Hai Set,
Het hoeft inderdaad niks te betekenen, maar ik ben er uit zeer recente ervaring van overtuigd dat jij je eigen lichaam het beste kent en dat een arts of verloskundige alleen een algemeen oordeel kan geven. Bij mij begon het precies zoals bij jou; geen bloed bij het plassen, maar alleen een roze gloed over het wc-papier na het afvegen. Het zat me geheel niet lekker, maar omdat het na 'kantoortijd' gebeurde (zoals altijd!!) kon je toch niet direct bellen naar de huisarts of verloskundige. Afwachten dan maar.. De volgende dag verloor ik wat meer (bruin) bloed en belde de verloskundige (ik had inmiddels een afspraak gemaakt voor over 2,5 week; eerste echo). Zij vertelde me dat ik me -zolang ik geen buikpijn had en geen maandverband vol bloed verloor- geen zorgen hoefde te maken. "Het komt vaak voor dat vrouwen in het begin van de zwangerschap bloed verliezen". Ze vertelde ook dat bruin bloed vaak wijst op oud aanwezig menstruatiebloed. Enfin, weer afwachten dus. De dag daarop werd het me echt duidelijk dat het de verkeerde kant op ging; meer en roder bloed (ook stolsels) en lage buikpijn (zoals bij menstruatie). Aangezien het weekend was de huisartsenpost gebeld en e.e.a. uitgelegd. Kon terecht. Bij de huisarts er op aangedrongen dat ik echt een echo wilde; als het dan toch fout was, dan wilde ik dat nu weten en niet pas over 2 weken bij de 1e afspraak bij de verloskundige. Ik kon naar het ziekenhuis komen en kreeg daar een inwendige echo; ik was op dat moment 10 wkn en 2dgn zwanger. Op de echo was een vruchtzakje te zien met daarin een veel te klein vruchtje; de zwangerschap was dus blijkbaar al eerder misgegaan, maar de reactie van mijn lichaam kwam nu pas. Ik moest maandag maar een afpraak maken in het ziekenhuis voor een eventuele curretage (mocht het vruchtje mijn lichaam niet uit zichzelf verlaten). Die afspraak heb ik gelukkig niet hoeven maken, want op zondag kwam e.e.a. er na heftige buikpijn vanzelf uit. Heel verdrietig allemaal....
Sorry dat ik je mijn negatieve verhaal moet vertellen, maar ik wil alleen maar zeggen dat jij de enge bent die je lichaam aanvoelt. Als jij niet gerust bent op bloedingen e.d. laat je dan niet afschepen met "komt vaker voor en hoeft niks te betekenen", want het kan wel degelijk wat betekenen.
Ik hoop dat bij jou alles positief zal uitpakken, want ook dat is zeker mogelijk ; ik gun je echt alle goeds!
X M.