Beginnen met bijvoeden, maar hoe??

Hoi allemaal,

Alles goed met iedereen? Met ons wel. Mirthe is vandaag precies een half jaar. Wat gaat het toch snel allemaal... Mirthe is een lekker meisje, heerlijk tevreden. Ze is volop aan het draaien wat ze vorige week heeft ontdekt. Ze groeit goed, vorige week op het CB geweest: 68cm + 8350 gr! Hollands welvaren...
Ik heb gewacht met bijvoeden tot 6 mnd ivm allergie in de familie. Dus ik wil nu beginnen met bijvoeding geven. Alleen weet ik even niet hoe ik  dit aan moet pakken. Ik heb Mirthe  tot nu toe volledige borstvoeding gegeven, borstvoeding wil ik nog wel blijven geven als dit lukt.  
Mirthe d'r schema was ongeveer als volgt:
07:00 BV, 10:00 BV, 13:00 BV, 16:00 BV, 19:00 BV, 22:00 BV  

Maar nu moeten daar dus de hapjes tussen. Zijn er moeders die raad weten?  
Zelf dacht ik aan het volgende schema:
07:00 BV
10:00 Fruithapje + evt. nog BV (of wordt dit dan teveel bij elkaar??)
13:30 BV
17:00 Groentehapje + BV als toetje
20:00 BV

Als ik dit schema ga volgen dan ga ik dus minder BV geven, loopt de BV dan niet ineens heel erg terug? En geven jullie ook wel eens pap erbij?
Nou,'t is een heel verhaal geworden, hopelijk hebben jullie wat tips voor ons,

Groetjes Lijdi en Mirthe (11/10)
 
Hoi Lijdi,
Gefeliciteerd met het half jaar oud worden van je dochter. Een nieuw tijdperk breekt aan. Ze wordt steeds minder baby en steeds meer kind. Het is heel leuk om je kind te zien ontwikkelen.

Mbt bijvoeden.....meestal wordt aangeraden om niet meteen met groente en fruit te beginnen. Zeker als er bij jullie allergieen zijn. Meestal begin je met 1 soort fruit of groente. Dus bijvoorbeeld: paar dagen geef je worteltjes. Gaat dat goed, (dus geen reactie qua uitslag of krampjes....of zo) dan een nieuwe groente of ook een fruit.
En zo bouw je het langzaam op.
En in het begin zal je dochter niet meteen heel veel eten. Omdat ze nog aan moet wennen. Meestal eten ze de eerste tijd maar een paar hapjes dus je bv zal niet echt teruglopen. Ze zal steeds meer fruit en groente gaan eten en als je gewoon bv op verzoek blijft geven dan zal de productie gewoon zich aanpassen aan de behoefte van je dochter, dus je hoef je niet zorgen te maken dat het terugloopt.

Verder is er ook een andere manier van het aanbieden van vast voedsel (ipv gepureerd) en dat is in stukjes, methode van Rapley, zie www.borstvoeding.com   onder de kop "Voedselintroductie" en je kunt hier ook lezen of je nu eerst het fruit/groente geeft of eerst bv.
Succes ermee.
groetjes Chantal
 
Hoi!
Ja het gaat zo hard met die kleintjes. Ook onze Jamey is nu 6,5 maand. En ze zijn zo leuk en gezellig!
Ik zou als ik jou was niet meteen teruggaan naar 3 borstvoedingen. Jamey krijgt geen bv maar kunstvoeding, maar ikgeef hem nog wel 4 flessen. In het begin gaf ik hem alleen 1 soort groente en na een week groente erbij. Het gaat heel goed dus nu kan ik varieren. Hij eet alles zonder problemen. Maar die 4 flessen blijf ik voorlopig geven tot de hoeveelheden vast voedsel wat meer wordt en in overleg met het cb (moet ik over een maandje weer heen).
Succes ermee!

Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Hoi Lijdi,

Leuk hè dat je nu met bijvoeden kunt gaan beginnen en ik kan   mij heel goed voorstellen dat je niet weet hoe je dat gaat aanpakken.

