Bedritueel bij baby van 7 weken

<p>Mijn zoon (1e kindje) is nu 7 weken.  Ik geeft volledig borstvoeding 'op verzoek'. Hij groeit goed, maar hij slaapt erg weinig, zowel overdag als 's nachts. Hij is motorisch erg onrustig (trappelen met beentjes, slaan met armpjes) en ligt vaak wakker in bed, zonder in slaap te vallen (maar is wel duidelijk moe!). Hij lijkt wel vaak last te hebben van zijn buik (rommelen, veel hard scheten die soms ook zichtbaar echt veel pijn doen, persen met rood aanlopen, vaak slikken/tongetje uit de mond). </p><p>In alle boeken over slapen staat dat het kan helpen om een duidelijk bedritueel te hebben en alles in een vaste volgorde te doen.</p><p>Meestal voed ik hem na het wakker worden (als hij geslapen heeft en het 2-4 uur na de laatste voeding is), na de eerste borst verschonen, hierna proberen te boeren en vasthouden/knuffelen. De 'wakkertijd' is op deze leeftijd ongeveer 60 minuten die er dan wel weer op zitten. Overdag probeer ik hem in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer te laten slapen, 's nachts op onze kamer in de wieg. Na even wiegen leg ik hem dan in zijn bedje. Soms valt hij dan in slaap (5 minuten), soms blijft hij wakker en rondkijken, soms gaat hij huilen (dan ook weer erg motorisch onrustig), soms valt hij voor een echt slaapje in slaap. </p><p>Hebben jullie op deze leeftijd nog tips voor het bedritueel???</p>

Bij elk slaapje bakeren we hem in de pacco piccolo overigens, zodat hij zichzelf niet wakker houdt met zijn armpjes en z'n hele gezicht bekrast... 

Doe je bij elk slaapje hetzelfde ritueel?  Ik doe altijd slaapzak aan, liedje zingen,  kusje geven, in bed leggen,  muziekpop aan en dan ga ik de kamer uit. Door dit steeds hetzelfde te doen merk ik dat ze dan weet dat ze gaat slapen en wordt ze rustiger. 

Wij hebben een muziekpopje en bakerden in op die leeftijd met de pacco. Dat was echt een uitkomst. Misschien kun je nog een bezoekje aan de osteopaat brengen, kan ook echt verschil maken.. 

Ik heb gevonden dat mijn zoontje van 2,5 maand ook gelijk rustig word van inbakeren. Wat je ook kan proberen is een white noise machine in zijn kamer doen, of een Bluetooth speaker waar je white noise op afspeelt vanaf YouTube in zijn kamer (zo doe ik het) je hebt filmpjes van wel 10 uur lang op YouTube!
In Amerika zweren artsen erbij, zeggen dat baby’s helemaal niet zo lekker slapen in doodse stilte, het zou het geluid vanuit de baarmoeder nabootsen. Ze zeggen dat je het kan vergelijken met het volume van een stofzuiger, best hard dus! Plus het feit dat je niet zo stil moet doen als hij slaapt. Hopelijk helpt het, bij mij volgens mij wel!

Onze dochter is nu ook 7 weken en wij baken haar ook in. Overdag in een slaapzak zonder armen, want ze vindt het ook heerlijk ok met haar knuisjes tegen haar gezicht te slapen en deze vrijheid heeft ze, zonder dat haar maaiende armen haar steeds wakker maken. 'S avonds en snacht wordt ze stevig ingebakerd, zodat ze weet dat er een verschil is. Verder hebben wij niet echt nog een ritueel. Knuffelen doen we direct na de voeding en zodra ze de eerste tekenen van vermoeidheid toont, stoppen we haar in haar eigen bed. Dan is het aai over haar bol, kus op haar wang en dan gaan we weg. Meer heeft ze nu nog niet nodig. Muziekje zijn teveel prikkels en voorlezen, net als de box en de wipstoel, snapt ze nog niks van. Ze slaapt soms direct, soms is het even huilen en worstelen met zichzelf en soms wil ze echt niet. Dan halen wij haar na drie keer troosten eruit. Vaak wilze dan gewoon bij ons zijn of heeft ze erg last van haar buikje. Dit lijkt nu steeds tussen 18-20u te zijn.Ik denk dat het vooral goed is om te kijken wat jouw kindje nodig heeft. Het is ontdekken wat werkt en dan ontstaat er vanzelf wat...

Terug
Bovenaan