Bedritueel baby

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben benieuwd naar het bedritueel wat jullie hanteren? En vanaf welke leeftijd jullie dit aanhielden?</p><p>Ik geef borstvoeding, dit duurt voor het slapen gaan al 45 minuten en daarna zit ik nog een tijdje bij haar voordat ik haar in haar wieg leg. Het duurt allemaal erg veel tijd, Mn halve avond is voorbij. Grote voordeel is wel dat ze heel rustig inslaapt en een goede nacht maakt. Ze is 4 weken oud. Graag hoor ik ideeen wat jullie aanhielden! ?</p>

Ik ben wel vroeg begonnen met het slaapritueel maar niet al met 4 week ?. Ik denk toen hij niet meer wilde clusteren (rond 12 week) dat het huidige ritueel is ontstaan. Hij is nu 12 maand oud maar los van kleine aanpassingen is dit wat ik doe; 18:30 naar boven, vitamine D en tandenpoetsen in de badkamer, schone romper en pyjama/slaapzak aan, terwijl ik een schone luier aandoe drinkt hij zelf een flesje op het aankleedkussen. Dan houd ik hem vast, licht uit en zing ik hetzelfde slaapliedje als altijd, muziekje aan, leg hem in bed terwijl ik het slaapliedje nog een paar x zing en aai over z’n rugje/bolletje, zeg slaap lekker en een kus en loop dan de kamer uit. Hij valt dan vaak na wat bewegen in slaap.

45 minuten voeden!? Das lang!

Hier nam ik de baby gewoon mee naar boven als wij gingen slapen. Tot die tijd sliep hij gewoon in de box of bij ons op schoot.

Op die leeftijd hield ik de baby ook altijd gewoon beneden tot we zelf gingen slapen. Gewoon lekker op schoot of naast me op de bank. En dus pas naar boven als we zelf gingen. Ledikant bij ons op de kamer. Pas met een maand of 3 ben ik begonnen met het proberen eerder naar bed te brengen. Wel nog steeds met het ledikant op onze slaapkamer. 

Ik legde hem toen wel in zijn bedje, maar dat duurde ook ongeveer 45 minuten.. en daarna nog langer om mijn dochter erin te leggen. Om half 9 was ik altijd beneden. Toen hij zich wat meer kon troosten met de duim ging hij wat meer zelf in slaap vallen en voedde ik beneden voor het slapen en daarna beneden slaapzak aan, naar boven, even op m'n vinger zuigen (nu een speen) en dan ging ik mijn dochter voorlezen en kon ik weg. Ik denk ook tussen de 2 en 3 maanden. Toen ik 1 kindje had keek ik met haar slapend op schoot tv (die kon ook wel een uur drinken/sabbelen/drinken) en als ik naar bed ging legde ik haar over. 

Terug
Bovenaan