

Ongelooflijk dat er zo met mensen wordt omgegaan!!! Ik heb 1 jaar de tijd gekregen om weer een beetje de boel op orde te krijgen. Een zware bevalling, moeilijke start met een baby die 24/7 huilde. Heb me lange tijd erg depressief gevoeld, nu gaat het wel weer beter maar of ik het echt allemaal verwerkt hebt?

Als ik jou was dan zou als ik zeker naar je huisarts gaan om dit te bespreken. Als jij het gevoel hebt het nog niet aan te kunnen dan meld je je ziek. Die bedrijfsarts kan de pot op!! Laat je niet gek maken door die man ... Wat je rechten en plichten zijn weet ik ook niet maar ziek is ziek lijkt me. Wat Herma zegt; "kom voor jezelf op".

Sterkte en succes, Esther

Is het misschien een idee om ouderschapsverlof op te nemen? Ik weet niet of het financieel mogelijk is maar je hebt daar zowiezo recht op.

Het zou te gek zijn om hier je ouderschapsverlof voor op te moeten nemen..bovendien heeft inderdaad niet iedereen die mogelijkheid. Ik had ook een verschrikkelijke bedrijfsarts..ik werk in de zorg en kon al vrij snel niet meer werken vanwege flauwvallen overgeven en noem maar op..ik was thuis al niet meer in staat mezelf te douchen! En dan moest ik op mn werk mensen die totaal niet meewerken gaan douchen. De bedrijfsarts vond dat ik me aanstelde tot ik in het ziekenhuis terecht kwam bij ongeveer 25 weken.. en toen werd hij bang om aangeklaagd te worden! en kon ik volledig thuisblijven..ook na mijn ontzettend zware bevalling was er weinig begrip. Op dit moment loop ik mezelf voorbij..maar het is dit of mn baan kwijtraken.

Hoi,

Wat naar zeg, dat na 18jr dienst!
Ik zou evt de eerste dag gaan werken en me direct de volgende dag weer ziek melde, is niet de meest ideale oplossing, maar hier kunnen ze iig niks tegen doen!
Praat met je Ha, hij kan je vast wel advies geven, laat je behandelend arts evt een brief schrijven,
ouderschapsverlof is een optie, maar die is hier eigenlijk niet voor bedoelt, voor deze situatie heb je juist de ziektewet ed!

Veel succes Gr MJ

Hoi,

Bedrijfsartsen willen je idd zo snel mogelijk weer aan het werk en hopen er dan maar op dat ze iemand treffen die er niet tegen in opstand komt en ook gewoon weer aan het werk gaat. Laat hem/haar contact opnemen met je huisarts omdat je daar onder behandeling bent. Heb je bijv. ook nog een psycholoog of psychiater of een spv'er waar je naar toe gaat laat die dan contact opnemen. Nu aan het werk gaan lijkt me geen goed idee en als je in de ziektewet zit dan kunnen ze je ook niet ontslaan. Je zou ook kunnen kijken om een paar uurtjes per week te beginnen. Als je gelijk alle uren gaat draaien die je normaal deed dan zit je straks nog langer thuis en daar heeft niemand wat aan!

Succes!

Terug
Bovenaan