Ik zou toch eens een goed gesprek aangaan over verwachtingen. Wat verwacht jij en wat verwacht hij. Wat is zijn beeld van een gezin en wat is jouw beeld.
Waarschijnlijk staan jullie er verschillend in. Hij is nog een beejte doorgegaan met zijn oude vrijgezellenleven en jij bent gericht op je gezin.
Mijn mening is dat een man volop moet meedraaien als hij het huis in komt, voor zover dat mogelijk is. Mijn man heeft een superzwaar lichamelijk beroep en ik 's avonds total loss. Hij doet dan de lichtere werkzaamgheden. Tafel afruimen en de vaat in de vaatwasser zetten. Ik doe dan om en om de kids in bad en hij past op degene die niet in bad zit. Ik breng door de weeks altijd beide kinderen naar bed, maar hij wil gerust voor die tijd nog even een bord pap geven of een beker drinken legen. Zo hebben wij het verdeeld.
Als we allebei gewerkt hebben, doen we allebei een kind naar bed, omdat ik ook heel moe ben. Mijn mening is dat je mannetje best wat kan helpen, omdat hij ook nog eens hele dagen thuis is. Mag jij wel eens uitslapen? Wij doen het om en om als we beiden thuis zijn. Heerlijk. Neemt hij de kinderen wel eens mee als hij wat moet doen? Mijn man neemt altijd iig 1 kind mee, zodat ik ook wat meer rust heb als hij thuis is.
De zorg voor de kinderen komt veelal op mij neer, aankleden, eten geven ed. Maar mijn man doet er om heen meer. Hij kookt gerust of pakt de stofzuiger als ik dat vraag. Brengt het glas weg, zet de container aan de weg...
Kortom: wij hebben de taken eerlijk verdeeld (en daarover kunnen we ook nog wel eens wat ruzieën), ga dus om de tafel en maak afspraken.
Over de rekeningen: als je samenleeft/getrouwd bent dan is het toch logisch dat je samen de financiën doet? Wij zijn er gewoon naar gaan leven dat we beide inkomsten bij elkaar leggen, wie er dan ook geld inbrengt... dat maakt niet uit. Het is van ons samen. Alles eerlijk delen is in een gezin gewoon geen optie. Ik snap niet dat je man nu geen inkomsten heeft, als hij geen werk heeft heeft hij toch recht op ww of bijstand?
Sterkte, het lijkt me niet makkelijk als je er voornamelijk alleen voor staat!