beentje is minder ontwikkeld

A

Anoniem

Guest
dag dames!

Onze dochter is nu bijna 15 maanden en doet nog geen poging tot los staan, laat staan om los te lopen natuurlijk. Op zich natuurlijk niet erg. Maar het viel ons op dat ze haar rechterbeen bij het staan aan de tafel niet gebruikt. Ze houdt het krom en staat weer in de 'starthouding' om te gaan kruipen of als een aapje op één been door de kamer te schuiven. Ze kruipt   ook veel, maar gaat ook als een aapje door de kamer. Dat betekent: ze vouwt dat ene been (wat ze weinig tot niet gebruikt) onder haar billen, en zet de voet van haar andere been plat op de grond, daar zet ze zich mee af samen met haar hand. Zo grappig!
De arts van het CB zei ook dat dat een reden kan zijn dat ze het bijna niet gebruikt, gewoon nog even afwachten en als ze voord e 18 maanden gaat lopen moet ze een maand nadat ze loopt terugkomen op consult en anders met 18 maanden terugkomen als ze nog niet loopt.
Ze heeft ook nog weinig zelfvertrouwen in het aan één hand lopen.
Nu oefenen we op een speelse manier met lopen aan twee handen, dit vind ze geweldig, en ik denk dat dat beentje zich dan ook wel gaat ontwikkelen. En anders moeten we maar deskundige hulp erbij hebben, dan komt het  vast wel goed.
Wie herkent dit?

Hoi hoi,

Ik herken dit specieke 'probleem' niet, maar mijn beide kids hebben wat probleempjes gehad met lichamelijke ontwikkeling. Mijn oudste is een tenenloper en mijn jongste heeft problemen met zijn fijne motoriek.
Met beide kinderen ben ik bij een kinderfysiotherapeut (geweest). Zij hebben veel meer verstand van het bewegingsaparaat dan een arts of verpleegkundige op het CB

Dat is dan ook mijn tip aan jou. Bel eens met een kinderfysiotherapeut bij jou in de buurt. Daar heb je tegenwoordig helemaal geen verwijzing meer voor nodig. Veel FT's komen voor kinderen bij je thuis. Misschien heeft zij tips hoe je het gebruik van beide beentjes kunt stimuleren.
Ik zou niet wachten tot het volgende bezoek aan het CB. Hoe sneller je ermee begint, hoe beter het is.

Die bezoekjes van de FT vinden/vonden mijn kinderen altijd helemaal geweldig!

Groetjes, Karin

Hoi Sjana,

Sven is nu 14,5 maand en loopt  alleen nog maar  langs de tafel en tijgert nog steeds. Ik heb mijn zorgen toen ook uitgesproken bij het CB omdat ik vind dat Sven niet vooruitgaat. Zij heeft mij toen ook geadviseerd om naar een fysiotherapeut te gaan.
Ik ben blij dat ik dat heb gedaan want ik ben nu 2 keer geweest en Sven gaat zienderogen vooruit.
Sven bleek een te lage spierspanning te hebben in combinatie met onzekerheid. Daardoor durfde hij ook niet te vallen en hield hij zichzelf tegen in de ontwikkeling. En wij als ouders waren te beschermend.
We hebben nu wat tips gekregen om Sven meer zelfvertrouwen te geven en het helpt echt!
Ik zou als ik jou was dus ook naar een fysio gaan. Wat Karin al zegt, je hebt geen doorverwijzing nodig. En baat het niet dan schaadt het niet, toch?
Sven loopt nu gelukkig maar een klein beetje achter met zijn ontwikkeling maar als we langer gewacht hadden, was de kloof alleen maar groter geworden.

Groetjes en succes!
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou inderdaad eens een fysio raadplegen zoals de dames hier voor al zeiden. Kan in ieder geval geen kwaad en mss helpt het wel erorm goed toch?

Succes!
gr.Ing

Hoi hoi,

gewoon een consult kinderfysio aanvragen hoor die zien snel genoeg of er wat aan de hand is en als er iest zou zijn ben je er wat sneller bij.

Mijn oudste heeft vanaf zijn geboorte al kinderfysio ivm prematuur en verminderde spierspanning en krachtverschil in de benen.Hij is nu 7 en zal nooit een topsporter worden maar kan met alles redelijk meedoen maar is gewoon niet heel sterk. Alleen nu met de zwemles is het wat onhandig als ze in 1 been sterker zijn. We zullen daar wel een paar jaar aan vast zitten voor hij zijn diploma heeft maar als dat alles is.

groetjes chimene

Hoihoi,

Vervelend dat je dochtertje haar ene beentje niet goed gebruikt. Net als mijn voorgangers al zeggen: gewoon naar de fysio gaan, wellicht kun je met bepaalde spelletjes stimuleren dat ze haar beentje gebruikt?

groetjes Maris

Terug
Bovenaan