beesjes

mijn dochter van bijna 3 is bang voor onder anderen vliegjes, mieren en eigenlijk alles wat vliegt en kruipt. als ze een beestje ziet begint ze heel hart te gillen. hoe kan ik haar helpen dat ze niet meer bang is?
 
Is die angst iets van de laatste tijd of had ze het al nooit zo op beestjes? Als het iets recents is kan het een uiting zijn van een of andere spanning, eventueel veroorzaakt door een grote sprong in haar ontwikkeling (dat merk je dan over een paar weken vanzelf) Maar het kan natuurlijk ook dat ze ze nu ineens veel ziet omdat het mooi weer is.
Als het je troost; ik was als kind ook panisch voor beestjes en ik ben daar overheen gegroeid. Ik zal nooit dol op ze zijn maar ik zet ze nu gewoon buiten.
Het beste wat je kunt doen is kalm blijven, uitleggen dat ze de beestjes best eng mag vinden maar dat ze niets doen, en haar laten zien hoe je ze buiten zet met een glaasje (zodat ze ze niet hoeft aan te raken), al zal dat laatste nu misschien nog wat te moeilijk voor haar zijn. En zorg voor goede horren zodat er zo min mogelijk in huis komen. Het kan even duren, maar uiteindelijk wordt ze wel minder bang.
 
Terug
Bovenaan