Doordat er allergieën in de familie voorkomen kun je beter steeds maar 1 soort groente of fruit geven. Dit geef je dan 3 dagen komt er geen reaktie dan kun je een volgende groente of fruit soort gaan geven. De eesrte tijd zal ze nog niet veel eten ze moet er echt nog aan wennen om van een lepeltje te eten en ook de smaak zal wennen zijn. in het begin eten ze vaak niet meer dan een paar lepeltjes en zal de bijvoeding echt nog geen borstvoeding vervangen, dat kan echt nog wel een tijdje duren.

Je bv schema 07.00   10.00   13.00 16.00 19.00 22.00

Het tijdstip waarop je het beste wat groente of fruit kunt proberen is een tijd daar tussen in begin je met groente kun je dit bijv tussen 17.00 en 18.00 uur geven waarschijnlijk ga je haar later ook om deze tijd de warme maaltijd geven.   Fruit zou je   bijv tussen 13.00 en 16.00 uur kunnen gaan geven je moet ook nog rekening houden met haar slaaptijden die heb je er niet bijgezet maar het fruit zou je ook 's morgens ergens tussendoor kunnen geven.

Geef je de bijvoeding op een tijdstip dat je ook bv geeft dan geef je eerst de bv en dan pas de bijvoeding zo voorkom je dat je bv terug loopt.

De Rapley methode is al beschreven. erg leuk maar je kindje moet het ook leuk vinden hier komt er dan helemaal niks in haar lichaam. Als ik stukjes brood geef en het haar zelf wil laten eten dan heeft de stofzuiger zijn buikje weer ronder geegetn dan jamila. Die buik blijft dan leeg.

Veel plezier bij het bijvoeden enne fototoestel bij de hand houden voor dat eerste moment van bijvoeden.

Groetejs Renée
 
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, het is me allemaal een stuk duidelijker geworden!
Van het CB kreeg ik vorige week het volgende schema mee:
BV
Fruit
BV
Groentehapje met BV als toetje
BV

Dit heb ik een dag geprobeerd, maar was voor Mirthe te weinig. Want ze was veel minder tevreden dan voorheen. Nu geef ik een fruithapje na de BV van 10:00, en ze krijgt gelijk met ons een groentehapje. Dit gaat veel beter. Ik vind het wel lastig hoor, want je moet weer even een heel ander ritme ontdekken. Maar dit lijkt tot nu toe wel aardig te gaan. Eerst vond ik het net lijken alsof Mirthe teveel kreeg in vergelijking met het schema van het CB. Maar ik las ergens in jullie reacties dat ze minimaal 5x BV moeten krijgen, dus daar maak ik me dan ook maar niet druk over.
Haar schema is nu:
07:00 BV
10:00 BV met een half uurtje daarna een fruithapje
14:00 BV
17:00 BV
Rond 18:00/18:30 groentehapje (samen met ons)
20:00 BV en daarna slapen

Als er nog  meer tips zijn, dan hoor ik ze graag,

Groetjes Lijdi
 
hoi Lijdi,

Misschien nog een tip...
Ik heb altijd geprobeerd, bij onze 2 oudsten, om de tijden te kiezen waar je uiteindelijk naar toe wilt als ze met de pot mee mogen eten.
Dus niet 's ochtens om 10.00u een boterham of om 15.00u warm eten.

Dan krijg je gauw genoeg een heel duidelijk ritme, en is het overstappen naar het mee-eten met de pot niet zo groot.

Onze jongste is nu 9 weken en het duurt natuurlijk nog even,
maar als ze toe is aan bijvoeding wil ik de Rapley-methode gaan proberen.
Onze middelste is namelijk heel slecht gaan eten toen hij van vloeibare potjesvoeding overging naar voeding met stukjes erin. Toen ging hij kokhalzen en kregen we er niets meer in. Dat proberen we nu te voorkomen.

succes!

groetjes Linda
 
Terug
Bovenaan