Bedtijd met 2 of meer kids

Hoi,

Ik ben moeder van een dochter van 4 en een zoontje van bijna 12 weken. Mijn man werkt in ploegen en is daardoor ook vaak met bedtijd niet thuis. Nu vraag ik mij af hoe andere moeders (in dezelfde of soortgelijke situatie) het aanpakken tijdens bedtijd.
Mijn dochter is de aandacht gewend en een verhaaltje etc., maar mijn zoontje moet zijn flesje ook hebben en de rust werkt bevorderlijk voor zijn (en mijn) nachtrust. Ik doe ze meestal tegelijk in bad, dochter in het grote bad en zoonlief in het babybadje. Gelukkig kan mijn dochtertje al veel zelf, want ik heb maar 2 handen en daar ligt ook een beetje mijn probleem. Mijn dochter is (veel) aandacht gewend en dat kan ik haar nu niet meer volledig geven en daar heb ik best wel moeite mee. Graag tips!

Groetjes Barbara

Hai Barbara,

Ja daar zeg je wat. Wij hebben hetzelfde probleem. Mijn man werkt vaak tot laat over en dan ben ik idd alleen thuis met mijn dames. Om half 8 gaat mijn dochtertje van 4 altijd naar bed, maar rond deze tijd krijgt de kleine ook de fles.

Het blijft even een toptijd, maar vaak zorg ik ervoor dat mijn dochtertje rond die tijd klaar is om naar bed te gaan. Ik lees nu vaak een verhaaltje voor op ons bed met de baby erbij terwijl ik de fles geef. Dat gaat eigenlijk wel goed. Soms krijgt de kleine iets eerder of later de fles.

Veel succes ermee.
Groetjes  Sandra

Hallo,

Mijn dochter is 3 en mijn zoontje bijna 7 weken. Ik doe ze ook samen in bad rond zes uur s' avonds. Mijn vriend gaat 3 avonden om zes uur werken, wij eten om vijf uur al. Als ik mijn zoontje klaar heb gaat hij in bed. Dan heb ik nog even tijd om met mijn dochter in bad te spelen, ze mag dan nog even naar beneden. Rond 7 uur gaat ze naar boven, gaan we verhaaltje lezen, knuffelen nog even en dan slapen. Om 8 uur krijgt mijn zoon dan zijn voeding. Voor ons werkt dit prima en dochterlief vind het ok. Het is misschien wel een kwestie van wennen. Soms moet ze geduld hebben en dat zeg ik ook weleens tegen haar broertje. Dan denkt ze hee, Milan moet ook eventjes wachten hetzelfde wat ik ook weleens moet. Dan werkt het van twee kanten. Veel succes met het vinden van een passende manier.

Groetjes Suzan

Bedankt voor jullie reacties.
Het blijft inderdaad even "aantobben" denk ik. Enerzijds zal dochterlief inderdaad moeten leren aandacht te delen en soms te moeten wachten. Anderzijds wordt zoonlief natuurlijk ook steeds groter en minder (direct) hulpbehoevend, zodat het waarschijnlijk ook wel wat makkelijker zal worden over een paar maanden.
Ook jullie veel succes en geniet ervan!

Groetjes Barbara

Onze tweede is een heel makkelijk kind (gelukkig) wat ik doe is ik geef hem om 17.30 uur een flesje (hou daar totaal geen rekening met de tijd wanneer hij zou moeten hebben, dit is gewoon makkelijk voor ons) leg hem daarna in de box en om 17.45 uur gaan wij eten. Na het eten ga ik de oudste onder de douche doen en als de jongste (nu ruim 3 maanden) rustig is blijft hij gewoon in de box liggen. Gaat hij huilen of mopperen dan leg ik hem in zijn bedje met een drupje cina baby op zijn speen en met het licht aan zodat hij wat te kijken heeft. Dan ga ik verder met de oudste zijn bad en bed ritueel en als ik daar mee klaar ben ga ik de jongste in bad doen.

Succes met het gepuzzel van alle schema's in elkaar!

Groetjes
Chris

Tussen 19:00 en 20:00 uur is het hier spitsuur. Drie kinderen die naar bed moeten, en godzijdank onze jongste eet niet op dat tijdstip, en dat houden we ook zo.

Misschien toch een idee om je kinderen afzonderlijk te gaan badderen, dan krijgen ze ook afzonderlijk aandacht. Met de oudste (7 en 8 jaar) twee klets ik afzonderlijk. één gaat om 19:30 uur naar bed, en de ander om 20:00 uur.
En de op één na jongste (14 maanden) zing ik altijd een liedje. Ze gaan heel bewust niet allemaal tegelijk naar bed.

miep

Hoe ik het doe:

Marielle (4) gaat 2 keer per week onder de douche als mijn man thuis is (heeft wisselende diensten, dus gaat via zijn rooster).
Vera doe ik 2 keer per week in bad als Marielle op school zit.

Ik eet vroeg avondeten, dan gaat Marielle vroeg in de pyama, kwart voor 7 richting bed. Vera ligt dan even in de box. En dan kan ik om 7 uur voeden:-D

Terug
Bovenaan