<p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Zo fijn om op dit forum je vragen kwijt te kunnen als je niet veel mensen in je ongeving hebt die al een kindje hebben. Dus hierbij weer een vraagje.</span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Mijn zoontje is volgende week 8 weekjes. Bij ons is het vanaf begin af aan al dat hij de avonden veel wakker is. Dat betekent dus ook dat hij vanaf ongeveer 18.00uur tot zijn laatste fles (23.00uur) bij ons beneden is (met soms wel een klein slaapje bij ons op de arm). Er is ons advies gegeven om een uur voor zijn laatste fles voor rust te zorgen. Wij doen dan ook altijd de tv zachtjes en in de woonkamer zo min mogelijk lampen aan om hem alvast voor te bereiden op de nacht. We praten dan ook zo min mogelijk tegen hem. Naar ons inziens werkt dit wel zodat hij s nachts goed slaapt. Alleen nu lees ik dat je op een gegeven moment wel met een bedritueel moet beginnen zoals een verhaaltje voorlezen, maar het advies is juist om het zo rustig mogelijk te houden voor hij naar bed gaat. Ik ben dan ook benieuwd hoe jullie dit doen (en lezen jullie dan een verhaaltje voor in zijn kamertje voor de fles en vanaf welke week zijn jullie dit gaan doen)? En wanneer geven jullie de laatste fles? Is dit bij een baby van 8 weken nog steeds rond 22.30/23.00uur of wordt dat op een gegeven moment eerder? Hij slaapt nu vaak door tot ongeveer 05.30/06.00uur, maar als ik straks ga werken zou het beter zijn als hij rond 06.30uur komt. Later op de avond de fles geven werkt niet, dan nog komt hij op dit tijdstip. Heeft iemand tips of komt dat vanzelf wel?</span></p>