Beginnen met boterham??..hoe?

A

Anoniem

Guest
Hallo moeders,

Mijn dochter is nu bijna 9mnd en niet een super goede eter. Ze zit ook net iets onder de lijn volgens het cb.. maar weet niet zo goed hoe ik haar schema aan moet passen. ze krijgt nu op een dag::
-- 7.00 flesje (180cc)
--rond 9.30 korstjes van brood
-- 11.00 half potje warm eten
--12.30/13.00 flesje (180cc)
-- 14.00 fruit
--16.30 half potje warm eten
--18.00 flesje (180cc) daarna slapen
-- 23.00 flesje (180cc)

Ze drinkt vaak de flesjes maar half op, en we verdelen het warm eten over 2 keer omdat ze anders alleen de helft savonds eet. Ik wil graag dat ze de goede vitaminen enz binnenkrijgt dus doe veel pogingen om haar te laten eten.
Maar misschien dat ze een broodje tussen de middag wel lekker vindt, maar hoe pak ik dit aan. Wat smeer ik erop?? hoe geef ik het haar?? ze heeft geen tandjes ofzo..hhaha

Kan iemand me tips geven????? BEDANKT!!! xxXX

Hoi!

Mijn meisje is ook niet zo'n grote eter, ze is ook heel erg fijntjes(wel mooi, hoor!)
Haar schema is als volgt:
7.00-7.30 bordje pap 140ml ( eet ze meestal niet helemaal  op)
10.00 fruithap ( 1 stuk fruit) 120 ml melk
12.00-13.00 1/2 boterham
15.00-16.00 groentehap 2 opscheplepels
18.30 150 ml pap
Ze slaapt dan (meestal) door.
Mijn dochter eet op haar boterham meestal smeerkaas of pate. Vind ze best lekker. wel even wennen in het begin. Gewoon volhouden! Succes!

Verder kun je er ook appelstroop en volgens mij ook jam op doen. Ik heb het in kleine blokjes gesneden en dan sabbelen. Het ging niet meteen goed maar na een poosje wel.

Hoi,

Mijn zoon is 10 maanden (en een prima eter), maar we doen alles voorzichtig bij hem ivm eventueel gevoelig reageren op het voedsel.
Ik ben begonnen met een boterham zonder korstjes (heel licht bruin zou ik nemen, of bijv Blue Band brood die wit is maar eigenlijk volkoren), aan twee kanten insmeren met boter (ik gebruik Blue Band Idee) en in kleine stukjes snijden. Als het goed gaat, dan probeer ik wat broodbeleg uit; appelstroop, smeerkaas, aardbeienjam, kaas. En dan de stukjes steeds wat groter.
Die van mij heeft nog geen enkele tand, dus hij kauwt met zijn kaken.

gr,
Sabine

Wij zijn met een maand of zeven gewoon begonnen met een paar broodkorstjes.
En van daaruit hebben we dat uitgebreid met steeds iets meer brood, juist mét korstjes.
Ik vond het persoonlijk namelijk gróte onzin dat ze om te wennen een broodkorstje mogen hebben maar als ze dan werkelijk brood gaan eten, moeten de korstjes er ineens af?!!? Dus ik heb hier altijd het brood met korstjes in stukjes gesneden. Nu is hij ruim 1 en eet zonder moeite 2 boterhammen inclusief de korstjes en  vind dit dus doodnormaal, terwijl ik in mijn omgeving kindjes van 3 à 4 jaar met lange tanden brood met korstjes  zie eten, want dan moet het ineens wel van mama!  
In eerste instantie gaven we brood zonder iets erop. Na een poosje met boter en daarna met beleg. Het varieert van leverpastei (kleine blikjes bij de ALDI zijn errug makkelijk aangezien zoonlief het als enige eet, wij lusten het beide niet) tot appelstroop, smeerkaas tot ham, kipfilet, kaas, boterhamworst noem maar op. Vooral de "kleef"belegsoorten als smeerkaas e.d. zijn in het begin makkelijk omdat dat er niet afvalt... Met vleeswaren zoals ham moet je nog even oppassen met het zoutgehalte.
En over het gebrek aan tanden maak je maar geen zorgen, hier is de eerste tand ook pas met ruim 10 maand gesignaleerd! Het tandvlees van die ukjes is bikkelhard, er zitten wel tandjes onder hè? Dit in tegenstelling tot de gemiddelde tandenloze bejaarde!
Veel plezier met al die verbaasde nieuwe smaak gezichtjes!

Groetjes Saskia

Oja nog even over de broodkeuze:
Volgens ons CB is het beter te beginnen met tarwebrood,  gevolgd door volkorenbrood.
Volkorenbrood is iets lastiger te verteren dan tarwe dus kunnen de darmpjes langzaam wennen. Brood met pitjes kun je beter even laten tot ze 1 zijn ongeveer. Dit ook ivm het verteren: ze kunnen diarree krijgen omdat de pitjes niet te verteren zijn en dus laxerend kunnen werken. In ons geval was dat juist wel eens nodig om de boel weer eens op gang te helpen  Dit is dus ook mijn ervaring met witbrood varianten en witte soepstengels, daar raken ze sneller van verstopt!
Die van ons vind het héérlijk brood met pitjes! Dus voor ons geen witbrood..
Waar je ze vroeg aan went pluk je later de vruchten van is ons motto!

Ieder voor zich natuurlijk, je moet doen wat voor jullie goed voelt!

Groetjes Saskia

Hoi,

sas: daar ben ik echt mee eens ja, ik heb ook van jongs af aan veel donker brood gegeven en het afgewisseld, ook roggebrood met kaas of stroop, vinden ze heerlijk hier, ook nu ze wat groter zijn, de kleinste begint daar nu ook af en toe al mee!!

Gr MJ

Omdat in jam veel suiker zit kun je beter vruchtenmoes op brood smeren. Bijvoorbeeld een geprakte banaan, aardbei, avocado enz. Daar worden de korstjes ook een beetje week van. Ik heb mijn zoontje van het begin af aan geleerd met een vork te eten: brood in hapklare stukjes snijden en een een vork prikken die hij dan zelf in zijn mond steekt. Vindt hij schitterend om te doen, zeker als je hem aanmoedigt en prijst.
Een wasa cracker met appelstroop vinden ze ook lekker om op te sabbelen
Succes.

Terug
Bovenaan