Bedritueel en laatste fles

<p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Zo fijn om op dit forum je vragen kwijt te kunnen als je niet veel mensen in je ongeving hebt die al een kindje hebben. Dus hierbij weer een vraagje.</span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Mijn zoontje is volgende week 8 weekjes. Bij ons is het vanaf begin af aan al dat hij de avonden veel wakker is. Dat betekent dus ook dat hij vanaf ongeveer 18.00uur tot zijn laatste fles (23.00uur) bij ons beneden is (met soms wel een klein slaapje bij ons op de arm). Er is ons advies gegeven om een uur voor zijn laatste fles voor rust te zorgen. Wij doen dan ook altijd de tv zachtjes en in de woonkamer zo min mogelijk lampen aan om hem alvast voor te bereiden op de nacht. We praten dan ook zo min mogelijk tegen hem. Naar ons inziens werkt dit wel zodat hij s nachts goed slaapt. Alleen nu lees ik dat je op een gegeven moment wel met een bedritueel moet beginnen zoals een verhaaltje voorlezen, maar het advies is juist om het zo rustig mogelijk te houden voor hij naar bed gaat. Ik ben dan ook benieuwd hoe jullie dit doen (en lezen jullie dan een verhaaltje voor in zijn kamertje voor de fles en vanaf welke week zijn jullie dit gaan doen)? En wanneer geven jullie de laatste fles? Is dit bij een baby van 8 weken nog steeds rond 22.30/23.00uur of wordt dat op een gegeven moment eerder? Hij slaapt nu vaak door tot ongeveer 05.30/06.00uur, maar als ik straks ga werken zou het beter zijn als hij rond 06.30uur komt. Later op de avond de fles geven werkt niet, dan nog komt hij op dit tijdstip. Heeft iemand tips of komt dat vanzelf wel?</span></p>

Hier was het ook rond half 11 laatste fles. Dan even bijkomen, boertje doen, schone pamper, inbakeren/slaapzakje aan, liedje zingen en op bed. Nu, met 10 maanden nog steeds zo maar eerder op de avond. 

Onze dochter is nu 4 maanden en slaapt nog steeds niet door. Ik werk nu weer een maand en moet dus s nachts mijn bed nog uit. De ene keer 1 keer, de andere keer 2 keer. In het begin was zij s avonds ook erg onrustig, zeker 2,5 maand ofzo. Met 3 maanden zijn wij aan een bedritueel begonnen zoals voorlezen op het kamertje. Echter door het kdv is ze zo moe dat voorlezen haar eerder overprikkelt dan in slaap brengt dus dat heb ik even achterwege gelaten. Als ik haar nu op bed leg rond 19/20 uur (probeer dat wel redelijk vast te pinnen), dan gaat ze vaak meteen slapen tot middernacht. Geduld is in deze echt het advies, jouw kindje gaat langer slapen als  het er aan toe is. Van de week sliep zij opeens van 21 tot 3.45 en toen tot 8 dus ze moest ontbijten op het kdv Haha! Maar vannacht sliep ze weer van 20-23, 23.30-3.00, 3.30-5.30, 5.45-9.00. Maar dat laatste wel bij mij in bed :). Prikkels wegnemen (licht /geluid) is al een mooi begin. En voorkom dat je overdag te weinig ritme aanhoudt waardoor er s avonds meer onrust komt en compensatiegedrag volgt :). Succes !! 

Hier met 5 maanden ook vast ritueel. Dat hebben we al lang. Schone luier slaapzak aan. Fles dan verhaaltje lezen en liedje zingen en naar bed. Hier alleen altijd vroeg wakken rond5.30 a 6.00 ook geprobeerd later de fles en later naar bed  maar ze blijft rond de zelfde tijd wakker worden. 

Hoi allemaal
ieder kindje is anders en heeft andere dingen nodig. 8 weekjes is nog wel jong om al per se ritueel te hebben maar ik had denk ik met 12 weken het ritueel van eerst in bed en dan de fles op bed en direct in zijn ledikantje. Afhankelijk van de 6de/ laatste fles tijdstip ging mijn zoontje dus daarvoor in bad. Met 12 weken was dit zo rond 21:30 en met 16 weken sliep hij wel al van 20:00 tot 07:00. Ik gaf steeds de laatste fles iets eerder en propte de overige flessen iets dichter op elkaar.
Verhaaltje lezen heb ik nooit gedaan rn nu nog niet omdat mijn zoontje er nog niks om geeft. Maar nogmaals ieder kindje heeft eigen unieke behoefte. Mijn zoontje is nu 2 en wordt ook weleens snachts wakker en slaapt helaas niet meer  het klokje rond:) 
Succes allemaal en geniet van die kleintjes

Terug
Bovenaan