Bedtijd kleuter

<p>Wat vinden jullie een normale bedtijd voor een kleuter van 4,5 jaar? Mijn dochter haar om 19.00 naar bed maar dat gaat ze eigenlijk al vanaf de geboorte. Andere kinderen uit de buurt lopen nog vrolijk rond als mijn dochter al in bed ligt vandaar</p>

Ik vind het een mooie tijd, vooral als ze naar school gaan. Mijn dochtertje van 3 gaat rond half 8 te bed, ooit vind ik dat te laat maar ze slaapt smiddags nog goed. Als ze in de middag niet meer slaapt wordt het ook 7 uur dat ze naar bedje gaat. Ooit vind ik het niet normaal hoelaat sommige kindjes te bed gaan, maar goed dat is mijn mening haha. 

Mijn zoontje is vorige maand 3 geworden. Zijn bedtijd ligt tussen half 8 en 8 maar dat komt doordat mijn man en ik beide op de buitenschoolse opvang werken en daardoor hem pas tegen half 6/kwart voor 6 van de opvang kunnen halen. Vaak moet ik daarna nog koken of een ovenschotel opwarmen.
Tussen half 7 en 7 eten we en dan mag hij nog een paar minuten spelen, voordat we gaan douchen of badderen.
Dit ritme zal wanneer hij 4 is niet veranderen. Zelf maak ik me er wel eens zorgen over of dit straks niet te laat is voor hem. 7 uur op bed is een prima en vrij standaard tijd voor 4,5 jaar

Wij komen vaak pas rond 18.00 of 18.15 thuis. Dan snel wat eten opwarmen in de magnetron. Dan nog 10 minuutjes spelen of  in bad (afhankelijk hoe smerig ze zijn, nu met de zonnebrandcrème en zandbak is dat erg smerig). Dan hoop ik dat allemaal rond 19.15 afgerond te hebben en gaan ze naar bed. Eerst de jongste en daarna de oudste. Zeg dat het hier voor mijn zoontje van 5 dus 19.45 is (eerst ik een verhaaltje lezen en dan hij nog een bladzijde uit zijn eigen leesboekje). 
Maar buiten spelen om 20.00 is er dus echt niet meer bij. Of het moet een speciale gelegenheid zijn.

Terug
Bovenaan